Avmaskning

Hoppelhase

Trådstartare
Hur ofta avmaskar ni era hundar? Regelbundet eller enbart om det finns misstanke att de har mask? Min vovve avmaskades när han var liten, vid 10-12 veckor och skulle enligt uppfödaren avmaskas vid 6 mån igen men det blev aldrig gjort (han är 10 mån nu). Det känns dumt att ge en massa preparat i onödan, men jag undrar om hunden kan ha mask helt utan att det märks?

Min hund har tyvärr en förkärlek för bajs av alla de slag, häst, älg, räv, hund, rådjur osv som han glatt kastar sig över när matte inte hinner med. Så jag tycker att det vore lätt hänt att han får i sig något, men han är fin i pälsen, fin i hullet, normal avföring osv, inga symptom så. Borde jag avmaska "för säkerhets skull" eller är det bättre att låta det vara?

Sv: Avmaskning

Jag avmaskade båda mina hundar när de var 12 veckor. Sedan när de var 1 år. Sen inget mer förrens jag misstänker mask.

Borde jag avmaska "för säkerhets skull" eller är det bättre att låta det vara?

Nej, inte för säkerhets skull. Maskar gör man bara om man konstaterat mask. Detta kan man kolla genom ett bajsprov som du skickar in. Finns kollamasken lådor för hund på apoteket att köpa. 338:- kostar det.

Nej, inte för säkerhets skull. Maskar gör man bara om man konstaterat mask. Detta kan man kolla genom ett bajsprov som du skickar in. Finns kollamasken lådor för hund på apoteket att köpa. 338:- kostar det.

Ah! :idea: Det var frågan jag glömde att ställa, använder ju det till hästarna men visste inte om det även finns till hund!

Min 9-månaders kille är avmaskad som liten valp och vid 12 veckor. I januari kom det spolmask i bajset så då blev det en kur. Nu har jag sett mask igen så det blir till att gå till apoteket på måndag.
Om du är osäker på att din unghund har mask så ta ett prov, det är aldrig bra att avmaska i onödan!

Ska man göra det oavsett vad för märke på maskmedlet? En del står det ju engångsdos på t.ex.
Fast det mest effektiva i fortsättningen vore nog att få honom att förstå att rävbajs ska man inte äta;)

Jag avmaskar om det finns mask. Dvs efter träckprov. Alt är på veterinärrekommendation. Avmaskade båda mina (Viktor var 6 mån, Utter 4½ år) samt att pappas tik åkte på en avmaskning med (3 år). Ingen av hundarna var avmaskade sen 12 v ålder, men samtliga började bete sig som de satt i halsen/skulle kräkas. Efter us tyckte vet att vi skulle prova avmaska med axilur om de inte var avmaskade på länge. Så gjordes och alla hundarna slutade 'låta'. SLump eller ej vet jag inte. Men det är enda gången i modern tid och under alla år jag avmaskat vuxen hund. Alla mina har varit/är bajsätare i mer eller mindre grad. Ibland har det träckprovats pga misstanke om mask, men har då inte varit det.

Jag avmaskar om det finns mask. Dvs efter träckprov. Alt är på veterinärrekommendation. Avmaskade båda mina (Viktor var 6 mån, Utter 4½ år) samt att pappas tik åkte på en avmaskning med (3 år). Ingen av hundarna var avmaskade sen 12 v ålder, men samtliga började bete sig som de satt i halsen/skulle kräkas. Efter us tyckte vet att vi skulle prova avmaska med axilur om de inte var avmaskade på länge. Så gjordes och alla hundarna slutade 'låta'. SLump eller ej vet jag inte. Men det är enda gången i modern tid och under alla år jag avmaskat vuxen hund. Alla mina har varit/är bajsätare i mer eller mindre grad. Ibland har det träckprovats pga misstanke om mask, men har då inte varit det.

vad var det som fick vet att rekomendera avmaskning? Eller snarare vilken sorts mask trodde h*n det var? Min håller på likadant, och har gjort i någon månad (Hostar till några ggr om dagen, främst när han vilar/sover, men är ej allmänpåverkad). Kanske är dags för en kur, han är ju väldigt bra på att sätta i sig allt möjligt otrevligt:angel:

12 v + 1 år, sedan bara om den skall till en främmande fårhage, eller har synlig mask i avföringen.

mvh

Ingen aning faktiskt.

Min lilla började strax efter att han kom med det där host/harkel. Jag trodde det var pga att han är en sån som äter allt, inklusive saker och dammråttor typ ;)

Sen ringde pappa (vars hund lekt med mina två, inkl den nya) och ville ha numret till den där veterinären jag brukade åka till. För att hans hund betedde sig som den satt något i halsen eller liknande. Hon hostade, harklade och försökte kräkas. Jag tänkte inte alls på ngt samband då, utan lät precis som om hans just fått i sig ngt obra.

Den gav fan i att låta sådär hos vet, men de undersökte, röntgade buken etc, men utan att hitta något. Så vet antog att den ätit något som irriterat magen, och den rek skonkost ett tag. Jag tyckte spontant det kändes mindre troligt, då den hunden INTE äter speciellt mycket alls, knappt mat *s* och absolut inte en massa grejer ute. Men, man vet ju aldrig vad de hittar på.

Två dagar senare börjar min äldre låta likadant, min yngre har då nästan slutat, men där började jag känna att vafan det här är ju nåt som 'smittar'. Ringde pappa, och hans fortsatte ungefär lika som innan trots skonkost, men hade slutat ulka/försöka spy, men harklade och lät som hon försökte få 'upp' någonting ur hals/luftvägar. Så jag ringde vet och frågade 'duu, hur låter kennelhosta?'. :devil:

Kennelhosta uteslöts, men när vet fick höra att pappas fortfarande trots skonkost inte slutat, och sen fick höra ljudet (som ju pappas inte visat hos vet) så tyckte han att 'prova avmaska med axilur, alla tre, om det skulle vara mask och om de inte är avmaskade på länge'. Möjligt han sa vilken mask, men jag minns inte tyvärr.

Men avmaskade mina med axilur och ringde pappa och sa åt honom att göra detsamma. Första och hitills enda gången jag avmaskat en hund utan träckprov, men slump eller ej, men alla tre hundarna slutade låta, och har inte gjort det senare heller.

Den lilla var ju den som sas 'drog igång' det, och han var/är ju dels ung OCH äter exakt precis ALLT.

Googlade lite snabbt nu, och hittade följande:

Från SBK:s sida:
Spolmask och andra maskar kan därimot ge djuret problem ibland. Om din hund har några av omnämnda symtom eller om den hostar kan den ha mask

Rundmask: Symptom [...] eller hosta

Ur ett forum, inlägg av användare:
Min hund hade hosta när han var ca 7 månader, var precis som du sa att upphetsning, lek och sånt utlöste hostningar. Tillslut så hostade han så mkt att han kräktes upp ett vitt slem så då tog jag och for in med han till vetrinären. Efter röndken och 2000kr fattigare, så hade veterinären glömt fråga om jag hade avmaskat honom.

Så jag for hem och avmaskade honom och han blev en helt ny hund, så ett tips är att avmaska honom först och se om det blir bättre. Kändes lite snopet att betala flera tusen för att han hade mask i magen, men vad gör man inte. =)

Just det där med hosta upp/ulka upp/kräkas upp vitt slem gjorde mina med btw, vet inte ang pappas. Men de harklade och försökte 'få upp' nåt, och hostade och ulkade och kräktes tillslut upp små pölar vitt slem. Hade glömt det men kom på det när det stod i det där inlägget.

De hostade dock i vila mina, i princip aldrig under bus/lek, utan när de låg och vilade etc.

Senast ändrad:

Tack för svar! Googlade jag med och hittade samma info som du, låter som om det absolut kan stämma med min. han vaknar och låter som om han har ett hårstrå eller något i halsen, för att sedan lägga sig ner och somna om. Ibland hostar han även när han är vaken, men oftast när han vilar.

Har en karta axilur liggande så jag kör en omgång och hoppas på det bästa:laugh:

Alldeles för ofta tyvärr, blir en 6-8 gånger om året.
Men det är endast för att jag måste göra det var gång jag åker över till Sverige.
Annars ska man bara avmaska om det är konstaterat mask.

Oj, det är alltså inte så ovanligt:o

Jag hade aldrig hört talas om detta och har ändå haft hundar i 14 år.
När min lille började harkla, hosta och ha sig så var det vid upphetsning först, dvs. när det kom någon eller när han lekte.

Sedan läste jag om att rävens dvärbandmask kunde ge hosta och eftersom rävarna är i trädgården på natten lika mycket som han var där på dagen (nåja, nästan iallafall;)) så avmaskade jag honom och hostan försvann.

Nu tog jag inget träckprov eftersom han ändå inte var avmaskad på länge så jag vet ju inte säkert vad det var för mask han hade, men han slutade gå ner i vikt (han tappade matlusten när gammelhunden dog:cry:) och började ta sig igen.

Kanske var det en kombination av mask och sorg, kanske bara det ena men jag är glad att jag kunde göra något så enkelt som att avmaska när inte veterinären hittade något fel.

Jag gjorde det oxå på förra hunden när han började hosta o gå ner i vikt, man tar ju det säkra för det osäkra.
Hade lixom ingen effekt eftersom det visade sig att han hade Malignt Lymfom, men det skadade ju inte iaf, han blev 9½år.

mvh

Liknande trådar

Hundhälsa Nu ska vi snart börja avmaska hästarna i stallet, och det var rätt precis ett år sedan som även Floke avmaskades. Hur ofta ska hundar...
Svar
7
· Visningar
812
Senast: Joelina
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 029
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Skrev en tråd för en månad sen om att min hund varit dålig i magen av och till hela hösten...
Svar
6
· Visningar
3 149
Senast: mkh
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 414
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar