Avmaskning

T

Tofflan

Kanske dum fråga men jag har fått totalt hjärnsläpp ang avmaskning... Jag får ursäkta mej med att hästen har varit ute på foder ett länge tag:smirk:

Jaja, jag ska nu ta hem hästen och hon ska flyttas ut på bete. Nu går hon med en annan häst och ägarna vill inte avmaska deras häst samtidigt som min, spelar det någon roll?
Hon kommer att flyttas om tre dagar och då gå med andra hästar som redan är avmaskade.
Ska jag undertiden hålla henne avskild från den hästen hon står med nu som inte är avmaskad?
 
Sv: Avmaskning

Ta ett träckprov på din häst så vet du om h*n behöver avmaskas öht. Då spelar det inte så stor roll vad de andra gjort, även om det är en fördel för framtiden om de gör samma sak, eller åtminstone avmaskar "rätt".
 
Sv: Avmaskning

Börja med träckprov. Och är de andra redan avmaskade ska de självklart inte avmaska igen bara för att du gör det. Det är din häst som får anpassa sig efter övriga.

Hur länge sen var det de avmaskade, och med vilket medel?

Särskillt om hästen varit borta skulle jag börja med träckprov. Du får svar på en dag!
 
Sv: Avmaskning

hej madick! du hade bra koll på avmaskning har jag för mig... fick mitt provsvar idag och allt var noll. tror du man behöver skicka in prov igen i höst eller ska man avmaska mot styngflugans larver i vilket fall. dom andra som har sina hästar här har inte avmaskat än... och dom vill gärna avmaska i feb....
 
Sv: Avmaskning

Har ni styngflugan så avmaskar du i oktober mot den, ivermectin-medel.

I februari ligger blodmasken i dvala, avmaskar man då riskerar man massuppvak. Den mask man bekämpar i februari är SPOLMASKEN och den har bara föl/åringar. Vuxna hästar har eget försvar mot den.
 
Sv: Avmaskning

jo det vet jag, jag har alltid maskat då men inte dom, så det blir till att stå på sig denna gången! men om man ser gula ägg på benen så behöver man inte skicka in prov igen utan då kan man maska utan provet eller?
 
Sv: Avmaskning

Men, de vill alltså avmaska mot STYNGFLUGAN i februari? Vet de inte att ivermectin tar styngflugans larver innan de når magen? Man kan alltså avmaska redan vid första frosten när flugan ger sig för året.

Varför vänta tills masken vandrat genom kroppen, och dessutom riskera massuppvak, fråga det! Hänvisa till SVA om de inte tror dig.

Styngflugans larver ser du inte på träckprovet. Men har hästen ägg på sig så bör du avmaska.
 
Sv: Avmaskning

ja det var bra, jag var inne och letade lite där men jag hittade inte så mycket om när man ska maska av. stod bara att man bör maska av om man ser äggen eller flugan. tänkte att jag kunde skrivit ut det och satt det i stallet... vi använde noromectin tror jag det hette men det e väl ett ivermectin medel antar jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 080
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 588
Senast: Freazer
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 414
Senast: Enya
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 282
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp