avmaskning...

Sv: avmaskning...

Vilka avmaskningsperioder har du övriga året ?
Anledningen till att jag frågar är att jag fick veta att en tjej här i byn avmaskar sina var 6:e vecka och tyckte typ att man var dum om man inte gjorde det..Tycker det låter lite väääl ofta.

Det lät väldigt tätt. Det beror ju på preparat. Mina blev maskade innan betessäsongen, en gång efter och så nu.

Unghästarna blev även maskade i mars....

Nu har vi då kört ivomec hela året..

Nej. Att avmaska hela vintern igenom också är att tigga om problem, resistens! Människor avmaskar redan "för mkt" så att resistens redan har blivit ett problem. Det allra bästa är ju att lämna in träckprov. Då är man verkligen på den säkra sidan.
Men avmaska ska man inte göra på vintern, sista sprutan ska ges i november och sen ska avmaskningsschemat komma igång några dagar INNAN betessläppningen och forsätta kontinuerligt under denna tiden. Viktigt är också att byta verkande ämne så att resistens och angreppande parasiter i flera grupper hålls nere. Ivermectiner ena året, Bahnmint liknande andra året och cydectin det tredje osv.

Inte bra, inte bra

Vi måste alla hjälpas åt att förebygga resistens. Säg till denna människa snarast. Hon får inte avmaska så ofta.

Jag brukar avmaska några dagar innan betessläpp sen en gång mitt i sommaren och sen efter el. när kälen har satt sig lite beroende på hur länge dom går ute på betet.
Som om det behövs mitt i vintern..om man anar att dom har mask el. nåt.
Tänker inte ta några diskussioner med den människan som talade om för mig att man minsann måste avmaska var 6:e vecka hela året..!
En riktig besservisserkärring rent ut sagt, hon jobbar på en vet. station och tror hon vet allt.

Det är ju styngflugan. Jag har hört att man inte ska, och även hört att man ska i nov-dec.

Vissa säger att man riskerar väcka larverna, vissa säger att man ska eftersom styngflugan finns så långt in/sent på året.

Så jag vet faktiskt varken in eller ut. Men jag har en tjej inackorderar 6 hästar hos mig och som sysslar med avel och vi kör samma schema.

Jag avmaskar innan betes släppet. Efter när de stallas in för vintern och byter hage.
Unghästen tar jag nu i januari också. Förra sommaren tog dom och avmaskade hingstarna på betet också.

Nope, körde träckprov i höstas och då var hon helt ren. Tar nytt träckprov i vår/innan betessläpp för att sedan gå vidare utifrån det...

Förhoppningsvis är hon ren då också, och jag sparar in ännu en avmaskning! :D

ankans skrev:
Det är ju styngflugan. Jag har hört att man inte ska, och även hört att man ska i nov-dec.

Vissa säger att man riskerar väcka larverna, vissa säger att man ska eftersom styngflugan finns så långt in/sent på året.

Så jag vet faktiskt varken in eller ut. Men jag har en tjej inackorderar 6 hästar hos mig och som sysslar med avel och vi kör samma schema.

Styngflugan kommer du åt så fort den försvunnit, vilket är vid första frosten.

Tror vi hade första frosten i slutet av november här nere. Men vi maskade kanske lite sent, det drog ut på tiden, kunde kört det någon vecka tidigare faktiskt.

Avmaskar nästan aldrig. Vi har rena hagar, växelbete och skickar in träckprov istället.

Tycker det är hemskt att proppa i hästarna massa gift för att man "ska" det, istället för att ta reda på om det verkligen behövs..

Ja, jag avmaskade min nu med strongid i nörjan av januari för att jag måste börja om med mina avmaskningsrutiner med honom.

Slänger oxå in en fråga! :cool:

Unghästar ska ju avmaskas nu i januari. Men jag undrar om det är ivomec man ska använda då? Har haft ett ivomecår.

Undrar också om övriga (äldre) hästar i stallet också bör avmaskas samtidigt?

Pratade med en kompis som sa att det finns en risk att man kan "väcka" maskarna om man avmaskar nu och att det då kan uppstå komplikationer. Vet inte riktigt vad hon menade, men stämmer det?

Å så en sista fråga, tycker det där med "unghästar" låter lite diffust. Räknar de tills hästen är tre år då eller?

Tack på förhand! :bow:

Vad jag har förstått så är det bara fram till 1,5 års ålder. Vad man vill med den avmaskningen är att komma åt eventuell spolmask. Du kan använda antingen ivomec eller banminth till detta, båda hjälper mot spolmask. De andra hästarna ska inte avmaskas samtidigt såvida du inte har fler i samma ålder.

Nä, knappast...trodde det gått in att vuxna hästar inte maskas på vintern...men tydligen inte...*upprepning*

Eftersom maskarna inte överlever när det är så kallt så är det onödigt att avmaska.Endel gör det dock om hästen ska byta stall mm.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka