Avmaskning av föl födda 2011?

WaterLily

Trådstartare
Undrar hur era avmaskningsrutiner för era föl födda 2011 ser ut. Köpte min i december 2011 och hon var då också avmaskad i december med Axilur. Funderar nu över vad som är lämpligast att fortsätta med och med vilken intervall. Min äldre häst tar jag träckprov på två gånger om året och jag tänkte naturligtvis göra detta med fölis också, men det skulle vara lämpligt att få till det så att träckprov sker först vår/sommar vid byte till andra hagar och sedan igen vid höst/vinter vid byte av hagar igen. Hur gör ni andra med avmaskning (och träckprov) av föl födda 2011? :)

Sv: Avmaskning av föl födda 2011?

Bra med Axilur, du vet du att hon fått hjälp med ev. spolmaskar även om det är ngt i tidigaste laget men jag förstår om det var för att hon skulle flytta till dig. Jag skulle ta ett prov rätt tidigit i vår för att se hur det står till med blodmasken också och så att all spolmask är borta.

Tack för svaret! :) Jag fick uppfattningen att hon skulle "uppföljnings-avmaskas" eftersom hon avmaskades i december med Axilur?

Ta träckprov har jag ju tänkt göra, men det vore bra om det kunde synkas med andra hästens träckprov som sker senare i vår/fram emot sommaren. Så lagom roligt är det att ha två hästar som skos/verkas, vaccineras och nu träckprovas i olika intervaller hela tiden... Hade tänkt försöka synka ihop dom så bra det går så att man kan göra sakerna samtidigt istället för en häst i taget. Om det går, förstås. ;)

Nej, hon behöver inte uppföljningsavmaskas mot spolmasken. Blev hon träckprovad innan avmaskningen i december eller är hon nånsin provad? Och i så fall vad har det visat?

Nej, jag tror inte att uppfödarna tog något träckprov innan dom avmaskade. :)

Om jag skulle göra två träckprov i vår (eller hur blir det annars? Min andra häst tar jag träckprov på när han flyttas från vinterhagarna till sommarhagarna, nånstans runt maj.) När ska jag isåfall ta träckprov på fölisen? Ska jag ta ett nu i februari-mars och ett till i maj? Eller kan man slå ihop dom på något sätt? :)

Våren har ju inte kommit än på ett tag. Jag skulle ta ett prov i mars-april och avgöra efter det, inget mer prov behövs på våren då.

Vet att du är jätteduktig på mask ,men jag har inte haft en vetrinär som krävt maskprov på unghästarna första året ,utan de ska avmaskas pga av att de inte har byggt upp något eget imunförvar mot masken ?

Därav har de ansett att det inte behövs masktest första året ? Men har för mig att du pratar masktest direkt på fölisarna ? Hur kommer det sig att det är så olika rekomendationer ?

Mvh Mia

Vet att du är jätteduktig på mask ,men jag har inte haft en vetrinär som krävt maskprov på unghästarna första året ,utan de ska avmaskas pga av att de inte har byggt upp något eget imunförvar mot masken ?

Därav har de ansett att det inte behövs masktest första året ? Men har för mig att du pratar masktest direkt på fölisarna ? Hur kommer det sig att det är så olika rekomendationer ?

Mvh Mia

För att veterinärerna inte håller sig uppdaterade.

Ivermectin tar inte alltid spolmasken, Axilur/Rintal är super mot spolmask men tar inte lilla blodmasken mer än marginellt.

Första avmaskningen är mot spolmask bara. Andra avmaskningen behövs provet för att se om det behövs även mot blodmask. 6 mån efter första smittan med spolmask har fölet utvecklat egen motståndskraft, alltså alla föl behöver INTE avmaskas mot spolmask på vintern, därav provet i jan/feb.

Ett stall med många föl i permanenta hagar som jag gjort prover på nyss hade endast två av fölen/åringarna spår av spolmask, inte heller i sån mängd att de behövde avmaskas mot det.

Avmaskningen till fölen ska vara för att hjälpa dem med det de inte klarar av själva, men de som redan utvecklat sitt försvar behöver inte avmaskas, därav flera prover, förrutom att kolla så man ger rätt medel.

Tack Madick ,då förstår jag bättre, trodde det tog längre tid för dom att bygga upp ett immunförvar .

Mia

Observera att det är 6 mån efter första smittan så går sto och föl på helt rena marker kan det vara så att fölet inte blir smittat förrän det flyttar.

Liknande trådar

Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 411
Senast: Madick
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 098
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 809
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka