Avmaskning -separat hage?

Burza

Trådstartare
Hur länge ska en häst stå i separat hage när den är avmaskad?
Kommer hem en ny häst som måste avmaskas med ivomec för den har stått med åsnor, det går ej att mocka ur hagen nu för det är -20 grader, så jag tänkte bygga en ruta som ingen får vara i senare.
Någon som vet? Har hört både 1 vecka och 3 dagar?

Sv: Avmaskning -separat hage?

Gör du en ruta kan du ju mocka ur den lätt sen när det tinar lite.

4 dar för att vara helt säker på att allt är ute.

Jag har alltid undrat om det som kommer ut. Kan det vara livsdugliga ägg och eller levande maskar? Vilka betingelser skall till för att hästen skall få i sig dem igen? Nu på vintern borde inte allt dö snabbt av kylan? Jag har aldrig avmaskat på vintern och på försommaren, hur ser då förutsättningarna ut för att ägg/mask sprids in i hästarna igen? Orkar du ge ett svar så vore jag jätte glad.

Det är levnadsdugliga ägg i döda maskar som kommer ut, dessutom sprutar maskarna ur sig så mycket ägg de kan.

Om du tänker dig att det som kommer ur hästen och smittar markerna på sommaren fortfarande är smittat nästa sommar, så kanske du förstår att det som landar på snön nu inte smittar värst eftersom hästen inte äter där, men om det får tina och/eller om hästarna fodras där bajshögarna är så smittas hästarna.

Normalt avmaskar man inte på vintern, den här hästen lär man misstänka lungmask på eftersom den gått med åsnor, och därmed avmaskas med ivermectin.

Egentligen är det värst för den nyligen avmaskade hästen som sedan kommer in i en hage där en massa hästar med mask finns. Det är lättare att få "maskinvasion" om man inte har några alls i tarmsystemet från början som kan "konkurrera".
Har hästarna lite lagom med mask är ju det egentligen det allra bästa när både maskar och häst mår bra :)
Tror inte det är nån större fara på vintern, dock.. Maskar gillar inte kyla..

Tack för svaren. Hon har kommit hem och står i sin "ruta".
Jag misstänker ingen lungmask, men hon jag köpte hästen av rekommenderar att jag avmaskar den för att vara säker.

Tack för svaren. Hon har kommit hem och står i sin "ruta".
Jag misstänker ingen lungmask, men hon jag köpte hästen av rekommenderar att jag avmaskar den för att vara säker.

Om den inte har några symptom skulle jag inte avmaskat nu... säkerheten mot trolig lungmask kan med otur ge massaktivering av små blodmaskar, eller i mindre allvarliga fall, snabbare resistensutveckling mot ivermectiner.

Egentligen är det värst för den nyligen avmaskade hästen som sedan kommer in i en hage där en massa hästar med mask finns. Det är lättare att få "maskinvasion" om man inte har några alls i tarmsystemet från början som kan "konkurrera".
Har hästarna lite lagom med mask är ju det egentligen det allra bästa när både maskar och häst mår bra :)
Tror inte det är nån större fara på vintern, dock.. Maskar gillar inte kyla..

Konstigt resonemang... Ofta är det tvärtom, att hästarna som gått länge ihop med vettiga hagrutiner och avmaskningar har ytterst liten smitta, och den nya hästen kommer efter ca 2 år vara nere i den nivån.

Varför skulle det vara "en massa hästar med mask" dit den flyttade?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
550
· Visningar
43 527
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden