avmaska mot styngfluga

FlipTheFrog

Trådstartare
Vilka avmaskningspreparat tar styngflugans larver(?)?

Syns det på ett träckprov om hästen är utsatt för styngflugan?

Sv: avmaska mot styngfluga

Ivomec, Noromectin, Bimectin, Cydectin och Eraquell. Det syns inte på träckprov.

Kan man avmaska för styngflugan nu eller är det för tidigt vi har inte mindre än 5+ på natten

Vi väntar tills frosen nypt till ordentligt åtminstone ett par gånger.

Ja det gör vi också.....
Om flugorna lever så kan de ju "plantera" nya ägg och än så länge ser man flugor här och där.

// M

Ja det brukar vara lämpligt i början på november beror på vädret givetvis i alla fall här i Skåne... Har sett en hel del styngflugor brukar inte finnas så många där jag har mina hästar, kanske olika från år till år...

Som jag trodde då.

Men vi väntar lite till då:)

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
960
Senast: Sirap
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar