Avlivningshotade katter

Yeah

Trådstartare
För en stund sedan ringde mamma och undrade om jag sett
kattungarna som var i tidningen idag, vilket jag givetvis gjort.
Det var en mindre artikel om en kattmamma och hennes kattungar
som man hittat och lämnat in till ett djurpensionat, om ingen hade
möjlighet att ta hand om dom innan några dagar skulle dom avlivas.
Och jag kan inte låta bli att vara orealistisk och fundera på att ta
en av dom, även fast jag är medveten om att det räcker med en
katt i en lägenhet på 27,5kvm.
Så, det är väl bara att hoppas att någon annan förbarmar sig över
dom, men blir så fruktansvärt arg över hur man kan skaffa katter
utan viljan att ta hand om dom, dock är det ju inte särskilt ovanligt.

Sv: Avlivningshotade katter

Det är fruktansvärt... jag fattar inte att folk inte kastrerar sina katter så de stackars kattbarnen (och vuxna med för den delen) slipper sånt här onödigt lidande.
Är det lättare samvetsmässigt att dumpa kattungar någonstans eller att slå ihjäl dem än att kastrera sin katt och för all framtid slippa behöva bry sig om sånt där?

Usch! Man vill ju hjälpa alla....

Mm, för mig är det oförståligt hur man kan bete sig så.
Och om man nu av någon anledning inte kastrerat katten kan man väl åtminstonde
försöka att hitta bra hem åt kattungarna och förhoppningsvis lära sig av sitt misstag
och beställa tid för kastrering.
Sedan är man ju medveten om att det händer i princip dagligen att kattungar blir
avlivade för att ägarna varken har lust eller vill försöka hitta hem åt dom, men att läsa
om det och dessutom se bild på dom gör att det är svårt att inte ringa dit för att sedan
hämta hem dom.

Ja, precis som du säger är ju det minsta man kan göra att försöka ge dem ett drägligt liv. Det förtjänar de, de finns ju redan. Ska dem behöva dö eller lida bara för att en människa inte tar sitt ansvar. Det borde ju lämpligtvis kännas mycket bättre om man vet att kattungarna kommer till bra hem och får växa upp och bli fina storkissar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 816
Senast: cirkus
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän... 2
Svar
21
· Visningar
6 135
Senast: Ponnyfoton
·
Övr. Hund Jag är uppväxt med hund och har blivit så sugen på att skaffa hund nu efter 6 år utan. Vi har blivit erbjudna att ta över en 1 årig...
Svar
10
· Visningar
1 143
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka