Avlivningsmetoder..samt maskrosor.

sockerdricka

Trådstartare
Okej, min kanin är inte jättegammal. Men inte suoer ung heller. Hon är 6 år.

Jag har inga tankar på att avliva henne nu såklart men man vet aldrig när oturen/olyckan är framme och då vill man veta vad som är bäst..

För några veckor sen trodde jag nämligen vi skulle få avliva henne. Hon rörde inte bakbenen alls utan de hängde bara på sidan :eek:
Vi fick inte tag på veterinärerna här så vi åkte till några vi känner som är veterinärer..vet. satte ner henne på marken och vips började hon springa nästan helt normalt, som ett mirakel :D :love:
Hon undersökte henne och jag sa att hon hade fått diarré och att jag tvättat bort det o.s.v
Hon fick en spruta med någa vitaminer och hon förklarade att det förmodligen var så att hon helt enkelt var utmattad när hon hade diarré eftersom hon inte hade så mkt vitaminer i kroppen o.s.v.

Sen fick vi såklart råd hur vi skulle sköta henne så diarrén är borta.
Nu är den borta i alla fall och hon är nästan som vanligt.

Men jag är orolig ändå :crazy:

Hon har haft problem tidigare med magen men aldrig såhär illa..vi har alltid följt veterinärenas råd och det har funkat bra. Men nu till våren/sommaren är jag orolig eftersom hon är så känslig..

Hur skulle ni gjort med maskrosblad och sånt? Hon älskar det! Men vågar jag mata henne med det? Hon har ätit det de andra somrarna och det har gått bra. Men jag blir så himla pjåskig och orolig nu.. :crazy:

Ja..sen hur är den snällaste och fortaste avlningen på en kanin? (och mest smärtfria såklart) började fundera när man såg lite trådar om sånt här också.
Har såklart inga planer på att avliva min tjej nu när hon mår bra, men jag tänkte som sagt om oturen/olyckan är framme.

Sen måste jag fråga..nu senaste året har hon fått gegga i ögonvrån..är detta något farligt? :crazy: Jag brukar torka bort det lite. Det är inte sådär jättemkt så man tror att hon har ögoninflammation...veterinärerna har inte påpekat något om det heller så jag antar att det är normalt??

Sv: Avlivningsmetoder..samt maskrosor.

först och främst - hur ser hennes foderstat ut?
klegget i ögat är inte normalt, det kan vara alltifrån en bakteriell infektion eller utvidgning i ögonbotten som gör att sekretet inte får en normal passage i tårkanalen.

Jag känner en veterinär som söver djuren innan de avlivas. Visserligen sövs de med spruta, men denna nålen är tunn - som när man ger vitaminer etc.
Nu talar jag inte om lugnande, utan om narkos - samma som man har vid operationer. Visserligen tar detta en liten stund, först ska de somna (tar några minuter) men jag tycker det kan vara värt det.

Tycker du kan plocka in gräs och maskrosblad i mindre mängder redan nu och ge henne en mjukstart inför sommaren.
Min pojke är också väldigt känslig och jag får göra så varje år.

Hej!

Vad äter hon för mat? Eftersom hon ofta har problem med magen och klet i ögonvrårna (som precis som cipramil säger kan bero på massor med saker, däribland A-vitaminbrist), så låter det som att hon inte riktigt mår helt ok. Hur bor hon?

Gräs, maskrosblad och annat ätligt grönt utifrån skulle jag plocka in och ge om jag var du. Däremot skulle jag ge väldigt lite åt gången, så att hennes mage inte börjar reagera.

Mina kaniner kommer, när/om den hemska dagen kommer (förhoppningsvis kommer den inte att komma utan att de dör stilla av ålderdom här hemma), att avlivas hos veterinären precis som mina hundar och katter, om det blir nödvändigt. För mig är det självklart att de ska få samma hjälp över gränsen allihop, när/om den dagen är här: att bara få somna.

Mvh, Helena

Senast ändrad av en moderator:

Svar till dig och cipramil:

Just nu får hon (veterinärens råd):

Vatten
Hö (som vi klipper lite)
Blåbärspuré
Och lite krossad knäckebröd
Sedan har får hon smaka några maskrosblad i bland.

Hon bor utomhus, det har hon gjort hela sitt liv och är född "ute".
På vintrarna bor hon på våran inglasade terass för att slippa den kallablåsten.
Nu på sommaren bor hon i ett "hörn" av trädgården som har lite skydd för vind.
Hon står på halm.

Sen har vi en "kaninhage" (:D) som hon får vara ute i om hon inte är ute i sele, eller helt lös på trädgården.

Ang. klegget i ögat, vad gör jag åt det? är det lika bra att söka upp veterinär direkt? Kan man köpa en salva eller någonting? :crazy:
vad dum jag är som inte reagerat mera på ögonen, veterinärerna har aldrig sagt något plus att jag sett det på andra kaniner..men är det bara att söka upp veterinär? Eller kan man kanske ringa och rådfråga? Är det allvarligt?

Förresten..
någon som skulle vilja vara vänlig och kanske tipsa mig om en ungefärlig foderstat som skulle funka åt henne?
Nu sitter jag här och är orolig :crazy: Ska springa ut och städa hennes bur nu.

Helvette inte igen :cry:
Jag orkar inte mer nu..släppte ut henne för att städa buren.
Bajs som sitter fast under ena bakbenet och hon "går" sådär konstigt igen..släpar bakbenen efter sig på något skuttande vis. Jag blir tokig! Min mamma förstår ju ingenting! Om hon lider tycker både hon och jag att vi ska ta bort henne, hon har åkt in och ut till veterinären flera gånger för olika problem :(
Nu sa jag till mamma att jag villl åka in med henne direkt, de får undersöka henne och säga vad de tror är bäst. Om de tycker det är bäst att ta bort henne vill jag ta bort henne "nu".
Jag vill inte vänta, jag vill inte att hon ska vänta!
:cry:

Nu har vi ringt veterinären!!

Känner mig en smula lugnare.
Vi ska ge henne honungsvatten och fortsätta med blåbärspurén och kolla varje timma så att hon äter, annars får vi "tvinga" i henne en del :crazy:. det är nu det enda hon har i sin nystädade bur nu. eller såklart hö också.

Vi ska testa det här i några få dagar och "vaka" och se till att hon får i sig allt.

det "konstiga" är att hon är pigg i övrigt, eller hur man ska säga. Hon är klar och vaken, tittar,spanar höjer öronen för att lyssna på ljud. Försöker röra sig, och det gör hon men hennes bakben är liksom så "trötta" :(.
Om detta inte hjälper får vi tyvärr börja fundera på att ge henne hennes sista resa..
Jag vill inte att hon ska behöva lida mera då..

Jag hoppas det blir bra med henne :love: Usch kommer springa och kolla henne hela tiden, hur ska jag kunna sova inatt!?

en kanin måste få grönfoder varje dag för att få i sig tillräckligt med vitaminer.
i höet sjunker vitaminhalten under året och på vårkanten kan det därför vara befogat att ge vitamintillskott. (ffa b-vitamingruppen vid pälsfällningen)

fri tillgång på bra hö (grönt och bladrikt, tidigt skördat)
liten mängd fiberrik pellets (1-2 msk beroende på vikt)
grönfoder dagligen - broccoli, palsternacka, morot, blomkål etc. sparsamt med frukt.
skippa knäckebrödet - för mycket tomma kolhydrater.

sen kan det vara befogat att ge tillskott i form av linfrö, bryggerijäst etc. beviplex - flytande b-vitamin kan du köpa receptfritt på apoteket.

koncentera dig på att bygga upp en schysst foderstat och ta ögonproblemen sedan. det är inte alls ovanligt att hermeliner får problem med tårkanaler och liknande. vad är hon för ras?

Hon är en dvärgvädur.

Nu ska vi bara försöka få ordning på hennes mage och sådär..
Men dessa vitaminer och så, jag tror jag sett att man kan köpa vitaminer och sånt till smådjur på djuraffärer och sånt?
Vad ska jag då köpa?
Ska man ge vitaminer och sånt utan att ha pratat med veterinär? *orolig*
När tror du jag kan börja med detta? De här dagarna ska vi alltså försöka med honungsvatten, blåbärspure och hö.
Men ska jag försöka med vitaminer under dessa dagar med? Vilka/vilken rekomenderar du?

linfrö och de andra du nämnde, vad "hjälper" de till med? Om du förstår vad jag menar..

Tack för alla svar, jättesnällt! :)
Har precis varit ute hos henne och hon verkar lite piggare, jag hoppas hon snart orkar skutta normalt.

Juste ang, grönfodret. Jag tror jag ska vila henne från det ett tag nu? (bara ett par dagar..) vågar inte ge henne något i fall hon börjar få diarre o.s.v..

Kajsa Kanin jag hade var väldigt känslig mot gurka, varför vet jag inte. Men fick hon minsta gurkbit så bidde det rännskita, dock aldrig så illa att hon blev orkeslös eller apatisk.
Så det handlar kanske inte om att lägga till i foderstaten som att ta bort... vad du ska ta bort vet jag inte men det kan ju vara något att ha i åtanke :idea:

Hon var mkt piggare i blicken, "uppförandet" och skuttar nästan normalt nu! Har bra aptit också! Hoppas det håller i sig :love:

jag hade väntat med att introducera grönsaker till foderstaten nu när hon är i obalans.
bryggerijäst och linfrö är "hälsokost" som är otroligt välgörande, rikt på b-vitamin och gör att kaninen tillgodogör sig andra näringsämnen bättre. bryggerijäst bidrar till en sund mikrobalans i tarmfloran och det tillredda linfröet lägger sig som en skyddande "gele" i matsmältningsapparaten. linfrö tillreds genom att man slår hett vatten på det och låter det dra i några minuter, tills det bildats en slemmig massa (av linfröolja). obs! torrt linfrö är giftigt!
torkade nyponskal och brännässla (oftast i förpackning avsedda för te) kan man också köpa i hälsokostbutiker - båda är mycket vitaminrika och fungerar som en "boost" för immunförsvar och inre system.
jag skulle inte köpa vitaminpreparat i djuraffär, dels för att de är otroligt dyra, odryga och till största delen utspädda med vatten. tillsätt aldrig vitaminer i dricksvattnet - en del vitaminer förstörs i solljus, andra vid värme eller kontakt med vatten. dessutom kan vitaminerna sätta smak på vattnet vilket gör att djuret inte dricker tillräckligt.
beviplex är ett b-vitaminpreparat som köps receptfritt på apoteket. kvaliteten och vitaminhalten är mycket hög, då det är avsett för människor. (mycket vanligt att veterinärer ordinerar beviplex till hästar, pga den höga vitaminhalten)
b-vitamintillskott ger man i regel vår och höst vid pälsfällning/sättning. b-vitamin är vattenlösligt och går ej att överdosera, kaninen kissar ut överskottet.
andra vitaminer tillgodoses via grönfodret och tillskott är ej befogat.

jag hade gett henne som nu, efter veterinärens ordination, och hållit tät veterinärkontakt tills hon verkar stabil igen. därefter hade jag mycket försiktigt börjat introducera nya fodermedel.

har ni fått en diagnos på henne? svåra diarrér kan vara alltifrån inälvsparasiter till svårartad vitaminbrist.

Min lilla kanin visade liknande symptom, hennes bakben hängde inte längre med. Vet. visste inte riktigt vad som var felet, och då valde jag att ta bort henne. Jag stod inte ut med att se henne behöva kämpa för att ta sig in och ut ur buren, och trilla ibland, tyckte inte det var ett värdigt kaninliv längre.
Jag har varit med om två olika avlivningsmetoder, två sprutor (först narkos, sen avlivningvätska) eller en (bara avlivningsvätska). Det går mycket lugnt till i båda fallen, småttingarna somnar i famnen på en bara. Usch, nu sitter jag och snörvlar över tangentbordet när jag tänker på mina gamla niner och marvisar :cry:
Iallafall så har jag och djuren blivit väl omhändertagna när jag behövt ta bort djur. På ett djursjukhus hade de ett speciellt rum för avlivningar, med en soffa, korg och filt så man kunde ta adjö i lugn och ro utan att behöva stressas iväg för att rummet behövs för nästa besök.

Håller tummarna för att din kanindam blir pigg och frisk!

Precis..jag klarade inte av att se det längre :(
Veterinären visste inte heller riktigt vad det var...
Tog bort henne i går. Hon fick 1 spruta och somnade lungt in i min famn :cry:

det var tråkigt att höra.
jag skulle gissa på kombinationen långvarig vitaminbrist som lakat ur skelett och muskelvävnad tillsammans med ev. parasitangrepp.
för något år sedan avlivades grannkaninen pga just detta, och hon uppvisade samma symptom som din kanin.
dom kom till mig i panik eftersom det fullkomligt forsade mask ur kaninen - något av det obehagligaste jag sett - och frågade om jag hade avmaskningsmedel. i detta slutskede var det inte lönt eftersom parasiterna lämnar värddjuret när syretillförseln till vävnaderna stryps, och då är det bara en tidsfråga innan djuret avlider. grannkaninen var död en halvtimma senare. :(

Liknande trådar

Hästvård Har en liten shetlandsponny (6 år)som vi har haft väldigt otur med. Före hon kom till oss gick hon på fri tillgång, bete på sommaren...
Svar
5
· Visningar
1 751
Senast: Lindon
·
M
Övr. Djur Nu ska jag dra hela den här historien då... Det började för ca 1 år sen då min kanin började få besvär med andningen.. Det började...
2
Svar
20
· Visningar
2 560
Senast: Mandaz
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 288
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar