avmaskning...

Sv: avmaskning...

Det JAG tycker är svårt med avmaskning i mitt stall är att veta när "den första" sprutan för året ska ges, eftersom de aldrig skickas iväg på något bete. Vi har två enorma hagar som de går i året om och gräset växer alldeles för högt för så få hästar ändå..

För mig känns det som att när det börjar komma fram gammelgräs i samband med lera och att marken mjuknar, att då är det dags. Jag vet dock inte. Vad tror ni om det ? Och/eller Hur gör ni som "gör som jag" ?

Februari är det...tycker du skall använda dig av axilur...detta för att lilla blodmasken är resistent mot detta medel, så därför slipper du riskera väcka upp den....Förövrigt så börjar hästar utveckla immunitet redan från 6 mån ålder mot spolmask..så typ en 2 åring skulle jag inte maska mot spolmask...

chrysler skrev:
Eftersom maskarna inte överlever när det är så kallt så är det onödigt att avmaska.
Och din källa till det uttalandet är?
För det är inte vad jag har fått lära mig.

Jag har fått lära mig att ägg i träcken klarar av att frysas ned.
Så om hästarna har vuxna larver i tarmen som gör att det blir ägg i bajset, så blir hagen smittad.

chrysler skrev:
Eftersom maskarna inte överlever när det är så kallt så är det onödigt att avmaska.

Kallt? Vi har +10 här nere och ingen nattfrost. Finns inga maskar som fryser ihjäl inte.

Blodmasken överlever kyla.... Och den är typ den "farligaste" parasiten av dem alla. Både lilla och stora..

Jodå de överlever ner till -50 grader, så visst överlever de.....
Måste bara tillägga att det här med att bara avmaska unghästar under vinterhalvåret är lite missvisande. Man ska även avmaska äldre hästar för de är som unga hästarna mera mottagliga igen. Jag körde avmaskningen efter konstens alla regler och det innebar att min gamla pålle hamnade på djursjukhus och då fick jag det som svar av de att när hästen börjar bli till åren så behöver de avmaskas lite oftare igen. Han var då 20 år.

FUNNY skrev:
Jodå de överlever ner till -50 grader, så visst överlever de.....
Måste bara tillägga att det här med att bara avmaska unghästar under vinterhalvåret är lite missvisande. Man ska även avmaska äldre hästar för de är som unga hästarna mera mottagliga igen. Jag körde avmaskningen efter konstens alla regler och det innebar att min gamla pålle hamnade på djursjukhus och då fick jag det som svar av de att när hästen börjar bli till åren så behöver de avmaskas lite oftare igen. Han var då 20 år.

Men hästar blir ju "gamla" olika fort. Säkrast är ju att ta träckprov även på sin äldre häst om man tycker något inte stämmer.

Vad innebär *efter konstens alla regler* ? Detta uttryck har jag märkt skiljer sig enormt mellan olika människor....

Jag har inte avmaskat mitt sto sen insläppet efter betet... I början av april ska hon föla och jag undrar om hon bör avmaskas före fölningen och med vad för preparat isåfall?!

pott skrev:
Jag har inte avmaskat mitt sto sen insläppet efter betet... I början av april ska hon föla och jag undrar om hon bör avmaskas före fölningen och med vad för preparat isåfall?!

Smartast är att avmaska inom ett dygn efter fölet är fött med ett ivermectinpreparat. Detta gör att fölet slipper fölmasken som den får genom mjölken.

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
589
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka