avmaskningsproblem

S

shakespearesister

min islänning är så känslig oc väldigt svår att avmaska, slutar ofta med att hon stegrar och spottar ut allt, eller så hamnar allt utanför munnen :eek: är det någon som har tips på hur man kan få in pastan i munnen på vildingen... hur gör ni med era känsliga hästar? Det finns avmaskningsmedel man blandar i fodret också va? Hur fungerar det? är det smaklöst och köper man det på apoteket det med? Har aldrig sett sådant...

Sv: avmaskningsproblem

Jag har sett ett avmaskningsbett som man sätter fast på tränset. Är ihåligt så sprutan enkelt får plats. Hästen kommer inte undan tror jag :crazy: Min häst är bara dum i huvudet, avmaskar man och stoppar in ett äpple strax efter nöjer hon sig med det :D

hmmm... det där med avmaskningbett låter käckt... Vart får man tag i ett sådant?

Det är det som är grejen, jag kommer inte ihåg! Känns som kaupre eller nått, såg det definitivt på en nätbutik.

Nu är jag besatt, jag ska banne mig hitta det! Om jag så måste gå igenom alla cookies på datorn :crazy:

hmm.. kan det kanske vara enklare om man har bett och klämmer in avmaskningssprutan bakom bettet... då kommer de ju inte undan lika lätt som med grimma... ? Vad tros?

har faktiskt aldrig provat att blanda den i maten, för hon är så skreptisk mot alla nya "smaker" så jag antar att hon inte kommer ta det.. .men kanske värt ett försök. :angel: fungerar det för er?

hmm.. kan det kanske vara enklare om man har bett och klämmer in avmaskningssprutan bakom bettet... då kommer de ju inte undan lika lätt som med grimma... ? Vad tros?

Bettet kommer göra att hästen lättare kan spotta ut. Sprutar du rätt så kan inte hästen spotta ut medlet.

jo det förstår jag, men det är inte så lätt att spruta rätt när hon kastar sig bakåt helt hysteriskt vid åsynen av sprutan :crazy:

Du kanske kan träna med en tom spruta så att hon lär sig att det inte är så läskigt.
Min var likadan men nu går det lätt, för jag gör det fort som attan.

Jag har lagt det i betforn vid några tillfällen. Man kan även prova att lägga en handduk över huvudet precis innan och under avmaskningen, så hästen är oförberedd. Sedan kan man ju vara med och hålla upp huvudet så den inte kan spotta ut och erbjuda t.ex. äpple eller nåt den gillar så den glömmer bort att spotta ut.

Numera bara avmaskar jag, hästen står still.

En av mina hästar måste jag bremsa innan jag kan avmaska

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 985
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
Övr. Hund Japp en sådan har jag..Och nu har jag tröttnat :p Senast i går morse höll jag på att göra en kullerbytta i köket. Hunden dräller...
Svar
12
· Visningar
2 087
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur