Avlivnings rutiner

W

Willebillebus

Har en fråga som jag hoppas att få svar på här.

Situation: Du har lånat ut din häst på foder under längre tid.
Hästen blir hastigt allvarligt sjuk och måste avlivas (av djurskyddsskäl).
Fodervärden får inte tag på ägaren men hästen måste avlivas (på veterinärs inrådan).

Djurambulansen kommer och avlivar hästen, men kräver inga papper på vems hästen är osv.

Hur ska nu ägaren veta att hästen verkligen är död och inte såld?

Hästen ifråga har inget pass.

Förlåt för svamligt inägg, men jag hoppas att någon förstår frågan, Ej min häst.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avlivnings rutiner

när jag har avlivat så har vi alltid skrivit papper innan, där man får en kopia. tror faktist inte att nödslakten slaktar utan pappersarbete. så förmodligen är hästen i livet.

Hästen är död (var med vid avlivningen).

Fodervärden fick bara ett kvitto på att h*n betalat och vart avlivingen skett (hemma på gården). Killen från djurambulansen skrev inte ens ner märkningen (travare).

Då ägaren inte fixat något pass till hästen hur kan hon då veta att "rätt" häst är avlivad?

Detta funderade jag också lite över..

Min häst togs bort av veterinär och det var jag som frågade om de inte skulle ha frysmärkningen så att de visste att det var rätt häst. "Jo, det kan vi ju ta" sa hon bara. Hur ska försäkringsbolag och liknande kunna veta att det är rätt häst? De tittade dessutom inte ens på den utan jag sa den bara till henne (kan utantill).

Iof är det ju sällan en häst inte är registrerad och man kan ju bara skriva ett hästnamn på veterinärens papper så det skulle väl vara då om man tagit bort en häst och skrivit en annan hästs namn. Men jag antar att det är ganska ovanligt.

Senast ändrad:

Klart att man som ägare vill veta att hästen verkligen avlivats och inte blivit skickat med slaktbil till Italien.

Men tyvärr tror jag inte inblandade i denna historia skulle nöja sig med att hästens namn står på kvittot...

Hästen ifråga hade varit hos fodervärden som sällskaps/promenadhäst i 8 år, utan ett enda besök eller samtal från ägaren.
Det är nu efter hästens avlivning detta dragit igång.

Jag har aldrig verken behövt skiva på något eller fått något annat papper än fakturan/kvittot på kostnaden för avlivning och hämtning när jag har tagit bort hästar hemma
Inte heller när häst avlivades på djursjukhuset som inneliggande patient har jag fått annat än faktura.
Från slakter i har jag fått avräkning och fått skriva under att hästen inte haft karens för slakt. Men det är väldigt många år sedan som det ens fanns något slakteri här som tog emot hästar.

Det hade i mina fall inte heller hjälpt om hästen hade pass eller ej eftersom dessa hästar inte har gått till livsmedel har ingen heller frågat efter några papper på dem. Så i det här fallet får man ju antigen prata med den som utfört avlivningen eller lita på sin fodervärd.

Ok.
Då var det inget "fel" av djurambulansen att inte ta några uppgifter. Det var min fundering.

Får hoppas att det löser sig och att ägaren kan lita på fodervärden i denna fråga.

Intresse för hästens välbefinnande kunde hon kanske ha visat de senaste 8 åren, då han faktiskt levde...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 350
Senast: super
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar