Avskiljning

Winni

Trådstartare
Jag har med några kompisar diskuterat det här med att avskilja ungar från sina mödrar. Vi pratade först och främst om betesdjur generellt, men vi kan säga föl men också lamm som är idisslare och som avskiljs från sin mamma för tidigt. Vad kan det ge för konsekvenser för den när den är vuxen?

Vi hade just en på tal, som när den fått lämna sin mamma slutade gå upp i vikt, i princip förlorade vikt och växte inte lika bra som den annars skulle göra. Frisk annars, den uppförde sig som den skulle i övrigt dvs den var med och drog sig inte undan eller var på annat vis ”onormal”. Fast inte heller den som var framåt och tog för sig.

Vi hade lite olika åsikter om sånt här. Jag tror att den skulle kunna få rent fysiska problem, ben, en mage som har lite störd tarmflora och då idisslaren i första hand. Kanske lite avvikande i beteendet också. En kompis trodde inte att det hade någon betydelse alls, den skulle vara ikapp efter några månader. Att ungarna i naturen också skulle kunna bli av med sin mor alldeles för tidigt, inte få dia utan bara leva på grönt och hade därför liksom en medfödd styrka att anpassa sig och kunna leva normalt ändå.

Vad tror ni? Är det någon som har erfarenhet av betesdjur som tas från mödrarna för tidigt.

Sv: Avskiljning

Om vi pratar tidigt finns det mjölkersättning o mjölkpellets till de som ännu inte kan bryta ner gräs o hö.

Fast det var inte riktigt de jag menade.

Är det ingen annan som kanske har egna erfarenheter eller har någon tanke om hur det skulle kunna vara? Någon??? Skulle vara kul att höra vad ni tycker eller tror :)

Man behöver egentligen inte tro någonting. Det finns studier och forskning på att djuren påverkas om dom skiljs av för tidigt och/eller under fel omständigheter. Tex har man sett juverinflammation hos ston under året pga att de snuttar på varandra för att tillgodose sitt psykiska behov, oavsett om de fodras rätt och bra för sin ålder.

På ett rent personligt plan kan jag också absout se ett mönster, tex att hästar som skiljts av tidigt blir väldigt "noppiga, plockiga och nafsiga". De mognar inte på samma sätt helt enkelt.

Utöver det är det ju bevisat att fölen inte kan processa grovfoder fullt ut förrän vid ca 10 månaders ålder och det har naturligtvis stor betydelse för utvecklingen om den inte får rätt näring denna viktiga period. Det går att ge utan att ha en mamma med mjölk men kunskap behövs och är väldigt viktigt!

Naturligtvis förlorar djur sina mammor för tidigt i det fria ibland men det påverkar självklart också deras utveckling då. Om vi nu pratar hästar (som jag gör i detta fall) så går fölen med sina mammor och diar som minst tills stona kommer i högdräktighet, då är fölen ca 10 månader. Men det är inte ovanligt att de fortfarande snuttar och "går kvar med mamma" vid 2-års ålder. Det tror jag dock är negativt för utvecklingen om hästen ska användas, men fullt funktionsdugligt i det vilda.

Det finns nog mycket att läsa om detta om man söker lite.

Jag har med några kompisar diskuterat det här med att avskilja ungar från sina mödrar. Vi pratade först och främst om betesdjur generellt, men vi kan säga föl men också lamm som är idisslare och som avskiljs från sin mamma för tidigt. Vad kan det ge för konsekvenser för den när den är vuxen?

Vi hade just en på tal, som när den fått lämna sin mamma slutade gå upp i vikt, i princip förlorade vikt och växte inte lika bra som den annars skulle göra. Frisk annars, den uppförde sig som den skulle i övrigt dvs den var med och drog sig inte undan eller var på annat vis ”onormal”. Fast inte heller den som var framåt och tog för sig.

Vi hade lite olika åsikter om sånt här. Jag tror att den skulle kunna få rent fysiska problem, ben, en mage som har lite störd tarmflora och då idisslaren i första hand. Kanske lite avvikande i beteendet också. En kompis trodde inte att det hade någon betydelse alls, den skulle vara ikapp efter några månader. Att ungarna i naturen också skulle kunna bli av med sin mor alldeles för tidigt, inte få dia utan bara leva på grönt och hade därför liksom en medfödd styrka att anpassa sig och kunna leva normalt ändå.

Vad tror ni? Är det någon som har erfarenhet av betesdjur som tas från mödrarna för tidigt.
Alltså, det är väl rätt självklart att det finns en hel del erfarenheter av både lamm och föl som förlorar sina föräldrar. Frågan är väl om du menar vad som händer om man släpper dem vind för våg och låter naturen ha sin gång, eller om du menar hur man gör för att förhindra att det blir dåligt?

Jag har haft både flasklamm och flaskföl i olika åldrar...
Det som generellt är viktigt är att de får gå kvar i sin flock så att de lär sig att bete sig som de djur de är. Hästar som varit flaskföl och INTE har vuxit upp med andra hästar kan få ordentliga beteendestörningar och bli rent av farliga. Flasklamm tenderar att bli knähundar om de inte bor i fårflocken.

Jag tycker att det är kul att få höra vad folk själva tycker och vad de har upplevt. Och så har jag inte hittat något som direkt har gett mig svar på mina funderingar kan jag erkänna :o Så jättetack wrangler och ameo för era svar.

Det jag menade var tamdjur, betesdjur, som skildes av från sina mammor väldigt tidigt eller i alla fall för tidigt, men fått gå i en flock med andra om man säger. Men inte med någon ersättning, utan bara grovfoder som för de vuxna. Det var min kompis som tyckte att det inte var några större problem, de skulle bli fullt friska fysiskt och psykiskt ändå. Det trodde inte jag, men var intresserad av vad andra skulle säga och berätta vilka problemen skulle vara och vad de själva varit med om.

Vi pratade tex om en som var så liten att den inte gick upp i vikt på någon månad eller något efter separationen, men visade inte då några andra problem. Jag trodde att den inte som vuxen skulle vara som den skulle kunna vara om den fick gå kvar längre med sin mamma och få dia i stället för att bara äta hö och så där.

Nu har jag fått lite mer kött på benen på vad det är som kan hända. Vill gärna veta mer om det finns någon annan som kan berätta om problemet med för tidig avskiljning :)

Jag hade en häst som skildes från sin mamma som 4 månaders föl (innan jag ägde henne) och sen såldes som 6 månaders föl och dessutom transporterades långt och sen igen som 10 månaders föl (då jag köpte henne).

Hon fick ingen mjökersättning men gick kvar i en hästflock fram till 6 månader sen såldes hon igen och gick då bara med en annan äldre häst men fick i alla fall extra kraftfoder.

Var som 1 och 2 åring lite sen (liten och outvecklad) och tanig och krävde mycket extra foder trots bra värden på hö men som vuxen häst märkte man ingen skillnad på henne mot de andra hästarna som stod i stallet där jag stog eller mot min andra häst. Hon var lika välmusklad och slutade på 165 cm hög som vuxen.

Däremot tror jag han var viktig för hennes utveckling som individ, han tog hand om henne som liten då hennes uppväxt var allt annat än optimal och hon under sina första 10 månader verkligen inte hade något lätt eller bra liv. Han blev som en extra pappa och lärde henne mycket om hur man beter sig, när de kom till mig fick hon inte bara honom att gå med utan de gick i en liten flock på 4-6 hästar.

Kan dra en parallell till Bowlbys anknytningsteori och hur b la tidiga separationer påverkar människans personlighetsutveckling. Inte bara separationer utan även vikten av att ha någon att knyta an till både Biokemiskt emotionellt och ffa socialt viktigt för människan. Teorin har sin grundar sig dels på djurobservationer och experiment, dels på observationer, i viss mån experiment och långtidsstudier på människor. Det klassiska apexperimentet visade tydligt att maten är av underordnad betydelse i förhållande till tröst, värme, säkerhet etc. Dessutom är ju själva präglingen som sker ut ett evolutionsperspektiv livsviktig för individen och djurstudier har visat att t ex apor som tagits från sina mödrar har utvecklat ett icke adaptivt beteendemönster jämfört m kontrollgrupp. Individer som tas "förtidigt" torde alltså kunna utveckla primärt a: beteendestörningar pga stress/ oro då de emotionellt sett inte är mogna för ett liv utan omsorgsperson/sto samt b: ett icke adaptivt beteende som gör att de stöts ut från flocken vilket minskar chanserna till reproduktion. Sen är väl tiotusenkronorsfrågan när den nödvändiga separationen skall ske?

På ett teoretiskt plan alltså.

Såg du något avvikande i hennes sätt om du jämförde med andra hästar?

Ja det är väl individuellt kanske när en unge kan gå utan sin mamma förstås, men om man tänker ätt den fortfarande mest skulle dia så är det för tidigt tycker jag. Och att den inte går upp i vikt alls under en ganska lång period efter avskiljningen är också ett tecken på att det skulle vara för tidigt.

Säkert är det väldigt stressande för en sån liten också och det skulle kanske göra så att den inte skulle vara så stresstålig eller trygg i sig själv då som vuxen, om jag fattar dig rätt. Eller?

Ja för den får inte sina behov av känsloreglering tillgodosedda utan utvecklar vad vi kallar beteendestörningar eller annat för arten avvikande som gör att den får svårare att passa in. (Antingen de syftar till att reducera stress eller brist på färdigheter). Prägling innebär att ta in och göra artens "språk" och beteenden sitt eget. Stoet präglar fölet, det blir häst genom henne. Utforskande sker i början med henne som bas vartefter fölets värld utvidgas i ett dynamiskt samspel. Vågar mig eg inte längre än såhär vg hästarten. Dock kan ju andra individer ersätta stoet och hennes funktion den första tiden.

Jag tycker att det är kul att få höra vad folk själva tycker och vad de har upplevt. Och så har jag inte hittat något som direkt har gett mig svar på mina funderingar kan jag erkänna :o Så jättetack wrangler och ameo för era svar.

Det jag menade var tamdjur, betesdjur, som skildes av från sina mammor väldigt tidigt eller i alla fall för tidigt, men fått gå i en flock med andra om man säger. Men inte med någon ersättning, utan bara grovfoder som för de vuxna. Det var min kompis som tyckte att det inte var några större problem, de skulle bli fullt friska fysiskt och psykiskt ändå. Det trodde inte jag, men var intresserad av vad andra skulle säga och berätta vilka problemen skulle vara och vad de själva varit med om.

Vi pratade tex om en som var så liten att den inte gick upp i vikt på någon månad eller något efter separationen, men visade inte då några andra problem. Jag trodde att den inte som vuxen skulle vara som den skulle kunna vara om den fick gå kvar längre med sin mamma och få dia i stället för att bara äta hö och så där.

Nu har jag fått lite mer kött på benen på vad det är som kan hända. Vill gärna veta mer om det finns någon annan som kan berätta om problemet med för tidig avskiljning :)
Jo, så här är det när det gäller hästar:
Deras tarmflora är inte färdigutvecklad förrän när de är runt 8-10 månader och innan dess kan de inte tillgodogöra sig grovfodrets näring optimalt. Det man riskerar om man inte ger fölanpassat tillskottsfoder (beroende på ålder - mjölkersättning, mjölkpellets eller mjölkpulverbaserade pellets etc) är att man får ett undernärt föl. Och det kan ju givetvis få konsekvenser på t.ex hållbarhet när den blir äldre.

Tusen tack för svaren :bow:

Sånt här tycker jag är otroligt intressant! Vissa saker kan man tycka är självklara, men det blir lite mer helhet i det när svaren är så här bra :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 944
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 082
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka