Avmaskning av Lojsta-föl

evis

Trådstartare
Idag har jag fått hem min halvårs russfölunge från Lojsta.
Han ska avmaskas enligt konstens alla regler men jag undrar vilket medel (vilka medel?) jag ska ta? Skulle ju kunna ta träckprov men det känns liksom som onödig tid, skulle helst ha avmaskat honom typ igår ;).
De andra vuxna hästarna som han ska gå med har enligt träckprov 0 EPG, fölungen hade 200 EPG´spolmask och jag hade tänkt passa på att avmaska honom samtidigt som russfölet nu med Axilur. Men är det fel tänkt? Borde jag ta något annat medel?

Sv: Avmaskning av Lojsta-föl

Ursäkra, att jag är nyfiken, men jag skulle ju gärna vilja se en bild på honom, även om han inte är avmaskad.....;)

Idag har han bara fått stå inne i boxen med en kompis (också en russpojke från Lojsta som ska åka vidare till Luleå imorgon), jag har tagit några kort men det är lite för mörkt.
Här är en på huvudet hans;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/Lejonhjarta002.jpg
Han ser ganska bedrövlig ut, muskeltunn och bukig och fölullig och lite "vek" i alla ben (X-ig på alla fyra), men jag tror han kommer komma i ordning rätt fort ändå. Äter hö med god aptit och dricker lika bra. Och jag är alldeles :love: i honom, han är en ganska försiktig och stillsam kille i jämförelse med sin kompis.

Hoppas på några fina kort imorgon när han får gå ut i hagen!
Kommer nog lägga in en länk på Gnägg isåfall.
Här är i alla fall en länk till bilder på de andra tre från förra veckan;
http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/hagbilder_nov_nollfem.htm
Rigo börjar vara en stor pojke nu! :) Han ska frysmärkas imorgon.

Men OJ så gullig!! :)
Hur stor blir en såndär liten en?
Ska du ha honom som ridhäst?

Träckprovet får du ju svar på dan efter. En så ung och troligtvis eftersatt liten fölunge skulle jag inte chansa med. Axilur tar inte styngfluga vad jag vet.

Ah, tack, då gör jag så att jag tar ett träckprov och frågar om råd sedan igen ;)

Hihi, nej, jag tror inte jag kommer kunna rida honom.
Russ får ju vara upp till 130 cm men den här har en ganska liten släkt så jag tror han kommer bli runt 120 cm.

Vi ska köra in honom först och främst, kanske satsa på trav? :D

Jaså, jag trodde att det med travet var ett skämt.... *skrattar* :)

Gah, när jag tog in Rigo ikväll och de stod i boxarna bredvid varandra så såg jag typ ut såhär :eek: Är de ens samma ART???
Russfölen ser ut som två ullungar och Rigo ser helt enorm ut! Hjälp!
Jag var nog inte riktigt medveten om hur små de egentligen är och kommer bli :)...

Hihi, kanske ett skämt, kanske allvar, det beror på hur det går. Jag kan ju inget om trav, men kan väl lära mej...

Jag skulle gärna vilja se båda smågossarna bredvid varandra, så att jag kan bilda mig en uppfattning.
*hihi*

Jag har några bilder upplagda från när jag släppte ihop dem, men tyvärr var det skymning och det blev ganska dåliga bilder. Men man ser ju lite i alla fall :)

http://home.swipnet.se/~w-55346/evelina/lejonhjarta.htm

Tyvärr har farsan åkt till Kanada och tagit med sej digikameran. Kommer garanterat fler bilder när han kommer hem!

Ja, förresten - tänkte ju fråga här på buke!

Fick träckprovssvar i fredags på mailen (de är grymt snabba där på Vidilab). 350 EPG blodmask och 300 EPG spolmask.
Kallblodsfölet ska avmaskas med Axilur - kan jag ta samma på russet (tar det blodmask också?)?

Herre Jösses så otroligt SÖT! *smälter* Vilken kille!

Hihi, ja, man kan inte annat än tycka om honom! :D
Han är verkligen jättesnäll och klok att hålla på med också.
Han har till och med charmat morsan :p

Så länge det bara är lilla blodmasken så går det bra med Axilur. Ta i rejält med doseringen gärna :D OBS! Att jag då räknar med att du tänker ta prov igen sen i vår.

Lilla blodmasken är resistent mot Axilur, så där gör den ingen verkan. Däremot är Axilur bra om man ska ta spolmasken på unghästar, då riskerar man inte väcka upp ev vilande maskar.

Var snäll och ta fram källa. Det senaste jag hörde var nämligen att det var STORA blodmasken som blivit resistent, men lilla fortfarande påverkas i tillräcklig mängd.

Har inte tid att leta själv dessvärre.

Är ju bara att Googla..finns ju massor av information. Min källa,en på SVA för massor av år sedan...namnet har fallit i glömska men inte vad som sades. Samt kan man läsa i Fass också vad Axilur tar, där står inte lilla blodmasken.

Redan 95/96 utvecklades ju en viss resistens., och inte bara mot Axilur utan även Telmin vet och Rintal vet.

Men hjälp då :p
Jag kan inte se på analysen ifall det är stora eller lilla blodmasken.
Borde jag alltså ta något annat medel??

Gah vilken djungel...

Det är lilla blodmasken på ditt provsvar. Om du nu inte kryssade i rutan att du vill ha odling satt ? Förut gjorde vidilab odling om man hade över 100 EPG, för att kolla om man hade stora blodmasken. Stora blodmasken är inte så vanlig, men den är farlig.

Har du inte läst på Vidilabs sida ??

http://www.vidilab.se/?sida=hast&kategori=odling

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
690
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 295
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama