AVMASKNINGS HJÄLP!! tack

Q

Qudexco

hej hej nu har vi kommit till den delen på året som innebär den stora avmsaknings frågan...Jag har talat med min vetrinär och hon tycker att jag ska ta dubbel dos banminth innan betet (3dagar innan) och sedan ivomec efter betet...detta sa hon även förra året så jag gjorde det då också..och då blir det ju isåfall den 2dra året jag gör på samma sätt..och enligt nya fastställanden ska man ju försöka byta varje år så inte maskarna blir imuna mot medlet.. hur gör ni och varför?? OBS det är ingen unghäst jag har (10år) evigt tacksam om någon förstår vad jag menar och vill svara! tack/ida

Har du gjort träckprov? Hur stora hagar har ni, och hur många hästar går där? Ålder på hästarna? ALLA hästar ska behandlas likadant som går ihop, alltså samma medel samtidigt (undantag föl/åringar på vinter).

inget tyräckprov..han går förtillfället själv och han är 10 år.. rast hagar (ganska små)

Ska han gå själv och i rasthage hela sommaren? Då skulle jag faktiskt kosta på mig ett träckprov, kanske du inte behöver avmaska alls (inte så ovanligt som man kan tro).

Att mocka hagen är det bästa sättet att hålla smittan under kontroll, gör man det en gång i veckan blir det inte så tungt, men det minskar smittan rejält.

Det är betet ni ska "rädda" från smitta. Hur stort är det, hur många hästar kommer gå där, och hur var det med det betet förra året?

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 270
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 600
Senast: sassiball
·
J
Hästvård Hej! Skulle vara bra om någon kunde hjälpa mig här :crazy: Jag köpte min pålle i maj, avmaskade 3 dagar innan bete med dubbel dos...
Svar
17
· Visningar
1 076
Senast: Madick
·
M
Hästvård Vår ettåring har haft ett par lindrigare kolikkänningar, och vi avmaskade dagen efter på veterinärens inrådan, med Bimectin för att ta...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Mayara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka