Sv: Avmaskning
Ingen aning faktiskt.
Min lilla började strax efter att han kom med det där host/harkel. Jag trodde det var pga att han är en sån som äter allt, inklusive saker och dammråttor typ
Sen ringde pappa (vars hund lekt med mina två, inkl den nya) och ville ha numret till den där veterinären jag brukade åka till. För att hans hund betedde sig som den satt något i halsen eller liknande. Hon hostade, harklade och försökte kräkas. Jag tänkte inte alls på ngt samband då, utan lät precis som om hans just fått i sig ngt obra.
Den gav fan i att låta sådär hos vet, men de undersökte, röntgade buken etc, men utan att hitta något. Så vet antog att den ätit något som irriterat magen, och den rek skonkost ett tag. Jag tyckte spontant det kändes mindre troligt, då den hunden INTE äter speciellt mycket alls, knappt mat *s* och absolut inte en massa grejer ute. Men, man vet ju aldrig vad de hittar på.
Två dagar senare börjar min äldre låta likadant, min yngre har då nästan slutat, men där började jag känna att vafan det här är ju nåt som 'smittar'. Ringde pappa, och hans fortsatte ungefär lika som innan trots skonkost, men hade slutat ulka/försöka spy, men harklade och lät som hon försökte få 'upp' någonting ur hals/luftvägar. Så jag ringde vet och frågade 'duu, hur låter kennelhosta?'.
Kennelhosta uteslöts, men när vet fick höra att pappas fortfarande trots skonkost inte slutat, och sen fick höra ljudet (som ju pappas inte visat hos vet) så tyckte han att 'prova avmaska med axilur, alla tre, om det skulle vara mask och om de inte är avmaskade på länge'. Möjligt han sa vilken mask, men jag minns inte tyvärr.
Men avmaskade mina med axilur och ringde pappa och sa åt honom att göra detsamma. Första och hitills enda gången jag avmaskat en hund utan träckprov, men slump eller ej, men alla tre hundarna slutade låta, och har inte gjort det senare heller.
Den lilla var ju den som sas 'drog igång' det, och han var/är ju dels ung OCH äter exakt precis ALLT.
Googlade lite snabbt nu, och hittade följande:
Från SBK:s sida:
Spolmask och andra maskar kan därimot ge djuret problem ibland. Om din hund har några av omnämnda symtom eller om den hostar kan den ha mask
Rundmask:
Symptom [...] eller hosta
Ur ett forum, inlägg av användare:
Min hund hade hosta när han var ca 7 månader, var precis som du sa att upphetsning, lek och sånt utlöste hostningar. Tillslut så hostade han så mkt att han kräktes upp ett vitt slem så då tog jag och for in med han till vetrinären. Efter röndken och 2000kr fattigare, så hade veterinären glömt fråga om jag hade avmaskat honom.
Så jag for hem och avmaskade honom och han blev en helt ny hund, så ett tips är att avmaska honom först och se om det blir bättre. Kändes lite snopet att betala flera tusen för att han hade mask i magen, men vad gör man inte. =)
Just det där med hosta upp/ulka upp/kräkas upp vitt slem gjorde mina med btw, vet inte ang pappas. Men de harklade och försökte 'få upp' nåt, och hostade och ulkade och kräktes tillslut upp små pölar vitt slem. Hade glömt det men kom på det när det stod i det där inlägget.
De hostade dock i vila mina, i princip aldrig under bus/lek, utan när de låg och vilade etc.