Avmaskning

Mjuff

Trådstartare
Vi har avmaskat med Noromectin under betet, med 8 veckors intervall som det ska vara.
Nu undrar jag om vi ska avmaska efter betet oxå? När betet är slut så har det gått 6 veckor sedan tidigare avmaskning. Ska vi avmaska då, trots att det bara gått 6 veckor? Eller ska vi avmaska efter 8 veckor, trots att hästarna då är tillbaka i sina olika stall? Eller behöver vi helt enkelt inte avmaska någon mer gång i sommar/höst?

Tacksam för svar! :banana:

Sv: Avmaskning

Egentligen ska du ju inte avmaska alls så länge du inte vet med säkerhet om hästen har mask.
Jag såg i nya numret av Hästm*gasinet att Granngården kommit med något nytt; ett test om hästen har mask eller ej.
Du gör det tydligen snabbt och enkelt och får ett snabbt svar.

:bump:

Nej, vänta tills det gått 8v. Tills nästa år, gör träckprov och se om det behövs avmaskas så mycket.

Vi avmaskar inte under själva betet om vi inte ser att hästarna har mask. Istället avmaskar vi dom innan vi släpper dom på betet och sen när vi ska stalla in dom igen.
Dom har flera olika sommarhagar så dom byter mark ganska så ofta vilket jag har hört gör att mkt utav maskarna om de nu skulle finnas tar död på varandra.

:)

Mvh

Jag har en liknande fråga, så jag lägger den i den här tråden. Hoppas det är okej.

Gjorde träckprov i försomras. Det påvisade 300 EPG blodmask (lilla) och vi beslöt oss för att avmaska. Valde Noromectin och idag var det 8 veckor sedan första avmaskningen så jag maskade igen. Jag har varit supernoga och mockat hela betet flera ggr/vecka hela sommarn så att det inte skulle återsmittas (eller iallafall minimera risken) samt slagit ratorna. Jag borde ha fått död på de levande maskarna (första omgången) och nu idag borde de som var ägg då ha strukit med.
Frågan är nu om jag behöver avmaska om ytterligare 8 veckor, eller om jag borde ha blivit av med all mask. Jag har inte sett några styngflugeägg alls på hästarna, så mot det borde jag inte behöva maska. Jag har tänkt göra ett nytt träckprov till nästa vår (när är bästa tiden att göra det för att få bäst svar?) för att kolla läget inför nästa sommar.

När vi fick provsvaren, sa tjejen som ringde och meddelade dem, att vi skulle avmaska direkt då när svaret kom (8 veckor sen) och sedan bara en gång till i mitten av september. Det tyckte jag lät konstigt då Noromectin har 8 veckors intervall och det hon föreslog var 12v. Hon visste mycket väl om detta intervall, då träckprovet gjordes genom N-vet som tillverkar Noromectin och hon själv jobbar på N-vet... Förvirrande!

Intervallet är ju hur länge medlet tar bort äggurskiljande (vuxna) maskar. Har man lågt parasittryck behöver man inte hålla intervallen (dock aldrig göra kortare intervall).

Hur ser du om hästen har mask? En häst kan ha MYCKET stor parasitbörda och släppa ut över 1000 ägg per gram träck utan att det syns på den.

Jag skulle absolut övergå till att göra träckprov för att avgöra om ni behöver avmaska alls.

toketossan skrev:
Vi avmaskar inte under själva betet om vi inte ser att hästarna har mask. Istället avmaskar vi dom innan vi släpper dom på betet och sen när vi ska stalla in dom igen.
Dom har flera olika sommarhagar så dom byter mark ganska så ofta vilket jag har hört gör att mkt utav maskarna om de nu skulle finnas tar död på varandra.

:)

Mvh

Och hur ser du om hästen har mask? Runda, blanka hästar som ser välmående ut kan vara PROPPFULLA med mask..

maskarna tar död på varandra, den var ny ;) Tyvärr är de ganska dåliga på att mörda varandra, däremot om man byter hagar ofta (och de inte går tillbaka till de gamla!) så äter ju hästarna inte i sig smittat gräs (dvs får i sig nya maskar). Men om du byter mark, låter dem gå en månad på nya marken och sen byter TILLBAKA så vinner man inte så mycket mer än att det sprida över större areal än om de bara gick i ena hagen.

Magdalena skrev:
Intervallet är ju hur länge medlet tar bort äggurskiljande (vuxna) maskar. Har man lågt parasittryck behöver man inte hålla intervallen (dock aldrig göra kortare intervall).

Kan jag därmed strunta i att avmaska nån mer gån nu i höst och göra träckprov i vår för att se om jag behöver avmaska då? Hur tidigt på våren kan jag få ett rättvisande provsvar?

Hur mycket kommer en sån här låda att kosta? Jag menar, med tanke på att alla kostnader ingår (labb osv).

Corax skrev:
Hur mycket kommer en sån här låda att kosta? Jag menar, med tanke på att alla kostnader ingår (labb osv).

259:- kostar Kollamasken

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 417
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar