Avlivningmetoder?

Sv: Avlivningmetoder?

YorkWann skrev:
Hur har ni tagit bort en hund? Vad är bästa/effektivaste/ sättet att göra det på?
Vad ska man tänka på osv?


:(

Vet en Polis som skulle ta bort sin Gammla TJH. Som tog med den ut och spåra, den spåra och sen som spårslut fick den en sista måltid och sen sköt han hunden när den stod och åt. Bara några meter bort hade han grävt en grop så allt var klart. Då anna hunden aldrig nånting utan fick göra ett sista jobb, ingen stress eller nånting.

Sen vet jag inte om jag skulle klara av och göra så men jag tycker annars att det är ett schysst sätt.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Har tagit bort flera. Men bara genom spruta hos vet.

Skulle nog inte klara av att skjuta en gammal vän själv och jag är inte så säker på att jag skulle vilja lämna i väg hunden till någon annan som gjorde det heller.

Våra hundar har fått åka till vet och inte ens vår gammeltik som lätt stressar upp sig i miljöer med andra hundar hade några problem med det. Hon var lugnare än vanligt, men hon visste kanske att det inte var någon idé denna gång?!? :confused:

Jag kommer nog fortsätta att låta vet avliva hundar då det är dags. Jag kan tänka mig att avlivning i hemmet är ett något bättre sätt, men jag ser inga problem med att åka till vet heller.
 
Sv: Avlivningmetoder?

jag har aldrig fått at bort nån hund av ren ålder...

första hunden vi hade i våran familj fick vi lov att sälja pga min brors allergi.. :cry: vet att hon fick det bra,hamnade inte alls långt bort från oss!

andra hunden köpte vi 5 år senare,då hade hans allergi vuxit bort nästan,men vi köpte en pudel,efter mååååånga besök hos uppfödaren för att kolla om han kände nån allergi,men ingen allergi kvar där inte,så då vart det en liten dvärgpudel,som nu är 6 år...

sen köpte jag för ca 2½ år sen en hund,men han vart förgifftad av något han måste ha fått i sig,så han låg inne hos veterinären i ett par dagar,sen så vart det värre där,så vi kom överens om att låta han somna in där,med en spruta..

köpte en hund ett tag efter hans bortgång,han är strax över 2 år nu,köpte han som 9 mån,när det väl är dags för han blir det att ta hem en veterinär och spruta så han får sakta somna in!

skulle aldrig i hela mitt liv kunna skjuta/låta nån annan skuta!!!!
 
Sv: Avlivningmetoder?

*knapplån*

Jag tycker att det är mest rättvist och värdigt om hunden går ett snabbt slut på en favoritplats genom att man skjuter den.
MEN jag förstår verkligen de som inte alls klarar av tanken! Själv skulle jag aldrig kunna skjuta min hund själv, pga att jag inte vill ha det som sista minne av min underbara vän.

Men som jag sa innan så tycker jag att det mest värdiga sättet en hund kan få dö på är genom att bli skjuten, då slipper den känna stress och vara orolig och den anar ingenting utan allt bara svartnar och den är borta.

Jobbiga och svåra frågor det här och man känner hur tårarna svider när man tänker på alla jobbiga farväl man har tagit av underbara vänner.
 
Sv: Avlivningmetoder?

De hundar vi har avlivat har skjutits. Både mamma och hennes karl är jägare, men de skjuter inte hundarna själva utan de har en jaktkamrat som avlivade hundarna.

Han tog ut hunden i skogen, släppte den och lät den springa runt ett tag, kallade in hunden, gav den lite godis och gos och när hunden låg och halvsov sköt han. Jag är helt övertygad om att det varit det bästa slutet för båda de hundar han fick avliva.

Måste jag avliva någon katt blir det dock veterinär. Jag bor 120 mil ifrån mamma så det är inte aktuellt att be dem om hjälp när det är dags.
 
Sv: Avlivningmetoder?

lady_vip skrev:
Vet att det har hänt folk när de skulle skjuta hundarna att de inte vill ge upp (gäller främst friska, unga hundar som har mentalfel) att de reser sig trots bra träffar, det hade inte jag velat vara med om.

Vart siktar jägaren en sådan gång?
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag funderade oxå på att skjuta Leia när det var dags, men då hade jag behövt åka 40 mil och det fanns inge utrymme för det...

Jag är jätte glad för att jag fick hålla henne i mina armar när hon somnade in... Hade inte kunnat tänka miga att göra på mått annat sätt idag....

Jag ska göra samma sak med mina andra när det är dags, jag vill vara vid deras sida in i det sista....

Jag valde dock vanlig kremering.. Jag kände att jag inte kommer att sakna henne mindre för att jag har hennes aska hos mig... Jag minns henne varje dag när jag kliver in genom dörren här hemma...
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag är också jägare men skulle inte ha hjärta att kunna skjuta vovven så det blir så att vet får antingen komma hem eller ut i bilen och ge sista sprutan (hatar att vara inne hos vet!!!!). Dock är det många i min omgivning (jägare) som skjuter sina hundar när det är dags för dem att gå till de sälla jaktmarkerna.

Men visst är kanske det ultimata att låta hunden(speciellt jakthunden) vara i skogen som den älskar och så....pang...... men som sagt så skulle jag personligen inte klara av det!
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag tror det är många jägare som inte klarar av att avliva sin egen hund. Min mamma och hennes karl är exempel på det, men de hjälps åt med sådant inom jaktlaget s a s.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Rätta mig om jag har fel nu, men jag är nästan 100 % säker på att man ej får skjuta hunden själv.

När jag praktiserade på djurklinik så använde vi oss av avlivningsvätska. Då fick hunden lugnande och fick sitta med ägaren tills den nästan somnade och sedan fick den avlivningsvätskan. Efter ca 5 min kollade man att hunden verkligen var död och sedan var det bara att avlägsna den. Tycker att denna sätt är bäst, då man vet att hunden inte lider. Helst ska man ju göra det hemma, där hunden känner sig trygg, men det är inte alltid som det är möjligt...
 
Sv: Avlivningmetoder?

2 har jag låtit veterinär avliva vilket är det värsta jag upplevt.Dels för att de är så känslokalla på kliniken och dels för att hundarna i fråga inte tyckte om klinik... jakthundarna har min sambo avlivat då han är jägare och van att hantera bössa.Anser att det är snabbast och lindrigaste sättet då hunden får komma ut i skogen där han/hon trivs bäst,inga orosmoment innan eller jobbiga känsloyttringar som oroar hunden. Förutsättning att jägaren vet vad han/hon gör förstås.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Jag rättar dig gärna ;)
Man får Om man har jägarexamen, licens och vapen avliva sina egna djur, så länge avlivningen inte har med ett försäkringsärende att göra. Då måste man ha ett veterinärutlåtande på att hunden måstes tas bort, samt ett intyg på att hunden är avlivad.
 
Sv: Avlivningmetoder?

jag skulle aldrig vilja ha som ett sista minne att hunden ligger död och har blivit skjuten:cry:
Jag föredrar en spruta och så får hunden somna in. Då ser hunden ut som den sover och att den har ro.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Doneloge skrev:
Rätta mig om jag har fel nu, men jag är nästan 100 % säker på att man ej får skjuta hunden själv.

När jag praktiserade på djurklinik så använde vi oss av avlivningsvätska. Då fick hunden lugnande och fick sitta med ägaren tills den nästan somnade och sedan fick den avlivningsvätskan. Efter ca 5 min kollade man att hunden verkligen var död och sedan var det bara att avlägsna den. Tycker att denna sätt är bäst, då man vet att hunden inte lider. Helst ska man ju göra det hemma, där hunden känner sig trygg, men det är inte alltid som det är möjligt...

När jag läste till djurvårdare läste vi även kurser i djursjukvård. Där fick vi lära oss att det finns två godkända sätt att avliva djur på själv.

Det första var att krossa skallen (genom ett hårt slag) Omöjligt med ett så stort djur

Det andra var att skjuta det, kräver då jägartlicens.

Skulle min hund avlivas hade jag åkt ut i skogen där min morbror som har licens kunde skjutit henne.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Okej, svarar dig och Speciella_tina tillsammans:
Jag tänker nog på vilda djur som blivit påkörda. Dessa fick nämligen inte avlivas hur som helst, men jag har för mig att jag minns nåt (nu när jag såg det i inlägget :p) om att man fick avliva, kaniner tex, på egenhand.

Speciella_tina: Undra om du och jag gått samma utbildning? ;)
 
Sv: Avlivningmetoder?

Speciella_tina skrev:
När jag läste till djurvårdare läste vi även kurser i djursjukvård. Där fick vi lära oss att det finns två godkända sätt att avliva djur på själv.

Det första var att krossa skallen (genom ett hårt slag) Omöjligt med ett så stort djur

Det andra var att skjuta det, kräver då jägartlicens.

Skulle min hund avlivas hade jag åkt ut i skogen där min morbror som har licens kunde skjutit henne.

avlivning med koldioxid är också lagligt, jafg gör det när jag avlivar råttor som ska bli foder åt mina ormar.
 
Sv: Avlivningmetoder?

Är själv jägare, men anlitar veterinär när det är dags. Ett nackskott är utan tvekan ett smärtfritt och humant avlivningssätt. Samtidigt så blir ju hunden ganska så "förstörd" och det är något som jag skulle ha svårt för.

När det gäller att avliva vilda djur, vid exv. trafikolyckor så får man göra i princip vad som helst så länge man inte förorsakar djuret ytterligare onödigt lidande.
 
Sv: Avlivningmetoder?

My Beauty skrev:
när vi tog bort våra newfoundland så var det en vetrinären som hon hade träffat innan.
Hon fick ligga kvar i bilen så att hon inte skulle bli uppstressad sen fick hon sprutorna. sen var hon borta :cry: :cry:

Men en av våra förra hundar (som vi hade för 9 år) så satte vetrinären sprutan fel så hunden blev helt galen. :( :mad: Han gick vi aldrig till igen.

Vi tog bort våran tax förra sommaren.Hos samma vetrinär som våra Han fick oxå vara kvar i bilen som våran NF fick.

Jag skulle aldrig i livet skjuta hunden, utan en hund ska få ett värdigt slut.

Det är väl ett vädrigt slut att hunden kanske står o äter sin favorit mat..eller springer o leker ut i skogen. Och Pang så slocknar hunden..
det där iaf lycklig. hundara känner att vetrinärerna luktar annorlunda osv....
 
Sv: Avlivningmetoder?

PIRU skrev:
avlivning med koldioxid är också lagligt, jafg gör det när jag avlivar råttor som ska bli foder åt mina ormar.

Nej, hundar och katter får du inte avliva med koldioxid. Vuxna katter och hundar får bara avlivas av jägare (lämpligt placerat skott) och veterinärer (avlivningsvätska). Katter och hundar yngre än 8 dagar får man slå ihjäl med ett välriktat slag mot huvudet.

Möss, råttor och liknande djur får man dock avliva med koldioxid.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 275
Senast: Vovve
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 248
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp