@Madick du som är Bukes "maskexpert"
Fick provsvaren från träckprovet idag (inte stora blodmask såklart men övriga).
"Herr Häst" hade 60 EPG lilla, ingenting annat påvisat. Vi flyttade till nuvarande stall förra sommaren, och följdaktigt var han uppe på 80 EPG lilla i höstas, om jag inte minns fel. Det antar jag dock beror på stresspåslaget till följd av flytten. Eller?
Hur som, så länge som jag känt honom, och även enligt vad jag har hört om honom bakåt, har han aldrig haft några maskproblem. Hans "all-time-high" på lilla är 105 EPG, hösten för 13 år sedan (då hade de andra hästarna i samma hage över
1 000 EPG...). Annars har det, både så länge som jag känt honom (5 år) och av vad jag hört bakåt, varierat 0-80 EPG. I höstas var det andra gången på dessa nu 5 år han var "enda uppe på" 80 EPG, annars har det med undantag för några gånger han varit helt 0:ad, legat på 20-60 EPG. Han har under hela tiden han haft dessa 0-80 EPG aldrig visat några symptom på att något skulle vara galet, inte fallit ur, inte blivit ful i hårremmen, ingenting. Han har i detta stall gått i samma hage året runt, ensam. Jag har mockat hagen minst 1 gång/dag, ibland 2 gånger/dag om jag ansett att det behövts. Låter inte högarna ligga, utan tar upp de direkt. Tar träckprov "all-inclusive" (KollaMaskens 600-någonting kr låda) 2 gånger/år för säkerhetsskull.
Vi har haft en liten avmaskningsdiskussion i stallet ang. var gränsen för avmaskning bör gå. De i stallet som hade flera 100-EPG på sina hästar skulle givetvis avmaska, det var det inget snack om. Men var skulle gränsen för de med bara lite gå? Och som "Herr Häst" som dessutom går ensam?
Bara för egen del så känner jag inget behov att avmaska "Herr Häst". 60 EPG är helt inom hans normalspann, han går dessutom i en egen hage som mockas dagligen. Skulle dock ändå vilja veta vad du som är "maskexperternas maskexpert" säger, Madick.