Avmaskningsfråga!

mirage

Trådstartare
Min häst avmaskades dagen innan han släpptes i beteshagen. Likadan procedur förra året. Han har kliat rumpan mycket sedan dess tycker jag. Kan det vara så att han har mask fortfarande? Han maskades med Noromectin tror jag (kan ha varit Cydectin, vi hade fölsto som fick samma). Nu ska jag flytta honom till ett annat bete som är helt orört och vill inte att det ska komma parasiter dit. Är det dumt att avmaska en gång till då, med annat preparat? (Det vi maskade med skulle räcka hela sommaren.) Vilket ska jag välja då isf?

Tacksam för svar! :bow:

Kosta på honom (och dig) ett träckprov som ger besked. Är det ett helt orört bete kan det vara väl värt besväret och pengen.

Problemet är ju bara det att han ska gå med en annan häst från ett annat stall och för att min häst ska bli optimalt avmaskad måste ju den andra bli det också...

Hur gör man ett träckprov (nybajsat?)? Speciella emballage? Formulär att fylla i? Kostnad? Vet att dessa frågor har kommit upp förut men någon kanske har lust att svara igen? :D

Tack för svaret! Fler tips?

Din avmaskning påverkars inte av grannens. Däremot kommer ju smittspridningen att påverkas om den andra hästen är infekterad över toleransnivån och släpps ut för att "skita ner" det osmittade betet...

Sök på avmaskning eller PM´a Magdalena, hon har en hög med bra tips på inlämningsställen (jag har bara mitt lokala ställe här i Malmö)

Till nästa år, kom ihåg att avmaska 3 dar innan betesläpp. Det kommer ut rätt mycket ägg några dar efter avmaskning, dumt att få ut dem i nya hagen.

Det är i stort sett bara springmasken som ger klåda i rumpan och den är rätt ovanlig på häst och dessutom ska den ha försvunnit när ni avmaskade. Mer troligt är att hästen kliar sig pga sol, insekter, torr hud eller annat.

Träckprov lämnas lämpligast in när förra avmaskningens intervall gått ut, dvs 8v efter om det var Noromectin och 12v efter med Cydectin. Skulle det räcka hela sommaren lär det ha varit Cydectin.

Vill du veta mer om träckprov kan du läsa här

Tyvärr är det inte jag som bestämmer när hästarna ska byta från vinterhagen till sommarhagen. :crazy: Då behöver jag kanske inte oroa mig för maskningen nu utan får vänta på träckprov!

Tack för svaret och för länken!

Liknande trådar

Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 896
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 807
Senast: Limelight
·
Anläggning Vi står inhyrda på en anläggning där ägarna inte själva är hästinsatta, men mycket kommunikativa och villiga att investera och lägga...
2 3
Svar
55
· Visningar
17 575
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar