avlivning?

MinIan

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite råd från er bukare.

jag känner mig lite förvirrad just nu.
det handlar om min sambos blandras hund.
han är ca 10-11 år nu och hela sitt liv har han fått springa lös på en stor bondgård.
nu när livet har förändrats för alla, så börjar vi får problem..

min sambos pappa gick bort och på grund av det fick jordbruket läggas ner, jag och sambon hade flyttat för länge sedan innan det skedde.
sambons bror har blivit pappa och flyttat och resterande syskon har barn och flyttat.. kvar blev min sambos mamma, 70år.. kan omöjligt ta hand om hunden.

så vi tog han till en trång liten lägenhet.. och vi fattade ganska på en gång att vi kan inte spärra in han. han blev smått galen.. han pep ju 24 timmar om dygnet.
så vi bestämde oss för att hitta en fodervärd. och det är där han är nu.
har har varit där i kanske ett halvår och dom har kontaktat oss en gång förut och sa att det är nått fel med han, men att dom skulle försöka ett tag till..

så smsar dom nu och säger att dom tror att det skulle vara bäst om han fick avsluta sit liv.
sen han flyttade ifrån sitt hem från bondgården har han bara blivit sämre.
han hör dåligt, ser dåligt, börjar tappa tänder, har svårt för att hålla tätt och han trivs helt enkelt inte längre.

jag tog beslutet på en gång att ta bort han.. samma sak min sambo.. men då börjar folk runt omkring att bråka på oss och säga att: ni kan väl inte ta bort hunden!!! han är ju inte så gammal.

så jag blir lite förvirrad.. från att ha sett det som självklart till att, kan vi ha fel?

min familj fick ju nyligen ta bort sin schäfer/setter vid 11års ålder. hennes tillstånd blev sämre på bara några månader.

och jag tror att, ska vi ta tillbaka han och försöka hitta ett nytt hem så kommer han kanske komma till en familj som kanske inte kommer kunna ta hand om han, och i sin tur skickar han vidare och då kommer hn bara bollas mellan olika hem och det kommer han absolut inte må bra av..

jag ser ju nu själv när jag skriver att det nästan vore bäst att han fick avsluta sitt liv, men jag skulle gärna vilja höra med er också. få lite råd om vad vi ska göra..

jag litarju på dom här som är fodervärd. dom är hundvan, så jag går ju mycket på vad dom säger..

hoppas någon orkade läsa allt det jag skrev :(
 
Sv: avlivning?

10-11 år är visst gammalt på en större hund. Klart ni ska ta bort honom. En död hund lider inte men han verkar ju lida nu så jag tycker valet är enkelt.
 
Sv: avlivning?

Som haukur säger så är 11 år visst gammalt. Har hunden problem med att hålla tätt så är det definitivt dags att låta den somna in.
 
Sv: avlivning?

jo, valet var klart för mig också, men när folk börjar tjata om att det inte är gammal så blir man lite velig.. och jag har ju som sagt bara varit med om att avliva en hund. och det var ju våran nu när hon blev 11 år.. så jag utgick ju ifrån det.. vi ska ringa imorgon och prata med vet..

det känns enormt jobbigt. men man måste ju tänka på hunden :(
 
Sv: avlivning?

Man kan ju inte bara gå efter siffran på åldern. Man avlivar ju för att hunden mår dåligt! Vad säger veterinären? Vet ni vad som är fel?
 
Sv: avlivning?

vi har inte varit i kontakt med vet än, dom har telefontid tidigt imorgon. men enligt fodervärden så mår han inte bra. och dom skulle utan tvekan avliva han.

han måste gå ut var 3e min för att pissa, enligt fodervärden.
 
Sv: avlivning?

hur som helst så ska han väl inte behöva byta hem flera gånger på ålderns höst!

Jag tycker ni gör rätt, om er magkänsla och fodervärden tycker att det är dax, då är det nog det!
Vad gör det om han skulle "överleva" något/några år till men bara bli sämre och sämre...

Nä, när det är dax så är det, och det verkar ni som känner hunden tycka!

:bow: åt er! Lyssna inte på "tyckare" runt omkring!
 
Sv: avlivning?

Jag hade litat på vad fodervärlden säger, och avlivat hunden.
Stå på er!

kram svåra beslut är sällan lätta ;-)
 
Sv: avlivning?

Ni tänker rätt, folk omkring som inte ens har träffat hunden kan väl inte avgöra det bara genom att höra åldern. Hade hunden varit 5 hade det väl varit läge att kolla upp om det var behandlingsbart, men när den är så gammal och dessutom inte trivs riktigt i övrigt heller så tycker jag inte det finns något annat alt än att ta bort den, tyvärr.

Lycka till!
 
Sv: avlivning?

Man kan ju inte bara gå efter siffran på åldern. Man avlivar ju för att hunden mår dåligt! Vad säger veterinären? Vet ni vad som är fel?
Här är det nog mera frågan om hur hunden mår än vad veterinären kan hitta för fel.
Hittade idag ett mkt allvarligt fel på en katt men allmäntillståndet var såpass bra att det fick vara med ett tag till.
PL
 
Sv: avlivning?

I mina ögon tänker ni helt rätt, hunden börjar bli till åren, och har inte kvar sin gamla invanda miljö. Vantrivs i dagens läge, och visar klara tecken på det. Då är det en djurägares ansvar att låta honom somna in innan han blir alldeles för ledsen.
En död hund lider inte, och han är för gammal för att omplaceras igen.

Att stå vid sidan om och tycka är tyvärr alldeles för lätt.

Jag hade gjort som ni. Svårt beslut att ta men mest humant.
 
Sv: avlivning?

Om det inte är något enkelt som är lätt åtgärdat. (Inte så stor chans för det dock.)
 
Sv: avlivning?

Svårt beslut att ta men mest humant.

så tänker jag nu också. det är enormt jobbigt att ta ett sådant beslut, kommer bara ihåg när vi valde att ta bort Fia :cry:
världen känns jobbig just nu, men så är jag väldigt stor djurvän också, så då vore det inte vara mer än rätt att låta han somna in.. slipper han lida :cry:
tack för era råd :bow:
 
Sv: avlivning?

Jag håller med dom flesta här. Skit i vad andra tycker. Gå på din och fodervärdens känsla. Djuren har ju en rättighet att slippa lida vilket vi människor inte har.
Carina
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 369
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 857
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 417
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 195
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp