Avmaskning när träckprov visar 0

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare susby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 125
S

susby

Undrar hur jag ska göra när träckprovet visar 0. Tänker på stygnfugan..ska jag avmaska mot den ändå? Jag har bla en fång ponny som visat sig vara mycket känlig för fång när magbalansen (kulturen) blir i obalans. Hon är vit så jag har inte sett några ägg på henne men kompisarna i hagen brevid har haft ägg på sig.. Hur skulle ni ha gjort?

Sv: Avmaskning när träckprov visar 0

Avmaskning mot styngflugan har inget med träckprov att göra, har hästen haft ägg på sig bör du avmaska den (med ett ivermektinpreparat!) oavsett om den har andra parasiter eller ej.

Har hästkompisarna i hagen haft ägg på sig är det kanske troligt att din också haft det, så vore jag du skulle jag avmaska.

:crazy:Jo jag får väl avmaska mot stygnflugan på henne också men det tar emot när hon är så känslig i magen men det kanske inte stör så som ett foderbyte gör. Någon som vet..

Jag hade inte avmaskat, har själv haft 0 på prov och även haft det 1 år efter fastän hästen hade flugägg på benen.

Men det är ju upp till var och en hur orolig man är.
Ta ett nytt träckprov senare istället om du är orolig.

Jag skulle nog varit oroligare för hennes känsliga mage..

Styngflugan syns INTE på ett träckprov. Trodde du att det skulle göra det eftersom du såg ägg på hästens ben ? Varför ska hon ta nytt prov då hon redan nollat ? Hon kan ta hur många prov som helst, men styngflugan kommer hon aldrig få se i provet.

jag skulle maskat henne mot styngflugan! har dom andra i hagen fått det så är det ju väldigt troligt att din har också.

Jag hade inte avmaskat, har själv haft 0 på prov och även haft det 1 år efter fastän hästen hade flugägg på benen.

Träckprovet visar hur mycket ÄGG som kommer ut med hästens bajs. Styngflugan lägger äggen utanpå hästen, alltså kan man aldrig se den på träckprov.

:crazy:Jo jag får väl avmaska mot stygnflugan på henne också men det tar emot när hon är så känslig i magen men det kanske inte stör så som ett foderbyte gör. Någon som vet..

Jag skulle inte avmaska. Risken att magen blir störd av avmaskningsmedlet är större än att hon störs av eventuella styngflugelarver.

Hur kan man då veta om de har styngflugemask då??
Och om inte träckprovet visar något, hur får man ut maskmedel från vet.?

Hur kan man då veta om de har styngflugemask då??
Och om inte träckprovet visar något, hur får man ut maskmedel från vet.?

Styngflugan är ingen mask, utan utvecklas till en larv. Äggen ser man PÅ hästen under sommaren/hösten. Veterinären i trakten lär känna till om det finns styngfluga eller inte.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 333
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 413
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 411
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka