Avmaskning

M

MajaMalin

Hej!

Det är så att jag ska ta mitt sto från sommarbetet och flytta henne till ett nytt stall där hon ska gå på lösdrift. Jag bara undrar om jag nu avmaskar henne innan flytten måste då dem andra "nya" hästarna också avmaskas så att det inte blir fel?:confused:

Är jätte glad för snabba svar ska flytta på sön.:bow:

Med vänliga hälsningar
Majamalin
 
Sv: Avmaskning

När avmaskades hon senast och med vilket medel? När avmaskades de hon ska gå med och med vilket medel?

Man behöver inte avmaska bara för att man flyttar.
 
Hon avmaskades i mars om jag minns rätt. Då använde vi oss av Banmint. Dem andra hästarna avmaskades innan dem kom till det nya stallt men jag har inte fått någon Datum på det. Ska jag använda Banmint denna gången också?
 
Sv: Avmaskning

Man brukar höstavmaska främst mot styngflugelarver. Detta kan man göra tillsammans. Lämpligt medel är något som innehåller ivermektin. Annars skall man avmaska efter behov (Kolla masken). Annars tycker nog de flesta att man kommer med "ren" häst till ett nytt stall.
 
Sv: Avmaskning

Hon avmaskades i mars om jag minns rätt. Då använde vi oss av Banmint. Dem andra hästarna avmaskades innan dem kom till det nya stallt men jag har inte fått någon Datum på det. Ska jag använda Banmint denna gången också?

Jag skulle passa på att göra ett träckprov först, när det ändå gått så lång tid sen du avmaskade senast. Avmaskningen i mars höll äggen borta i 4v, sen dess har din häst spridit ägg om hon har aktiva maskar.

Vill du inte göra prov så är det ett ivermectin-medel som är lämpligt nu på hösten, så man kommer åt styngflugans larver. De andra avmaskas bara om intervallet för det medel de använde har gått ut.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp