Fierezza

Trådstartare
Handen på hjärtat - hur många av er har stallavlopp som går till filtreringsbädd alt enskilt avlopp (är det ens godkänt längre?)? Vi har nu diskussioner angående hur vi ska göra med vårt avlopp från stallet, dvs spolspilta och sadelkammare och tänkte höra med er hur ni gjort eftersom den på länsstyrelsen som har hand om djurstallar har semester och inte kan svara på mina frågor nu.

Sv: Avlopp?

Jag har det. Avlopp från boxarna går ut till en urinbrunn vif gödselhögen. Det vanliga avloppet från vask, toalett m m går ut till infiltrationsanläggningen.

Har ingen aning faktiskt. :crazy:

Var veterinärklinik här förut men vi misstänker att det ändå går rätt ut i marken... :eek:

Har varit på en föreläsning om stallbygge o där sa föreläsaren att är det sk spillvatten kan det i princip ledas rätt ut.
De stall där jag stått uppstallad har avloppet gått rätt ut genom väggen bara o i det ena gick avloppet ut genom väggen i spolspiltan för att komma ut på backen 5 m från den grävda brunn där vi fick vattnet ifrån. Hur sjutton kunde det vara godkänt?
Här kommer det att bli 4 boxar o det är inte säkert att vi kommer att fylla dem utan ev så blir 4 boxen förråd för skottkärror, redskap o lite ströbalar vilket gör att vi inte kommer att göra av med så mycket vatten o det kommer att kännas på ekonomiskt att behöva göra en infiltration för detta ändamål men det känns som om det inte finns något alternativ tyvärr... Jag gör hellre ordentligt ifrån början än att jag ska behöva göra om senare!

Har varit på en föreläsning om stallbygge o där sa föreläsaren att är det sk spillvatten kan det i princip ledas rätt ut.

Jo, men har det varit veterinärer här tidigare, de kan ju/brukar väl spola ner allt möjligt "skit" i avloppet...

Men egentligen så borde man kolla upp det ordentligt, vad jag vet så har vi iofs inte sett att det runnit ut någonstans när vi spolat i det avloppet.
Men det vi har i spolspiltan däremot vet vi att det går rätt ut i bäcken. Biologiskt nedbrytbart schampoo som gäller där känner jag.

Handen på hjärtat - hur många av er har stallavlopp som går till filtreringsbädd alt enskilt avlopp (är det ens godkänt längre?)? Vi har nu diskussioner angående hur vi ska göra med vårt avlopp från stallet, dvs spolspilta och sadelkammare och tänkte höra med er hur ni gjort eftersom den på länsstyrelsen som har hand om djurstallar har semester och inte kan svara på mina frågor nu.

Vad är det?:

Obs, ironi.

Vi har det, eftersom vi har infiltrering från huset (inget kommunalt vatten). Å andra sidan spolas inte mycket vatten i stallavloppet, och spolspilta finns inte.

Kolla med miljö-och hälsa hos kommunen, det är de som du ska ansöka om tillstånd för enskilt avlopp. Naturvårdsverket har ju kommit med nya krav när det gäller avlopp 2006, tidigare var det teknikkrav, nu är det funktionskrav, vilket jag tycker är mycket bättre. Det är upp till verksamhetsutövaren at kunna visa att avloppsvatten renas med avseende på vissa parametrar tillräckligt mycket för att kunna släppas ut.
En bra sida som handlar om avlopp är www.avloppsguiden.se

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
2 292
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 319
Senast: Elendil
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat