Avmaska katten eller???

T

tottis

Min pojkvänns pappa har 2 katter på landet och nu undrar jag om dom behöver avmaskas- dom har alltid mask säger pappan så det är ingen ide. Jag har läst att man ska avmaska dem var tredje månad.
De är utekatter och verkar inte må särskilt dåligt. Dom går aldrig till veterinären heller, för en kompis sa till mig att dom ska ha sprutor en gång om året.
Dessutom är dom ensamma där ute ca 5-6 dagar i veckan, dom kan gå in och äta och sova (vi har kattlucka)men är det rätt att låta katterna vara ensamma så länge? Detta har pågått i flera år. Men som sagt dom verkar inte må dåligt.
Jag skulle vilja höra era åsikter.

Sv: Avmaska katten eller???

När jag haft utekatter har jag avmaskat dem ungefär 1 gång per år. De äter råttor och annat snusk därute, så avmaskas behöver de säkert då och då. (men jag är emot att göra det för ofta, det är trots allt ett gift man ger dem)

Jag förstår däremot inte riktigt vad man ska med katter till om de ändå ska ligga ensamma så mycket? :crazy:

Är katterna i fint hull och fina i pälsen går det nog ingen nöd på dom men mask får dom ju i sig..

Har katterna mat, vatten och väderskydd så klarar dom sig själva, mina katter skulle dock bli ohyggligt sällskapsjuka men dom är ju å andra sidan vana vid att vi är hemma mycket, åtminstone varje natt+några timmar på morgon o kväll..

Kort sagt tror jag inte det går nån nöd på dom, antar att han har dom som "råttvakter" och inte sällskapsdjur...

Är de uppfödda och alltid levt som nyttodjur och inte sällskapsdjur så tror jag inte att de lider så värst om de har ett varmt ställe att gå till och mat att äta.
Värre hade vart om de levt som sällskapskatt och blivit uppskuffade utan sällskap och människor.

Jag avmaskar bara om de visar tecken på mask (det märks...) och mina har inte visat det även om de är ute mer eller mindre. De använder låda allihop och om inte annat kan man kolla baken efter spår och hullet på dem (tappat hull och vikt snabbt).
Avmaskar man för ofta blir masken resistent (inte så lyckat) och jag tycker att ska man avmaska ska man använda ett medel som tar all mask eller så många sorter som möjligt.
En granne till mig har tre innekatter, varav den yngsta alltid haft mask. Hon har gått igenom tre behandlingar som inte fungerade då hon hade en mask i rumpan så sent som för några dagar sedan och bajsade blodslem :crazy:
Veterinären säjer att kattungar avmaskar man med nån veckas mellanrum fram till 15 veckors ålder (har jag aldrig hört) så hon har gjort så men bevisligen har det inte hjälpt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 983
Senast: manda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel