Avmaskning - HJÄLP!!

S

snofflan

Har ett 2-årigt halvblodssto som jag köpte när hon var 11 månader för ganska exakt ett år sedan. Har avmaskat henne efter alla konstens regler och alltid i samråd med veterinär. Nu har jag dock hittat små blodmaskar i träcket. Senaste avmaskningen var i januari med Ivomec vet.
Ringde till min veterinär direkt när jag upptäckte det och hon skrev ut preparatet Equimax. Detta skulle tydligen vara ett nytt medel som skulle slå ut parasiterna. Avmaskade i onsdags (7/4) men hittade i söndags (11/4) fortfarande någon enstaka levande mask i träcket. Pratade idag ännu en gång med min veterinär om detta och hon sa att jag inte skulle jaga upp mig över det men att jag var tvungen att bli av med problemet för annars kunde komplikationer uppstå. Nästa avmaskning enligt henne ska jag göra i maj (ungefär) innan betet. Saken är bara den - hur blir jag av med de jä**a maskarna???? :confused:
Har haft en häst tidigare där den förra ägaren inte hade brytt sig om att avmaska så tyvärr efter operation och mycket mycket lidande fick hon fara till himlen. Vill inte ha det så en gång till... :cry:
Så snälla, om det är någon som är riktigt bra på hur man får bort blodmaskar, utan att göra dem resistenta på kuppen, så berätta!

Är jättetacksam för alla svar jag kan få, då allting från veterinärer är så himla luddigt. :bow: :bow: :bow:

Först: BYT VETERINÄR!!

I januari avmaskar man föl/åringar mot spolmask, inget annat, och då helst INTE med Ivomec.

Equimax är "Ivomec" (ivermectin) blandat med ett medel mot BANDMASK, varför i hela friden ska du använda det när du ser blodmaskar??? Är du förresten säker på att det var blodmaskar? Hur såg de ut i längd, tjocklek, färg och form?

Är säker på att det var blodmask eftersom jag ju redan har haft en häst med stora problem med denna mask. Är knallröda, typ 1-1,5 cm långa och ungefär 1 mm tjocka.
Ifall du har koll på det här med avmaskning, skulle inte du kunna berätta för mig hur du går till väga med det då, eftersom jag ju måste ha bort dem. :)
Och ja, jag ska byta veterinär! Det tråkiga är bara att man tror ju på vad veterinärerna säger eftersom de ju ska var experter.... :confused:
Angående Equimax så står det följande: "För behandling av blandade cestod- och nematod- eller artropodangrepp, på grund av matura och immatura rundmaskar, lungmaskar, styngflugor och bandmaskar hos häst:"
Det står sen en förklaring att Nematoder bla är stora strongylider och små strongylider och dessa är ju blodmask. :confused:

En liten fråga bara: varför inte ivomec på våren? Den är ju också mot spolmask. :confused: :confused: :confused:

Nu blir jag jätteförvirrad men jag är ytterst tacksam för svaret och hoppas på fler så att jag lyckas lösa mitt problem. :bow:

Måste bara komma med ett inlägg till. Vill inte påpeka någonting men jag fick idag informationspapper från Veter AB och i deras allmänna behandlingsrekommendationer står det följande: "Unghästar behandlas med IVOMEC VET. dessutom i januari/februari." Borde det inte vara så då? att man ska använda ivomec på unghästarna i januari/februari. Blev ännu mer förvirrad eftersom du skrev att man helst INTE skulle använda detta preparat vid denna avmaskning.

Såklart Veter vill att man använder Ivomec! Problemet är att blodmasken i normala fall ligger i dvala i februari, och avmaskar man kan man orsaka ett massuppvak som ger hästen kraftig kolik, dessutom finns det vissa spolmaskar där ivermectiner inte har så god effekt. Smartare då att ta t.ex Axilur eller Rintal.

Visst tar Equimax blodmasken, men varför ett preparat som tar specifikt även BANDMASK när det är blodmaskar du har problem med? VET du att hästen även har bandmask? Du kunde lika gärna använt Ivomec igen. Jag hade förstått bättre om din vet rekommenderat först träckprov för att se hur stort angreppet egentligen är, och sen kanske Cydectin.

Att det kommer ut maskar EFTER du avmaskat är ju inte så konstigt, de måste ju komma ut också :D

Du hittar bra info om avmaskning här och här .

Själv tar jag träckprov och pratar med labbet (Vidilab) och deras veterinär för att få bäst hjälp.

Kom på att jag kanske kunde berätta om min plutt. Han föddes i mitten av juni -03, mamman avmaskades då, och sen är han avmaskad var 8e vecka med Ivomec. I mitten av december tog jag träckprov iom att han såldes (som service åt nya ägaren), och det visade på mycket blodmask (850 EPG), och då hade det gått precis 8v vid provtagningen.

Saken var den att de andra hästarna blev inte avmaskade, så han fick i sig lika mycket smitta ändå... Så även om du gjort helt rätt så hänger det på smittan i beteshagen han gick i i somras.

Förmodar att ni fick bukt med maskarna i den lilla pållen...men hur gick ni till väga? Eftersom han ju visade på mycket blodmask.
Själv ska jag i alla fall (efter samtal med veterinär på Flyinge) skicka in träckprov och sedan ta till de åtgärder som behövs efter resultatet. :banana:
Vart skickar du dina träckprov och vad brukar det kosta? Skulle vara bra om du vill berätta hur du går till väga eftersom det var så längesedan jag skickade iväg något sådant prov.

Jag anlitar Vidilab. Snabba och suverän service! Dessutom billigast.

850 är inte sååå mycket, de kan ha upp över 2000 EPG, DÅ är det mycket. I vilket fall fick han Cydectin. Vet inte om de skickat in nåt nytt träckprov.

Tack så hemskt mycket för hjälpen båda två!! :bump:
I morgon ska jag ut på bajsjakt och hoppas på gott resultat. :D
Kommer att skriva igen om jag behöver mer hjälp och rådgivning. Kommer ni på något mer så får ni hemskt gärna fortsätta att skriva om det i denna tråden.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Boj
·
Hästvård Okej, jag skulle tömma och byta vatten i hagen och fick till min fasa se detta. Inälvsparasiter kommer väl ändå inte ut ur munnen, eller...
Svar
13
· Visningar
5 546
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 250
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import...
Svar
17
· Visningar
11 136
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka