Avmaskning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

arizona

Känna dumn att ens fråga, men----
Är det non som har läs el hört att man behöve inte avmaske för stingsfluglarva?!
Tro non skojer, det är inte 1st April
Az

Sv: Avmaskning?

Känna dumn att ens fråga, men----
Är det non som har läs el hört att man behöve inte avmaske för stingsfluglarva?!
Tro non skojer, det är inte 1st April
Az

Har man inte haft några ägg under sommarhalvåret så avmaskar man numer inte på rutin mot styngflugan som man gjorde förr .

Upplever att idag finns /kommer styngflugan i vissa områden vissa år ,har fått för mig att det är från importerade hästar .

Mia

Aha, det kan rör sig om det.
Har hört en säjer dom lamnad in track prov och den som skulla analyzera shiten sa att man behöva inte maska för stingflugs larva, dom sitter i magsacken och göra igenting?
Vill inte tro på det, men som jag läs inte alla försknings report om mask tänkt att kolla om non här har hört nåt.
Förlåt på stavning.
Az

Kolla i den nålade tråden högst upp om avmaskning. Tror att du hittar lite om det där.
// Linda

Sto igenting nytt där att man behöva inte avmaska för stingflugs larva längra, aven om dom finns.
Glom det, nåt som non har fått om bak fot el missuppfättet.
Az

Pratade med de som har hand om Kolla masken. De sa att Styngflugan inte påverkar eller skadar hästen men att om man vill undvika att få styngflugor nästa sommar så bör man avmaska om man sett ägg på hästarna. Styngflugelarver är ingen naturlig parasit till hästen utan är ju från en fluga, larverna övervintrar och växer bara i hästen för att sedan komma ut med skiten och bli nya flugor. De är alltså inte skadliga för hästen. Men jag skulle avmaska om jag sett ägg, tycker inte om tanken att hästen ska gå med de äckliga i sin mage för att nästa sommar bli irreterad som tusan av att den fula flugan ska flyga emot hunden ständigt och lägga ägg.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, jo jag har hört från vissa håll att styngflugan inte gör så stor skada så att man ska behöva avmaska mot bara dem. Har ingen källa eller länk.
// Linda

Pratade med de som har hand om Kolla masken. De sa att Styngflugan inte påverkar eller skadar hästen men att om man vill undvika att få styngflugor nästa sommar så bör man avmaska om man sett ägg på hästarna. Styngflugelarver är ingen naturlig parasit till hästen utan är ju från en fluga, larverna övervintrar och växer bara i hästen för att sedan komma ut med skiten och bli nya flugor. De är alltså inte skadliga för hästen. Men jag skulle avmaska om jag sett ägg, tycker inte om tanken att hästen ska gå med de äckliga i sin mage för att nästa sommar bli irreterad som tusan av att den fula flugan ska flyga emot hunden ständigt och lägga ägg.

JAG MED!!!!!! vill gärna läsa svart på vit, för så sa en bekänt oxo.
att en massa larv suga sig fäst på magsacken och det bli igen skada till vävnad?
Jag hade mycket ägg i år långt intill Sept. föra året var det igen, en kompis syd över hade igen.
Az

Om man googlar lite och ser bilder på magsäckar med mycke larver så nog fasen tänker jag avmaska. Om man inte avmaskar blir det ju fler o fler flugor med tiden.
Vad vet man hur mycket larver som sitter i magsäcken?

KL

Där jag jobbade sist avmaskade vi sent, i slutet av november detta året. Då va larverna ca 1 cm långa och feta:eek:. Jag är lite skum men jag gillar att gå och kreta i skiten dagarna efter avmaskningen bara för att gotta mig åt de äckliga larverna/maskarna som ligger döda i skitarna:p. Men vi hade riktigt mycket flugor i somras så hästarna blev täckta på bogarna så det va rejält med neonröda, feta larver som låg i skitarna när jag mockade.

Jag tog dom nu har om dagen, dom frysa odentlig i den har killan.
Jag räknar från 1st oct. + 30 dager inkubation tid i munhålen + 30 så att alla lärv sitta i magen, då vet jag att jag har tagit så mycket som mjölig.
Förstå inte värför en teknikar som analysera bies ska avråda folk att inte avmaska?
Jag vill påpeka att änledning för häst pass hade att göra just med det har avmaskning, Italienska slakteri klaged att dom Polsk häster som kom in var full av mask o maskmedal, avmaskning var vanskört(?) så ientligen ska det stamples i passet av vetrinär for att det finns 14 kvarentin på medelet.
Om vi inte skörta dessa avmaskning då kan det bli att vetrinär för komma utt och göra det själv,:
och det komma att bli en dyr historia.
Lita att tänka på.
Az

Du ser ju äggen på hästen, i så fall avmaskar du. Och vänta INTE till nu, de medel vi använder idag dödar larverna redan när de kryper genom tungan, alltså direkt hästen fått i sig smittan. Det du väntar på är att flugan ska ha gett sig för året. Väntar man till nu som förr i tiden (läs 25-30 år sen innan Ivomec kom) så har hästarna redan fått skador.

Har man INTE sett några ägg på hästen eller skrapat bort VARJE DAG så behöver man inte avmaska mot styngflugelarverna.

Valdig vad åren har gott.
Då är vi överens, smärre angrepp kan ge digestionsrubbning, ett stor angrepp sårnader och inflammationer och ibland aven bristning i magsäcks vägen.
Att dessa nya medel ta egget i munnen visst jag inte.
Tack
Az

Ja, jag avmaskar mot styngflugor de åren det behövs. Man får ju ont i magen av att veta att dessa monster suttit fast i hästen.
// Linda

Aha, det kan rör sig om det.
Har hört en säjer dom lamnad in track prov och den som skulla analyzera shiten sa att man behöva inte maska för stingflugs larva, dom sitter i magsacken och göra igenting?
Vill inte tro på det, men som jag läs inte alla försknings report om mask tänkt att kolla om non här har hört nåt.
Förlåt på stavning.
Az

styngflugelarver kan göra otroligt stor skada.
de äter upp allt innehåll i magsäcken vilket gör att hästen långsamt svälter.
de försämrar hästens allmäntillstånd och kan i värsta fall "framkalla" blodproppar.
så vet man att hästen är drabbad av styngflugelarver, ska man avmaska. men avmaskningen ger inte resultat förrän larverna är färdigutvecklade vilket är i oktober-november.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
2 006
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 760
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård