Avlivningsmetoder.

Kassiopeja

Trådstartare
Jag undrar om någon känner till en spruta som ska heta Somnylos (stavning??) som tydligen ska vara extra snabbverkande (ska fungera lika fort som en bultpistol)? Undrar också om någon vet på vilka kliniker i mellansverige den används?
Anledningen till att jag frågar är att min syster kommer att bli tvungen att ta bort sin häst nu :cry: och hon vill helst inte använda bultpistol (pga blodet) och samtidigt har man ju hört skräckhistorier om hur hästarna står och kämpar för att hålla sig på benen hur länge som helst med spruta??

Tacksam för alla svar.

Somulose 0 användes när vi avlivade vår ponny. Det gick lika fort som bultpistol och han hann verkligen inte kämpa emot - allt gick på bara ett par sekunder.

När vi avlivade våran häst använde vi "snabb-medlet", funkade jättebra, han kämpade ingenting allt gick så fort. Var väldigt nervös innan, har också hört skräckhistorier om hästar som kämpat och kämpat... men det här var över på 10 sekunder.

Jag avlivade min med Somnylos (tror jag, det var iaf snabbvärkande), det var min första avlivning med min häst jag haft i 4 år så det var riktigt kämpigt.
Ville värkligen inte heller använda bulltpistol.
När vi sprutade fick vi och välja om vi ville åka hem och dom skötte allt eller om vi ville stanna och vara med.
Vi valde det sist nämnda. (Det är ingen som är med under sprutan utan du är utanför)
Du får sen efter 3 minuter gå in till hästen och se att den är död, gjorde jag iaf och det kändes mycket lättande, man såg hur det försvann upp i det blå bort ifrån all smärta.

Nåt ställe i mellansverige:
Vi avlivade på Mantorps kliniken, mycket trevliga människor och man blir väll bemötten. Kan jag rekomendera, finns väll andra ställen också.

Vi avlivade våran gammelmärr (för 1½ år sedan) med spruta och det var förmodligen detta medel eftersom att det var nytt och väldigt starkt. Att det blev spruta på henne var för att det blev "akut" en lördagnatt. Jag satt hos hästen hela tiden och det gick väldigt bra. Hon somnade fort och det var skönt. Sen har jag en jätteduktig veterinär också vilket gjorde att det hela kändes bra.

ni skriver att det går lika fort som bultpistol, ca 10 sek. men dör dom inte på fläcken med bultpistol. för dom skjuter väl dom i skallen, å då dör man väl? :confused:

Man skjuter dem i pannan och sen trillar hästen pladask på sidan.
Det tar max 2 sekunder så bara ligger den där helt fridfullt.
Hästen dör inte utan blir hjärndöd därför måste man avbloda hästen på plats efter ett par minuter..

Jag vet inte riktigt vad för medel som användes på min Belinda, men det gick väldigt fort och hon kämpade inte emot.
Jag gjorde det hemma på gården och var med under hela tiden, veterinären gav henne sprutan, 2 sekunder senare föll hon ihop och var död..

vi gjorde det hemma och fick vara med när dom sprutade. jag stod och höll i grimman när hon föll ihop, men det kasnke är olika beroende på veterinär.

hjärndöd? e man inte död då? och jag förstår inte dethär "och därför måste man avbloda dom efter några minuter"... vv dörklara dig :smirk:

hjärndöd? e man inte död då? och jag förstår inte dethär "och därför måste man avbloda dom efter några minuter"...

Nä det är riktigt, hästen är inte medicinsk död endast hjärndöd med bultpistol. Avblodningen sker för att övriga organ skall sluta fungera, det skulle dem göra ändå efter ett tag. Fast det tar längre tid, och anses inte vara rimligt och estetiskt.

När hjärnan slutar fungera, kan man i princip säga att hästen är död här finns ingen återvändå.

Sen har vi det här med säkerhetsmarginal, om bulten skulle hamna lite på sidan av själva hjärnan slås hästen effektivt medvetslös. Det kan hända även om det inte skall hända, precis som att det har hänt att somnulose inte har fungerat på enstaka hästar. I ett sånt fall är avblodningen verkligen viktig.
PL

Tror inte det var beroende på veternär.
Då vi gjorde det så avlivades våran i ett litet bås av ett slag, var inte större än 4*4 m, och att stå där inne när dom sprutar är en säkerhetsrisk.
När vi gjorde det var det varken du själv eller veterinär där inne, dom spruta och gick ut och samtala med oss och sen föll hästen ihop.
Hände inte speciellt mycket mer, .
Går ju inte att göra hur som helst när man är på en klinik och det är hundratals med hästar och hästfolk där. :crazy:

Klinikerna har väldigt olika policy för om man får vara med eller ej, och det har inte bara med säkerhetsrisk att göra.

Även de ställen som tar bort hästarna i kastningshallen (där det är gott om plats, vissa kliniker har kombinerad longervolt och kastningshall) så får man på vissa ställen inte vara med. Det är en - enligt mig - missriktad omsorg om djurägarna, att de ska slippa se.

Jag strök t ex Ultuna (där alla svenska veterinärer ubildas fö) just för de vägrade låta mig vara med eller ens se på. Och jag hade som KRAV att jag skulle hålla, punkt slut.
Sen vet jag hästar senare avlivade på Ultuna där ägaren fått stå utanför 'boxen' och se på, men inte hålla i, så det kan ha ändras.

Men min rundringning visade ju (som Kassiopeja iofs vet *s*) att det skilde rejält i både pris och 'hantering'.

Jess - jag skulle ringa MK och fråga både om de använder Somulose och om ni får vara med (om ni vill). SE hästen när den är död tillåter alla.

Efter att ha pratat med syrran (som ju är den som till syvende och sist måste bestämma hur det här ska gå till) så verkar det som om hon hellre vill avliva "hemma" (dvs i MITT hemmastall *muttrar lite*) "nära hagen", så att inte hästen ska behöva åka någonstans. Hon gillar ju inte att åka särdeles mycket så det kanske man inte vill ska vara det sista som händer henne i livet...

Men då blir det väl (om jag förstått det rätt) kanske lite knepigare ändå med att veterinären och den som transporterar bort hästen ska synkas etc.?

/JES

Det behövs ju inte synkas på minuten... Hästen ligger ju oftast kvar ett tag även på klinikerna. Vi hade en som avlivades kemiskt och han låg kvar i 10 timmar innan slaktbilen kom. Jag har vart med på en del avlivningar och 99% är jätte lugna. Be om lugnande först så hästen blir trött och lägger sig fint o lugnt ner. Sedan kan man lägga avlivningsvätskan. Det är tungt för alla inblandade så prata först per telefon och bestäm hur Ni vill ha det.
Så be dom komma ut till er och ta göra det. Finns ingen som säger att man måste göra det på klinik!
"lycka till" om man nu kan skriva så... :cry:

/Cj

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 379
Senast: alazzi
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka