avlvia?????

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare fancy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 7 675
F

fancy

har en ägare verkligen rätt att avliva en helt fullt frisk pigg 20årig häst? pga av tidsbrist ifall det finns folk som erbjuder sig ta över hästen?

Jag erbjöd mig nämligen men ägaren vägrade att ens låna ut henne på foder, till någon.

Finnsdet verkligen inget man kan göra? :eek: :mad: ?

Sv: avlvia?????

men gud vad hemskt!! vad knäpp tant!!! hur funkar det om man vill köpa henne från slakten da?? vet nån hur det funkar???? du kanske kan göra det???

haha hej Anja! /vera

Det är hon Menita. Jag pratade med ägaren idag och hon vägrar att varken låna ut henne på foder eller sälja henne!!!
helt sjukt! hon avlivar henne i Januari isf!
elt frisk, pigg.

Det är tydligen så att ägaren bestämmer oavsett vilket djur det är att det ska dö. Äen om det finns folk villiga att ta henne!! :mad:

men jisses, om ägaren bestämmer sig för att låta sin 20 åriga häst somna in istället för att vandra runt och bli uppköpt av ngn från en slaktare när ägaren bokat avlivning (kan man ens köpa dom från dom?) så får man väl acceptera läget.

sen om man tycker det är rätt eller fel att avliva en frisk häst är en annan fråga, men har ägaren låtit fatta ett beslut (som säkerligen inte var lätt att fatta) så kan man ju inte gå bakom ryggen på denna.
Det kanske faktiskt finns fler anledningar till avlivning som man ej vet om...

anledningen är tidsbrist. Det är ingen som tänker låta hästen "gå omkring"
Jag vet att hästen är helt frisk. pigg o livsglad.
Får dock sällan komma ut, men det är ju ägarens fel.
Om man då erbjuder sig att ta hästen på foder ca 2mil därifrån, och ägaren tackar nej handlar det om okänslighet.
Det är inte att "veta djurets bästa".
En veterinär hade inte konsulterat en avlivning.

Det är tydligen så att ägaren bestämmer oavsett vilket djur det är att det ska dö. Äen om det finns folk villiga att ta henne!!

Ja ägaren bestämmer, även om det finns människor som är villiga att ta hand om hästen är det inte säkert att det är bästa lösningen. För ägaren kan det vara ett säkert sätt att försäkra sig om att hästen inte behöver lida, något som man inte kan i de fall man säljer hästen.

jag menar att jag talade med en veterinär samt ägaren.
Ägaren erkänner att hästen är frisk osv.
Jag försttod även hennes synpunkt på att hon inte vill att hästen ska komma i dåliga händer eller vanvårdas sina sista år.

Jag har erbjudit mig att ta henne på foder ca två mil från där hon bor. Hon själv bor lite mer än 1 mil från sitt nuvarande stall. Så det handlar inte heller om avstånd.
Hon har sökt medryttare/halvfodervärdar men då deras stall är MKT svåråtkomligt och kräver bil, finnsd det få villiga. Jag personligen, har inte heller körkort.

Detta var inte heller en lösning.
Hästen är hur fin som helst och skulle isåfall bli skogsriden, endast!
Ägaren har även möjlighet att kontrollera detta!

Det låter som om ägaren vill ha full kontroll, och inget ont i det. Därför har säkert detta beslut inte varit så lättvindigt som man kanske kunde tro, så ägaren gör detta för att försäkra sig om så hästen inte skall fara illa de sista åren.
Det är knappast något man kan klandra ägaren för, det är i mina ögon sett "att veta djurens bästa"

Jag kan förstå att du reagerar, MEN, jag skulle till exempel hellre avliva mina, än att sätta dem i händerna på någon under 18, eller som inte skulle kunna transportera hästen vid behov, osv osv, hon har kanske sina skäl?

Har man haft sin häst så länge så måste man ha rätt att fatta beslut såsom man tror är bäst, för hästen, det kanske finns skäl som hon helt enkelt inte vill dela med sig till dig av, vilket hon inte är skyldig till heller.

jag sa också till henne, att jag förstod vad hon menade.

Saken är den att hn inte har full kontroll då hon endast vill/vill inte vara i stallet två dagar. resten av tiden lämnas åt medryttaren.

Jag är snart 19 år, så det är inte tal om att itne veta vad jag föreslår, eller agera naivt. Mina föräldrar stöttar även mitt förslag om att vara fodervärd.

Självklart förstår ajg att det itne finns mkt att det, tydligen, inte finns mkt att göra åt saken.

jag har även sagt att erbjudandet står kvar.

jag tycker bara att om hon verkligen hade velat, hade hon låtit hästen gå som fderhäst, under uppsyn, samt kontroll.

(hon har dessutom inte alls haft hästen länge, då hon fått ta över den efter sin dotter, som i sin tur tappat intresset. ) :mad:

som sagt jag förstår dig, men det kan ju finnas skäl som vi inte har någon aning om. :crazy:

Inte för att vara elak, men det kanske är dig tanten har något emot? Det finns många människor som har velat köpa hästar av mig, men över min döda kropp att jag skulle sälja eller ens låna ut till en del av dom... Nu säger jag inte att det är något fel på din hästhantering, det vet jag inget om, men tanten kanske tycker att du är "fel"?

Nä du får nog se dig om efter en annan foderhäst.
Ägaren gör det hon anser är bäst,
och att avliva en häst är inget den lider av.
Annars tycker jag ditt erbjudande låter bra,
men det kan ju faktiskt finnas orsaker till att hon inte är intresserad av att låna ut den.

Tyvärr kan du inte göra så mkt åt det.
Det finns hästägare som har åsikten att" om jag inte kan ha hästen ska ingen annan få den heller".
Såna har jag stött på några gånger.
Hon tänker iaf inte på pengarna då hon inte får ut ngn livförsäkring då hon väljer att avliva hästen fast den är frisk.

Fakta

Hästen är sedan tidigare tringel märkt då den hade kotledsinflammation i sina yngre dagar.

Det har inte varit spår av kompikationer på år!

Hon, ägaren alltså, vill itne låna ut hästen till någon.

Så det är inte mig det är fel på, utan alla.

Jag tycker bara att det är så fel. fullt frisk, så pigg.

Hon lever upp när man är ute med henne. Då ägaren aldrig har tid för henne.

men aja. vad akan jag göra åt saken.. :cry:

Jag förstår dej oxå, att det känns tufft och att det verkar vara ett idiotiskt beslut.
Men jag håller även med "Boj" om att det kan kännas som det bästa för ägaren att "veta var hon har hästen". Speciellt då den kommit lite till åren.
Vi valde att ta bort vår hund ist för att omplac honom då han var så pass gammal. Kändes och känns fortfarande, efter 6 år, för j-igt :cry: men det hade varit värre att veta att vi flyttat honom till ett annat hem och att han aldrig förstått varför och inte vetat hur han hade det.
Jag tror iofs att det är en viss skillnad mellan hästar och hundar och hur de anpassar sig så nog kan man tycka att hon kunde ge dig och hästen en chans men som sagt, hon kanske har sina skäl till alltihop.

Jag förstår om du tycker det känns trist och onödigt, men jag kan även förstå henne.

Jag skulle inte lämna iväg min häst om han vore 20 år. Man vet aldrig vad som händer, hur länge han kan vara kvar osv.
Är hästen dessutom trianglemärkt, och har haft problem med kotledsinflammationer så skulle jag vara ännu mer försiktig med att lämna iväg honom.
Jag förstår er båda, men jag skulle nog gjort likadant som ägaren faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 311
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 288

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka