avmaskning..

nesjla

Trådstartare
Har funderat lite på hur jag ska avmaska nu i slutet på betessäsongen. Har kört med Ivomec under sommaren och enligt intervallet är det dags igen nu i dagarna. Hästen har ägg på benen så jag kommer att behöva avmaska en gång till när frosten kommer. Ska jag då följa intervallet tills nästa gång så blir ju det inte förrän i november vilket kanske är lite sent.
Det jag funderar över är om jag behöver avmaska nu eller om jag ska avvakta tills "frostavmaskningen"? Hästen går nu i vinterhagen men är ute på nätterna.

Tack på förhand!

Sv: avmaskning..

Avmaska nu med ivermectin. Får inte hästen fler ägg så behöver du inte avmaska igen.

En liten fråga..hur ser äggen på benen ut? fruktar att min har det isåfall,trodde det va gräsfrön elle något som fastnat..

Själv har jag valt att mocka ett par av hagarna med jämn mellanrum( plöjer även upp dem var 4:e år) och kan på så sätt minska ner på avmaskningen..
Jag avmaska 2-3 ggr/år beroeende på hur duktig jag är på att städa hagarna:D
De 2 viktigaste gångerna hos mig är 3 dagar innan utsläpp på sommarbete och vid installning på hösten, runt oktober med ivomecen som då tar styngflugelarverna mfl........ Föl och unghästar avmaskar jag fler ggr de första åren....;)

rocki skrev:
Själv har jag valt att mocka ett par av hagarna med jämn mellanrum( plöjer även upp dem var 4:e år) och kan på så sätt minska ner på avmaskningen..
Jag avmaska 2-3 ggr/år beroeende på hur duktig jag är på att städa hagarna:D
De 2 viktigaste gångerna hos mig är 3 dagar innan utsläpp på sommarbete och vid installning på hösten, runt oktober med ivomecen som då tar styngflugelarverna mfl........ Föl och unghästar avmaskar jag fler ggr de första åren....;)
Men har du tagit träckprov så du vet om du behöver avmaska alls? Det låter som om du borde kunna avmaska bara 1g/år (styngflugan vid behov), och träckprov kunde visa om så är läget.

Har man unghästar så räcker det inte med en ggr/år:crazy: rekommendation av flera vet....;)

rocki skrev:
Har man unghästar så räcker det inte med en ggr/år:crazy: rekommendation av flera vet....;)
Och träckprov har du tagit... hur många? Och som unghäst räknas hästen under första året i princip. Och avmaskning vår, höst och vinter är knappast att rekommendera ens för unghästar.

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 273
Senast: movi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 728
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 545
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar