Sv: Avlivning

Tycker absolut att du tar rätt beslut, även fast det är skitjobbigt!!!

Att avliva med bult går jättefort och "smärtfritt".

Skickar en massa pepp till dig och strykekramar.
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Hej!!

Svårt beslut.. Men har du haft din häst nio långa år så måste du väl se om hon mår bra eller dåligt???:confused:

Hon har inte epilepsi anfall då?? kan ju te sej så?

Jag skulle inte avliva ännu utan få mer kött på benen, men det är endast du som kan avgöra.. :crazy:

Jag skulle absolut avliva om jag kände att det inte fanns något vettigt alternativ. Hästen mår inte dåligt att att inte finnas mer, men den mår troligen dåligt av att vara sjuk. Hästar är bytesdjur och visar inte mer av sin smärta/sjukdom än nödvändigt. Ett sjukt djur blir lätt offer för rovdjur i naturen.

Min häst fyller 15 nu och är ett fullblod/halvblod.
Han har förändringar på strålbenet som blivit värre det senaste året.
Vi har kämpat i många år men nu känner jag att jag har nått min gräns för vad jag orkar med.
Och han är halt, trots PG-beslag.

Hur känner du dig nu?

Hej!

Har du fått han utdömd eller har du bara fått nog??
Det är samma sak för mig har funderat i många år på va som kan vara fel men tyvärr ingen som vet känner inte att jag orkar hålla på att åka och in någe mera får ändå inga bra svar så jag tar saken i egna händer så slipper jag oroa mig eller fundera mera.
Det som är jobbigaste nu är att man inte kan låta bli att känna det som man sviker dom på nåt sätt,idag när jag var uppe i stallet stog hon så lugnt och mumsa på sin mat då tänkte jag hon skulle bara veta vad jag ska göra med henne(började så klart stor böla)men egentligen gör man dom ju en tjänst dom är ju helt ovetande om vad som ska hända men man känner sig ju rutten. Jag grinar typ hela tiden och hoppas att jag ska vakna i morgon och allt är som vanligt igen, det här är nog det jobbigaste jag någonsin varit med om.

Jo men var går gränsen då, den måste man som hästägare sätta...jättesvårt när man inte ser hästen hur den blir osv..
Men jag personligen har svårt att avliva och säga att man gör det för djurets skull om man inte vet om den mår dåligt! Jag vill gärna ge chanser precis som för människor..man försöker att göra allt i sin makt...det är ju en vän kompis det handlar om.....:crazy:

Tror att många människor säger att de avlivar för djurets skull när det i själva verket är för sin egen skull...för att du som hästägare inte orkar med längre.. eller..vem vet vad djuret vill..

All heder till dej som bryr dej om din häst så mycket. Hon kan vara lycklig som haft så många år hos en sådan ansvarsfull ägare.

Du har haft henne så pass länge, och känner henne bäst. Så jag tvivlar inte ett ögonblick på att det var rätt beslut.

Tröstkramar till dej!

Jag känner precis som du. Det här är det svåraste beslut jag någonsin fattat i mitt liv!!!

Min häst är utdömd som träning- och tävlingshäst.
Vet. ville kolla om han kan gå som promenadhäst och därför har vi provat PG-beslag i en månad.

Jag skulle egentligen ha åkt tillbaka till vet. i fredags men jag avbokade den tiden.
Dels känns han fortfarande halt och dels skulle jag ändå ta bort honom.
Jag har inte råd och ork att ha en promenadhäst och jag vill inte lämna bort honom när det har varit så mycket problem...

Alltså känns det som om det är jag som bestämmer att han ska dö.
Känns som ett tungt ansvar.

Men jag tror att det kommer kännas lättare när det är över.

Jag grät en del tidigare.
Nu gråter jag inte längre. Känner mig helt avdomnad. Har svårt att sova och mår illa...

Jag tycker att du gör rätt i att ta bort henne om du känner att du inte orkar mer och vet. inte kan förstå vad som är fel...
Du har min fulla förståelse för detta beslut!

Jag kände idag när jag kom till stallet att jag fick en illamåendeattack, trodde att jag skulle svimma...
Detta berör mycket mer än någon som inte varit i samma situation kan föreställa sig!

Är det svensk lantbrukstjänst som kommer till dig?

Jag tycker att förlorad ork är en legitim anledning till att avliva om man inte kan hitta något bra alternativ för hästen.
Känner själv att jag inte vill lämna bort min häst. Risken är för stor att han skulle få/ha ont utan att någon gjorde något...

Jag tycker att förlorad ork är en legitim anledning till att avliva om man inte kan hitta något bra alternativ för hästen.
Känner själv att jag inte vill lämna bort min häst. Risken är för stor att han skulle få/ha ont utan att någon gjorde något...

Ok på så vis! jag men jag tycker inte ditt beslut är dumt heller!
Om han är utömd men eventuellt kan gå som promenad häst men kanske inte och du känner att du inte har råd så blir det ju bäst så.
Man ska inte känna sig dum men inte heller kanske direkt snäll man gör ju bara det som man tror är bäst för sin egen häst och det är bra det!

Tyvärr finns de många som låter sina hästar leva för länge också... som försöker allt medan hästen lider och inte alls har någon livgnista kvar. Enligt mig är då bättre att avliva för tidigt.

Sen tycker inte jag att det fel att ta bort sin häst när man själv inte orkar mer. Nu menar inte jag en helt frisk häst, utan som i TS fall. Hästen mår ju inte heller bra av att man mår dåligt av att vara stallet pga oro mm.

Izabell Bar: Skickar mer styrkekramar och tiden läker sår, även om det inte känns så nu. Men jag tycker som sagt att du absolut tagit rätt beslut! :bow: :bow: :bow:

Hej Ingen!

Nu har jag bestämt och tagit det jobbiga beslutet att avliva min underbara gumma, imorgon eftermiddag flyger hon upp till himlen.
Känns helt overkligt att efter 9 lång år kommer jag efter i morgon inte
längre ha nån häst att åka till..hoppas man äntligen kan få nån ro i kroppen när allt är över.

Fy jag grinar hela tiden känns som jag varit helt apatisk hela veckan.
Är det nån som vet hur lång tid det brukar ta när dom bultar och avblodar? så man vet vad man ska ställa in sig på!
Det går jätte fort när dom bultar och avblodar,avlivade min kille för ett tag sedan det var över på en minut hästen märker ingenting utan är död innan den når marken.Många tröst kramar.:(

Hej

Nu är allt över! nu springer hon uppe i himlen på dom gröna ängarna utan smärta och betar på grönt fint gräs...snyft

vill bara säga till alla som snart ska avliva sina hästar att allt gick fort var över på ungefär en 15 min så stå på er det är jobbigt och tårfyllt men ändå skönt när det väl är gjort.
Jag rekomenderar stark att bulta istället för att ge nån spruta hästarna hinner inte märka nåt alls dom är snälla och klappar och pratar med hästarna så det var fint!

Lycka till alla andra med samma problem.

Kram karm

Izabell Bar: Skickar mer styrkekramar och tiden läker sår, även om det inte känns så nu. Men jag tycker som sagt att du absolut tagit rätt beslut! :bow: :bow: :bow:

tyvärr läker inte tiden såren efter ens bästa vän. Däremot lär man sig att leva med såren och man lär sig hur man ska klara av dem.

Izabel Bar: Starkt gjort, en riktig hästvän är vad du är :bow:

tyvärr läker inte tiden såren efter ens bästa vän. Däremot lär man sig att leva med såren och man lär sig hur man ska klara av dem.

Izabel Bar: Starkt gjort, en riktig hästvän är vad du är :bow:

Okej, vi säger såhär; tiden gör så såren blir till ärr? ;) Och man lär sig leva med dem.

Izabel Bar: Skönt att det är över och att det gick bra!

Jag har nog inte riktigt fattat än vad som har hänt tror jag, kände mig lite avtrubbad igår.

Kommer inse snart om några dagar att jag faktiskt inte har min lilla gumma längre, att jag aldrig någonsin mera kommer att få klappa,rida eller över huvudtaget se henne kommer att bli grymt jobbigt när det väl går upp för mig. Allt det jobbiga är inte över när det väl är gjort jag har det värsta kvar nu. Men som ni skrev så kommer man ju aldrig komma över henne men såren blir till ärr och man lär sig att leva med det, men vägen dit är lång kan jag tala om.

Kram kram på alla hästar och människor som läser detta.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka