I

Izabell Bar

Hej!
Har en häst som jag nu har haft i ungefär 9 år(hon är fyller snart 17) Har börjat blivit jobbigt med alla problem som finns och funderar därför på att om det är tid att börja fundera på avlivning!
Min häst har ont i muskler och är allmänt stel och har haft skumma kramper eller anfall(vet ej vad jag ska kall det) + problem med vänstra ögat från och till, kramper/anfall + öga händer dock inte jämt utan oftast nångång runt höst/vinter men jämna mellan rum.
Är det nån som har några liknade problem eller har tips på vad det kan vara??Sen undrar jag lite om det är nån som har koll på cancer finns det några direkta sätt att se att en häst evetuellt har cancer.

Sv: Avlivning

Jag hade liknande problem med min förra häst. Han blev behandlad för erlichia (reserverar mig på stavningen) i ett par omgångar men blev inte bättre. Han fick också som anfall där han stod och slog med huvud och hals i sidled. Vet och jag hade en teori om en tumör som kanske låg och tryckte men det var inget jag tog redan på med en obduktion. Anfallen mattades av när han gick på dundermycket Butta men det är ingen hållbar situation utan det fick han när han var på de sista dygnen för då var situationen ohållbar.

Ta ut eller åk till en veterinär som kan undersöka din häst och låt dem bedöma hur hästen mår. Ett litet råd och tips är att hela tiden ha en kommunikation med ditt försäkringsbolag för de kan vara bra griniga i en del fall.

Hoppas att det löser sig för dig!

Jag hade liknande problem med min förra häst. Han blev behandlad för erlichia (reserverar mig på stavningen) i ett par omgångar men blev inte bättre. Han fick också som anfall där han stod och slog med huvud och hals i sidled. Vet och jag hade en teori om en tumör som kanske låg och tryckte men det var inget jag tog redan på med en obduktion. Anfallen mattades av när han gick på dundermycket Butta men det är ingen hållbar situation utan det fick han när han var på de sista dygnen för då var situationen ohållbar.

Ta ut eller åk till en veterinär som kan undersöka din häst och låt dem bedöma hur hästen mår. Ett litet råd och tips är att hela tiden ha en kommunikation med ditt försäkringsbolag för de kan vara bra griniga i en del fall.

Hoppas att det löser sig för dig!

Hej!
Kanske en dum fråga men vad är erlichia?
Hon har varit hos veterinären och veterinärer har varit hos oss några gånger men det är ingen som ha nån aning om vad det kan vara, det ända dom säger är att jag ska prova filma vad som händer men hur är lätt är det då!! Jag har kontakt med mitt försäkrings bolag men jag måste få henne utömd om några försäkringar ska gälla..vilket jag inte kommer att få, i sånna fall måste jag åka och röntga och jag vet inte om det känns så aktuellt...
Jag funderar på avlivning men känner mig dum som tänker det tanken...är det dumt??

Hej nej det tycker jag att du inte är har en kompis häst som betedde sig likadant där var det tyvärr en hjärntumör som tryckte på men hon var iväg och fick diagnosen. Echlicias är en fästingsjukdom som kan göra att hästarna beter sig mycket märkligt eller vissa märker knappt av att de har denna sjukdom så det är så olika men det är bara till att ta ett blodprov så får du reda på det och det går att behandla

Hej nej det tycker jag att du inte är har en kompis häst som betedde sig likadant där var det tyvärr en hjärntumör som tryckte på men hon var iväg och fick diagnosen. Echlicias är en fästingsjukdom som kan göra att hästarna beter sig mycket märkligt eller vissa märker knappt av att de har denna sjukdom så det är så olika men det är bara till att ta ett blodprov så får du reda på det och det går att behandla

Hej

Det var ju en bra tanke men det är ju bara det att vi bor uppe i Östersund och här finns inga fästingar än så länge vad jag vet iall fall. Nån sorts av hjärnstörning eller tumör har vi varit inne på förut men jag tycker det är konstigt att det händer så pass sällan fast det är ju klart kan ju hända oftare utan att man ser det man ser ju tyvärr inte hästen 24 om dygn.

Tack för svar och visat intresse uppskatts mycket!

Det kan visa sig flera år efter att dom fått fästingbettet.

Det kan visa sig flera år efter att dom fått fästingbettet.

Ok det visste jag inte, ja hon kommer ju från leksand köpte henne därifrån när hon var 8 år, men hon är 16 nu men det ju ju klart kan det komma många år senare så är det ju klar en möjlighet.

tack för svar.

Ok det visste jag inte, ja hon kommer ju från leksand köpte henne därifrån när hon var 8 år, men hon är 16 nu men det ju ju klart kan det komma många år senare så är det ju klar en möjlighet.

tack för svar.

Det skulle kännas lättare om man bara kunde ta beslutet men jag kan inta ta mig för att ringa håller på att gråta ögonen hur mig känns det som...var ska det vara så svårt vet inte, hur jag ska klara av detta!!

Det är starkt av dig att tänka på hästens bästa och överväga att låta den somna in trots att du kanske inte får ut på försäkringen.

Det är absolut inte dumt att överväga avlivning, det är väldigt moget och ansvarsfullt av dig. Den dagen du känner att hästen haft det tillräckligt jobbigt är det definitivt rätt beslut.

Låt beslutet mogna fram, och ha gärna en dialog med din veterinär. Även om veterinären inte kan ta beslutet åt dig, kan det vara skönt att ha någon att diskutera alternativen med.

Jag hoppas det kommer gå bra.

Det är starkt av dig att tänka på hästens bästa och överväga att låta den somna in trots att du kanske inte får ut på försäkringen.

Det är absolut inte dumt att överväga avlivning, det är väldigt moget och ansvarsfullt av dig. Den dagen du känner att hästen haft det tillräckligt jobbigt är det definitivt rätt beslut.

Låt beslutet mogna fram, och ha gärna en dialog med din veterinär. Även om veterinären inte kan ta beslutet åt dig, kan det vara skönt att ha någon att diskutera alternativen med.

Jag hoppas det kommer gå bra.

Jag har pratat med min veterinär och varit in på kliniken dom säger ju som alltid att dom kommer nog aldrig att komma på vad som är fel med hästen och jag känner att jag orkar inte fortsätta kämpa längre, veterinären tycker väl att det är ett rimligt beslut om jag skulle bestäma mig för att avliva henne.

Mina altrenativ är att eventuellt avliva och slippa fundera någe mer,
eller låta henne leva vidare men med vetskapen om att hon skanske eventuellt inte mår särskilt bra det är svårt att vet helt hur hon mår eftersom man inte vet vad som är fel...men jag tror att hon mår skit!

Märker du på din häst att den inte mår bra, så är det ett mkt bra beslut av dig att låta hästen somna in. Att avliva sin häst är inget man ska ha dåligt samvete för. Du vet at den mår dåligt, och som en någon annan srev, så är det moget o starkt av dig att sätta hästens bästa först. och det är jobbigt, jättejobbigt. Men sen om du beslutar dig för att avliva din häst, kommer det med stor sannolikhet att kännas bram för du vet att det var rätt beslut trots allt.. Lycka till, hoppas du finner "rätt" lösning på det hela..

Om hästen inte mår bra och veterinären strår i princip handfallen gör du helt rätt i att överväga avlivning.

Som sagt: Låt beslutet växa fram, du kommer säkert känna på dig när det blir dags att ge upp. Det är väldigt tråkigt att hamna i den här situationen, men tyvärr är det sällan ens djur överlever en själv.

Om hästen inte mår bra och veterinären strår i princip handfallen gör du helt rätt i att överväga avlivning.

Jag vet ju att hon inte mår bra men inte i vilken skala, om hon mår jätte dåligt eller bara mår dåligt men det kommer jag heller inte få reda på. Det som är jobbigaste är att inte veta utan bara tro
är det ändå rätt att fundera på avlivning känner mig lite vilsen.

Usch, jag förstår att det är jättejobbigt för dig! Är man inte häst själv (;) ) är det i princip omöjligt att bedöma hur dåligt din häst mår av de problem den dras med.

Tycker du att din häst verkar ha en OK livskvalitet, eller verkar den trött och less? Hänger den med på hagkompisarnas bus, eller föredrar den att gå undan och ta det med ro? Verkar den väldigt besvärad av stelheten?

Jag tycker fortfarande att du gör helt rätt som överväger att låta hästen somna in. Det ska vara mer glädje än sorg att ha häst, och när det sorgliga och jobbiga överväger är det säkert bäst för både hästen och matte att gå vidare.

Godkväll.
Jag tycker du uppträder på ett moget och ansvarsfullt sätt och sätter din hästs hälsa före dina egna behov. Jag avlivade min häst dels p.g.a att hon fått en besvärlig skada som försäkringen inte täckte (hon kunde däremot gått som avelssto) men jag såg att hon "tacklade av" för varje dag som gick. Hon var så ledsen och när sedan hennes bästa kompis (geten Norpan) dog på julafton så var hon otröstlig. Hon brydde sig inte om någonting. Blicken var död. Hon bad mig att göra något åt det och det gjorde jag. Hon avlivades hemma på stallbacken i lugn och ro. Jag tror hon var tacksam för det för hon hade slutat vara levande. Jag saknar både henne och geten men jag vet att det var det rätta jag gjorde. Känn efter, vad säger din häst till dig? Jag tror du redan vet svaret. Ta hand om er på bästa sätt. Mvh Ingela

Hej Ingen!

Nu har jag bestämt och tagit det jobbiga beslutet att avliva min underbara gumma, imorgon eftermiddag flyger hon upp till himlen.
Känns helt overkligt att efter 9 lång år kommer jag efter i morgon inte
längre ha nån häst att åka till..hoppas man äntligen kan få nån ro i kroppen när allt är över.

Fy jag grinar hela tiden känns som jag varit helt apatisk hela veckan.
Är det nån som vet hur lång tid det brukar ta när dom bultar och avblodar? så man vet vad man ska ställa in sig på!

Usch stackars dig!:(
Jag ska ta bort min häst på torsdag:( :cry:

Jag fattar nog inte vad som håller på att hända...

Jag har förstått det som att det går väldigt fort när de bultar och att de måste avbloda inom en minut efter bultning så det går nog också fort.

Jag ska hålla min häst men gå innan de avblodar.
Hur ska du göra?

Usch stackars dig!:(
Jag ska ta bort min häst på torsdag:( :cry:

Jag fattar nog inte vad som håller på att hända...

Jag har förstått det som att det går väldigt fort när de bultar och att de måste avbloda inom en minut efter bultning så det går nog också fort.

Jag ska hålla min häst men gå innan de avblodar.
Hur ska du göra?

Hej
Ok det var skönt att höra trodde det skulle ta betydligt längre tid.
Det är starkt av dig att vilja vara med, själv ska jag försöka hålla mig ifrån kommer bara lipa och vara stressad vill inte föra över det på henne.
vad har du för häst och vad är det som är fel??

Min häst fyller 15 nu och är ett fullblod/halvblod.
Han har förändringar på strålbenet som blivit värre det senaste året.
Vi har kämpat i många år men nu känner jag att jag har nått min gräns för vad jag orkar med.
Och han är halt, trots PG-beslag.

Hur känner du dig nu?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka