Avmaskning denna varma höst

Plankton

Trådstartare
Vi har avmaskat med Ivomec i år. 2 avmaskningar är gjorda med 8 veckors mellanrum, stallet sätter upp gemensamt avmaskningsprogram för samtliga hästar. Nu 1 oktober är det det dags för den sista men vi har fortfarande styngflugor här. Hur gör vi? kan man vänta med denna avmaskning eller skall vi göra ännu en maskning senare? Tar även gärna emot tips på hur vi skall maska nästa år. vi har kört Ivomec 2 år i rad nu.

Sv: Avmaskning denna varma höst

Ta träckprov nästa vår. Då får man veta hur det står till och OM man ska avmaska och med VAD i så fall :)
Om det blir som jag vill ;) så gör vi så till våren..

Jag själv hade nog väntat med avmaskningen till efter ungefär första frosten, vi har med styngflugor kvar och har vi såna så brukar vi just avmaska då. Typ dagen efter att det har varit en riktig frostnatt.

Ring Birgitta Molin på Djurapoteket i Trollhättan och fråga. Hon vet råd! Telefon 0520-35060
Lycka till!

Ta träckprov från samtliga hästar i stallet och avmaska endast de hästar som har över gränsvärdena i antalet maskägg. Välj ett medel som verkar speciellt mot den mask de har. Avmaska aldrig bara för att vara på den säkra sidan.

Jag skulle vänta tills styngflugan gett sig, dvs skjuta fram avmaskningen några veckor. Träckprov visar INTE på styngflugans larver.

Till våren, ta träckprov och se om ni behöver avmaska så ofta som ni gjort. Väldigt många har bra marker och knappt någon smitta att tala om, så de avmaskar i onödan och skyndar på resistensen hos maskarna så det inte finns något att ta till sen när det verkligen behövs.

Ring Birgitta Molin på Djurapoteket i Trollhättan och fråga. Hon vet råd! Telefon 0520-35060
Lycka till!

Hon är väl inte parasitolog? Det är väl klurigare att ringa t.ex. SVA och prata med parasitologen där.

Är det BM som skrivit Hälsoråd för häst så finns det många felaktigheter i det hon skriver, eller rättare sagt, otydligheter. Bl.a. om träckprov.

Man kan ju faktiskt också ganska lätt bekämpa styngflugan genom att ta bort äggen med ryktsten eller rakhyvel. Om det nu är enstaka så här sent på säsongen alltså.

Då är och förblir de borta.

Mvh QP

Man kan ju faktiskt också ganska lätt bekämpa styngflugan genom att ta bort äggen med ryktsten eller rakhyvel. Om det nu är enstaka så här sent på säsongen alltså.

Då är och förblir de borta.

Mvh QP

Då ska man ju ha hunnit få bort allt innan hästen slickat i sig dem. Koll flera gånger om dan då.

Jag skulle vänta tills styngflugan gett sig, dvs skjuta fram avmaskningen några veckor. Träckprov visar INTE på styngflugans larver.

Till våren, ta träckprov och se om ni behöver avmaska så ofta som ni gjort. Väldigt många har bra marker och knappt någon smitta att tala om, så de avmaskar i onödan och skyndar på resistensen hos maskarna så det inte finns något att ta till sen när det verkligen behövs.

Tack för svaret, det är alltså Ok att överskida tidsintervallen, vi riskerar inget med det?

Det som händer är att en viss mängd ägg kommer ut på markerna. Men ett par veckor gör ingen större skillnad. Har hästarna avmaskats regelbundet hela betessäsongen borde det inte vara några större mängder som kommer ut.

Liknande trådar

Hästvård Har ett irländskt sto på 6 år som jag haft i snart 6 månader. Mitt problem är att hon gradvis har smalnat av, från att ha sett kompakt...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 569
Hästvård I ca 4 veckors tid har mitt 18-åriga sto betett sig underligt. Hon biter sig i flankerna, sparkas samt piskar irriterat med svansen med...
Svar
11
· Visningar
1 683
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 927
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 143
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024