Avmaskning.

Sv: Avmaskning.

Det berå på..
Vilket preperat använde du förre året.
Har du tagit blod/träckprov?
Har hästen haft problem med blod/bandmask förut.
Förste steg ska vara att kolla om hästen har problem med mask, dvs ta prov. Sedan kan man rikta avmaskningen efter behov.
 
Sv: Avmaskning.

Det varierar från år till år, eller åtminstone varannat år.

Den substans du ger före betet ska du ge resten av sommaren med det intervall som tillverkaren anger, t.ex var 8:e vecka för Ivomec, var 4:e för Banminth osv.

Den enda avvikelsen man gör är om man har styngflugan närvarande. Då ger man ett Ivermektinpreparat (Ivomec, Noromectin etc.) på sensommaren/hösten när styngflugan försvunnit, oavsett vilket preparat man använt tidigare under sommaren.
 
Sv: Avmaskning.

När det gäller styngflugan ska man vänta tills efter den första hård frosten - deras ägg 'dör' ute på betet när det är minus grader.
 
Sv: Avmaskning.

Bra råd från övriga.

Hur många är ni i stallet? Hur många hästar på hur stor yta? Ålder på hästarna (unghästar, "medelålders", gamla?). Hur har ni avmaskat tidigare?

Passa på i år att få koll på era avmaskningsrutiner. Börja med träckprov på alla hästar (ju fler destå billigare/häst!) och gör ett avmaskningsschema efter det. Har ni bra marker och friska hästar så kanske ni inte behöver avmaska alls!
 
Sv: Avmaskning.

Jag passar på att peta in en liten parasit-fråga här eftersom redan en sån här tråd finns.

Vi har våra hästar i en särskild vinterhage som knappt används alls på sommaren. Vi avmaskade senast i höstas (minns ej månad) med ivermectin eftersom vi hade styngflugor. Vi avmaskade alla hästar samtidigt med samma preparat, vi gjorde det på kvällen och sedan stod de inne över natten.

Sedan dess har vi inte avmaskat. Dock har det blivit MASSOR av bajs i vinterhagen :crazy:
Nu undrar jag, innehåller denna vinter-skit några parasiter eller släpper inte hästen några ägg/larv under vintermånaderna då dom inte blir avmaskade?
Jag menar, nu när det snart blir vår och varmt så byter vi ju hage, men kan då dessa ev. parasiter i skiten i vinterhagen innehålla några larver som vaknar upp och börjar smitta?

Vi ska mocka hagen och ta bort skitet, jag är mest nyfiken rent faktamässigt hur det kan ligga till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avmaskning.

Jodå, de kan innehålla en hel del. Mockning är ett bra vapen!

Du ändrade medan jag svarade, så jag får lägga till lite.
Just nu smittar de inte, dock när det blir varmt kan de vakna till. De som landar direkt på snön dör, men tinar det lite så är det genast värre.
 
Sv: Avmaskning.

Okej. Ja vi ska mocka, med hjullastare har vi tänkt :D Räcker typ med en skopa så är all skit väck, enkelt och bra :p
Fast det blir nog en del plockande med grepen också kan jag tro. Hästarna lever i bajs-land just nu.. :crazy: Toalettställena är överfulla typ och så är där en häst som inte går på toa utan han bara skiter där han står.
Tur att de har någon bajsfri plats att vara på.
 
Sv: Avmaskning.

Såna "toaletter" brukar vara rejäla smitthärdar. Inte minst för att högarna håller sig varma och fuktiga längre.

Klurigast i den kategorin är en jag känner som lägger ut lunchhö mitt i hästarnas toaletter "för de står helst där"... Ja, hennes hästar har MYCKET mask på träckprov.
 
Sv: Avmaskning.

Okej, då ska de högarna definitivt väck.

Hm.. Okej :crazy: Smart att fodra där de bajsar. En av hästarna i hagen bajsar där han står, han bajsar även där vi brukar lägga hö så vi får flytta runt maten hela tiden :smirk: Snart får vi gå genom halva hagen för att hitta en ren fläck.
Nää.. vi måste mocka där, om ingen annan gör det så gör jag väl det själv.
 
Sv: Avmaskning.

Och bandmaskägg kan överleva vintern. Så bort med skiten!
 
Sv: Avmaskning.

Fast det är ju ett problem, jag kan omöjligt mocka väck all skit själv (med grep och skottkärra, det kommer fylla på direkt så det kommer bara bli ett piss i havet av det lilla jag får ut).
Jag kan inte köra traktor, jag har heller ingen traktor.
Det blev ju inget av den där dumma mockningen, basjskitihelvetet var fastfruset fortfarande.. :devil: Och det blir ju bara mer och mer bajs.. Bajs bajs bajs. Åter bajs. De andra tycker nog inte det är nån idé att mocka. Jag vill inte tjata på dem.

Åhh.. jag är så irriterad på detta j*vla bajs :devil: :mad:
Man skulle nog ha en behållera i hagen som hästarna bajsar i, som det bara är att köra ut och tömma med jämna mellanrum..
 
Sv: Avmaskning.

Tycker NOG inte det är nån idé? Just nu hinner jag inte kika, men om du söker så lär du hitta både info från SVA och på Aftonbladets sida om avmaskning där det står om mockning av hagen. Ta med det och visa och låt sådär lite lagom upphetsad och glad "titta vad jag hittade" :idea:
 
Sv: Avmaskning.

Ja, nog :o Jag har påpekat och frågat men jag får ju inget riktigt svar.. Och som sagt jag har väldigt svårt för att tjata på folk. Jag är rädd att de ska bli arga på mig :o Fast jag innerst inne VET att de inte blir det.. Men jaja.
I alla fall så har jag nu bestämt mig för att nu SKA jag mocka hagen om jag så ska svimma på kuppen. Åtminstone de största högarna.
För nu är det ju åtminstone inte fruset så det är lättare att få upp skiten.. :devil: Sol ute är det också, och motion får man. Så nu jädrar ska Álin hugga i! Kanske tar före och efterbilder också på hagen om någon vill se :D
 
Sv: Avmaskning.

Du skulle sett mina otroligt mordiska blickar för ett par år sen. Jag hade egenhändigt mockat ur hela extra-rasthagen så den skulle vara ren tills mitt sto med föl skulle gå där en vecka innan de åkte på bete (nyfött föl). Det tog lång tid och mycket svett att få ren den där jäkla hagen. Och vad ser jag när jag kommer en kväll inte långt från fölningsdax? Jo, då har ett pucko börjat släppa ut sin häst där på kvällarna och låter skiten ligga kvar!

Oj oj, det hade varit massmord i stallet om blickar kunnat döda.
 
Sv: Avmaskning.

SÅNT gör en verkligen ursinnig, speciellt när man som du slitit och kämpat tills svetten runnit.
 
Sv: Avmaskning.

Det är likadant där jag står. Där skrattar dom om man mockar hagen, men det skiter jag fullständigt i. Där mockas rent varannan dag när det inte är fruset.

Jäkligt trist att gå ensam bara och mocka. Tur så går det bara min och en till i vår hage.
 
Sv: Avmaskning.

Madick skrev:
Tycker NOG inte det är nån idé? Just nu hinner jag inte kika, men om du söker så lär du hitta både info från SVA och på Aftonbladets sida om avmaskning där det står om mockning av hagen. Ta med det och visa och låt sådär lite lagom upphetsad och glad "titta vad jag hittade" :idea:
Fråga: då är det väll en himla dum ide, att gössla i hästhagen m häststräck????
Vad händer m detta hö som tas där till sommaren?
Kan de gå gå o beta i en som hage?:confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 365
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp