Avlivningmetoder?

Sv: Avlivningmetoder?

Sol skrev:
Nej, hundar och katter får du inte avliva med koldioxid. Vuxna katter och hundar får bara avlivas av jägare (lämpligt placerat skott) och veterinärer (avlivningsvätska). Katter och hundar yngre än 8 dagar får man slå ihjäl med ett välriktat slag mot huvudet.

Möss, råttor och liknande djur får man dock avliva med koldioxid.

jag skrev att avlivning var okej på råttor och möss, nämnde inge om hundar eller katter.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Ja, det hoppas jag det är, för så avlivade vi också smådjuren i skolan!

Antar att veterinären inte kommit i kontakt med de sätteteftersm hon inte nämde det. Eller så var det kanske för att det inte är så vanligt att folk har den utrustningen hemma?

Nyfiken, har du en sådan låda som man saktaa minskar syret och ökar koldioxiden i? Eller finns det andra sätt att göra det ¨på?
 
Sv: Avlivningmetoder?

My Beauty skrev:
Jag skulle aldrig i livet skjuta hunden, utan en hund ska få ett värdigt slut.
Vad är det för ovärdigt i att skjuta hunden då?:confused:

Jag hörde om en familj som gruvade sig jättelänge för att åka till veterinären för att avliva hunden men till sist så åkte husse iväg. De var dessutom överrens om att ta med hunden hem och begrava den, så när hunden var avlivad bar husse ut den i bilen och åkte hem. Väl hemkommen så gick han in i huset och talade om att det var klart så de kunde åka iväg och begrava hunden nu. MEN!! när de kom ut i bilen satt hunden, om än något groggy, i baksätet och viftade på svansen!!:eek:
Händer säkert inte ofta eller vad vet man å andra sidan, för många tar ju inte med sig hunden hem..

Skjuter man hunden så blir det naturligtvis ett litet hål på den som man ser om man söker igenom pälsen där den är skjuten, kan även komma en droppe blod ur nosen men de är garanterat döda utan att de hinner märka något.. Och jag vet inte om just värdigheten står högst upp på prioriteringen i detta fall. Jag ser nog mer till att den ska få en snabb skonsam död!
 
Sv: Avlivningmetoder?

tuaphua skrev:
Personalen var jättegulliga och rummet fint fixat med filtar och tända ljus.*gråter en skvätt*
Det kändes väldigt fint och jag tror inte alls hundarna led.
Nu menar jag inte detta till just dig tauphua, utan jag bara lånar dina rader!

Det här är ju dock inte för hundarnas skull utan för ägarnas!
Vilket gör att jag ändå funderar på varför det ska vara fel att skjuta en hund som lyckligt står och äter godsaker och/eller är på ett ställe där DEN trivs???
 
Sv: Avlivningmetoder?

Litet hål? Som man ser om man letar igenom pälsen?.....ehh? Tja mina egna erfarenheter är att det snarare kan bli ganska "grisigt" när man avlivar djur med vapen.

Har inget emot metoden i sig.....säkert helt smärtfritt och ögonblickligt.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Ja det beror säkert på vad de skjuter med... Här används inte hagel om jag säjer så...
Och vaddå grisigt när man avlivar djur med vapen??
Jag jagar och tycker inte ens att det normalt ser grisigt ut fast djuret då är skjutet på håll...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avlivningmetoder?

Naj skrev:
Okej och vad används då?

"5 § Vid avlivning med skjutvapen får endast vapen tillåtet för jakt samt pistol av kaliber 7,65 eller grövre användas. Skottet ska avfyras mot bakhuvudet (nackregionen) på högst tre meters avstånd. Avlivning med pistol får dock endast ske om vapnets mynning bringas i direkt kontakt med djurets bakhuvud." Källa: Djurskyddsmyndigheten
 
Sv: Avlivningmetoder?

Tack för informationen

Allmänna råd till 5 § Det lämpligaste vapnet är hagelgevär för jaktbruk med kaliber 20 eller grövre. I andra hand kan kulgevär för jaktbruk användas.

Kulgevär för jaktbruk - lite luddigt skrivet! Det innebär att man kan använda alla vapen från klass 1 till klass 4. Och inte en enda rad om vad för ammo. Alltså upp till var och ens egna omdöme.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag tror att eget omdöme duger bra i de allra flesta fall. När det har gällt de hundar vi har haft som har skjutits så har det varit älgstudsare med ammo som kan döda älgar som har gällt. Jag tror de flesta jägare vet vad som krävs för att det ska gå snabbt och smärtfritt.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Pistol och älgstudsare (6,5 o 30-06) brukar de som skjuter här använda och då skjuter de i nackregionen...
Skulle absolut inte tillåta att nån sköt min hund med hagel eller som på ett vilt djur i träffområdet!!! :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avlivningmetoder?

Jo absolut! Om man ska använda studsare så borde klass 1 (minimum 6,5) vara det som gäller. Därtill laddad med expanderande ammunition. (d.v.s ammunition avsedd för bl.a. älg). I min värld blir det relativt kladdigt och med hagelbössa ännu värre. Givetvis är det nack-huvudskott som gäller. Men som sagt metoden är säkert helt smärtfri och ögonblicklig....
 
Sv: Avlivningmetoder?

Sissan skrev:
Pistol och älgstudsare (6,5 o 30-06) brukar de som skjuter här använda och då skjuter de i nackregionen...
Skulle absolut inte tillåta att nån sköt min hund med hagel eller som på ett vilt djur i träffområdet!!! :eek:

Nej, fy för tusan, absolut inte hagel.
 
Sv: Avlivningmetoder?

*knapplån*

Vi har avlivat alla våra hundar med spruta,dock katterna har vi sjutit.
Jag har ingenting emot att man sjuter en hund,jag tror snarare det är bättre,om jägaren är bra på det vill säga och inte missar då.Men jag tänker avliva alla mina hundar med just spruta på grund av att vi begraver dom hemma,det känns väldigt viktigt för mig,så att dom inte bara slängs i en hög och bränns...Hädanefter tänker jag avliva hunden hemma,vilket vi inte gjort tidigare,även om alla våra hundar varit avslappnade hos vetrinären så är det nog tryggast att göra det hemma på en plats hunden tycker om.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Här ska ni få höra på något riktigt grymt :cry:

En kompis katt fick ungar när hon var för ung. katten visst inte vad hon skulle göra så kompisens föräldrar fick ta bort dom. Men vill ni veta HUR dom gjorde!!!

Pappan la dom i en säck med en sten i och kastade dom i sjön!!:mad: :mad: :cry: :cry:
:eek:

Dom fick lida till döds och dränkas.

Istället för att låta dom dö på ett smärtfritt sätt så fick dom verkligen kämpa för att hålla sig vid liv som var helt i onödan..

Såna människor borde inte få ha djur..
 
Sv: Avlivningmetoder?

Det var så jag fick min förra katt, någon hae försökt dränka honom, och en tjej hade hittat ett katthuvud i vattnet trodde hon, men resten av kroppen var inlindad i plastpåse, de fick livi honom iaf, och omplacerade till mig :)
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag tog hem veterinären...
Då var hon lugn i sin hemma miljö och fick somna lugnt o stilla..
 
Sv: Avlivningmetoder?

Vi tog bort en förra onsdagen pga. sviterna efter Erlichios.
Vår "husveterinär" kom hem till oss. Hunden fick ligga på mammas säng, och vet. gav honom en lugnande så att han somnade och under tiden gick hon ut ur rummet så att vi fick säga hej då en sista gång.
När han sov hårt fick han så avlivningssprutan. Hon lyssnade på hjärtat efter några minuter, och ja han var död.
Vi la honom i en kartong på hans favoritfilt, han fick med leksaken också, och vet. tog med honom för kremering (tydligen mycket ovanligt att vet. tar med sig djuret till kremering, men vår vet gör det så länge djuret inte är för stort).
Vi ville ej ha tillbaka askan.

Detta var ett mycket fint och skonsamt sätt både för hund och människa :love: :(
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 274
Senast: Vovve
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp