Avmagrad häst, prognos?

Beauty Harmonie

Trådstartare
Ponnyn här hemma har under vintern rasat i vikt trots att han tidigare år lyckats att hålla sig överviktig på mycket lite foder. I två månader har han ätit 10 kg hö, 1 kg lusern, 1 kilo havre och krafftmineral, om dagen. Men han tappar fortförande i vikt, och fort går det.
7 dec 438 kg
27 dec 430kg
9 jan 420 kg
Han är 10 år och är en korsning mellan welsh/haflinger
Han rids inte och har täcke på för att slippa lägga energi för att värma upp sig själv.
Vi har varit hos veterinären i slöinge och undersökt honom. Senast onsdag-torsdag va han där och gjorde en undersökning där han först svälter under en natt för att sedan fylla magen med socker och ta blodprover en gång varje kvart för att se hur han tar upp innehållet i magen.
Finns det någon här som har gjort denna undersökningen? Hur har det gått och hittade ni något fel? Vad för fel är det och gick det att bota?

Sv: Avmagrad häst, prognos?

Värt att tillägga är att förra vintern så åt hästen 4 kg hö och mineraler, ingen havre, ingen lusern men höll sin vikt. Då motionerades han 4-5 ggr i veckan, nu står han still.

Har du någon analys på höet så du vet vad ponnyn egentligen får i sig? I år har jag fått byta ut flera kilo av höet mot lusern till min häst för att han ska få i sig det han behöver. Tror att många har dåliga värden i sitt hö i år.

Det hör kanske inte hit egentligen, men 4 kg hö (om det är det enda grovfodret som serveras) till en ponny som väger över 400 kg tycker jag låter väldigt lite...

Det första jag tänk på oxå.

Vad är det att det första folk tänke på ar "ANALYS" ????

Hur du.....vad koster ett analys som ingen begripper sig på och ett Tracktprov som kan ger lite upplysning??

Har du någon analys på höet så du vet vad ponnyn egentligen får i sig? I år har jag fått byta ut flera kilo av höet mot lusern till min häst för att han ska få i sig det han behöver. Tror att många har dåliga värden i sitt hö i år.

Det hör kanske inte hit egentligen, men 4 kg hö (om det är det enda grovfodret som serveras) till en ponny som väger över 400 kg tycker jag låter väldigt lite...

4 kg hö är väldigt lite, men han klarade sig på det då. Han har alltid haft det väldigt lätt för att hålla hullet. Det höet han äter nu är från samma skörd som han åt av förra året, och även om det hade varit dåliga värden i höet så ska en häst som äter 10 kg hö om dagen inte gå ner 10 kg på två veckor!

Under tiden ni försöker lokalisera felet hade jag gett fri tillgång på både hö och lusern och skippat havren helt. Lusern kan ju också ges i hackformat om ni vill ge större del lusern och mindre del hö men inte minska i tuggtid. Om ni ger havren för att få energi från hästen hade jag istället gett Kraffts Groov 125 (om inte lusernen räcker) eller Hippos Grow Alfa. Men absolut hö och lucern som grund. Du säger att du har koll på värdena så om dom är bra får man ju ändra på det man ger utöver höet. Annars kommer man väldigt långt med bra värden. Att täcka ponnyn var en god tanke, så fick jag göra med min extremt-svårt-att-hålla-vikten-häst.

Dock har jag aldrig hört om en häst som tappar så i vikt utan medicinsk anledning, så jag hade aldrig slutat undersöka ponnyn om jag vore ni. Men så bra mat som möjligt under tiden är att föredra. Om resultaten inte visar något rekommenderar jag att ni ber veterinären slänga en kik på sköldkörteln!

Hoppas ni får svar snart och att det ordnar sig med ponnyn :)

Det första jag tänk på oxå.

Vad är det att det första folk tänke på ar "ANALYS" ????

Hur du.....vad koster ett analys som ingen begripper sig på och ett Tracktprov som kan ger lite upplysning??

Tala för dig själv du... dessutom är det väl ingen som säger att manmåste välja? Både analys och träckprov (som redan är taget såg jag) är väl att rekommendera...

Håller med i övrigt - fri tillgång på grovfoder i väntan på svar från proverna... kanske även någon dl olja antingen över lusernet eller i kraftfodret om ni behåller det.

Tyvärr har jag bara erfarenhet av en häst som tunnade ur fort och till synes oförklarligt. Hon visade sig ha leukemi och hann bli väldigt dålig under den korta tid hon stod på kliniken i väntan på provsvar etc.

Han avmaskades i höstas med banminth, och vi har gjort nya träckprov hos veterinären i slöinge :)

Han hade alltså bandmask i höstas och då fick han dubbel dos Banminth? Då är det dags igen för bandmask-avmaskning eftersom Banminthen bara tar de vuxna bandmaskarna. Om hästen HAR bandmask konstaterat är det bättre att använda ett medel med prazikvantel så man kommer åt alla stadier inuti hästen.

Träckprov visar inte alltid bandmask.

Tala för dig själv du... dessutom är det väl ingen som säger att manmåste välja? Både analys och träckprov (som redan är taget såg jag) är väl att rekommendera...

Håller med i övrigt - fri tillgång på grovfoder i väntan på svar från proverna... kanske även någon dl olja antingen över lusernet eller i kraftfodret om ni behåller det.

Tyvärr har jag bara erfarenhet av en häst som tunnade ur fort och till synes oförklarligt. Hon visade sig ha leukemi och hann bli väldigt dålig under den korta tid hon stod på kliniken i väntan på provsvar etc.

Man för sätta hästen främför kären och priortera lewe!
Ingen vitts att kosta på ett foder analys åt maskterna, dom alltid få sitt :grin:

hemskt ledsen, men jag förstår inte alls vad du menar med den första meningen...

klart det är vits att lägga några hundralappar på att analysera sitt foder. Att man även tar träckprov ser jag som en självklarhet. Det är som sagt inte tal om att man ska välja antingen eller . man gör både och.

Nej, jag förstå du skulla aldrig fätta:grin:
Nästa gången du och dom andra räkna utt dina foder stätt analys du för räkna in maskens närings behov lika mycket som hästens :D

Han hade alltså bandmask i höstas och då fick han dubbel dos Banminth? Då är det dags igen för bandmask-avmaskning eftersom Banminthen bara tar de vuxna bandmaskarna. Om hästen HAR bandmask konstaterat är det bättre att använda ett medel med prazikvantel så man kommer åt alla stadier inuti hästen.

Träckprov visar inte alltid bandmask.
Vi avmaskade för liten blodmask, inte bandmask! Vi tog ett speciellt prov för bandmask, men det visade ingenting.

Vi avmaskade för liten blodmask, inte bandmask! Vi tog ett speciellt prov för bandmask, men det visade ingenting.

OK, då ska du veta två saker. Banminth höll borta äggen från lilla blodmasken i 4v, det kan alltså vara höga värden igen i vår och hagen kan vara ganska smittad.

Bandmask syns inte alltid på träckprov och en häst som magrar av "utan anledning" chansar iaf inte jag med utan avmaskar mot bandmask om det inte är gjort. Det visar dessutom bara vad hästen hade i höstas, nu kan det ju finnas vuxna bandmaskar.

OK, då ska du veta två saker. Banminth höll borta äggen från lilla blodmasken i 4v, det kan alltså vara höga värden igen i vår och hagen kan vara ganska smittad.

Bandmask syns inte alltid på träckprov och en häst som magrar av "utan anledning" chansar iaf inte jag med utan avmaskar mot bandmask om det inte är gjort. Det visar dessutom bara vad hästen hade i höstas, nu kan det ju finnas vuxna bandmaskar.

Det finns regler om att man inte får avmaska/skriva ut recept på avmaskningsmedel, om man inte har ett träckprov som visar mask

Det finns inga sådana regler. Det är upp till var och en veterinär att avgöra om dom vill kräva träckprov eller ej.

Liknande trådar

Övr. Barn Min son, 10 år, har tappat ganska mycket i vikt, han har tappat 5 kg på några månader (sen i somras), varav 1½ kg bara senaste tre...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka