Pallas_Athena

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att ta bort våran vildkatt vi tog in för hon trivs inte inne och river hela köket och skriker hela nätterna.

så vi har pratat med en massa folk nu och dom tyckte det var bäst att ta bort henne..

men hur ska jag gå tillväga hon är ju vild??
vet ni ngn som gör hembesök och kan göra sånt?
vad kostar det?

vi kan absolut inte få in henne i ngn bur eller liknande för hon attackerar ock skriker.

är det lagligt att låta en jägare skjuta henne??
det låter väldigt hemskt jag vet,känner mig som den hemskaste i världen....

:(

Sv: Avlivning

Det finns ju kattfällor, kanske du kan få tag på en sådan och lägga kattens mat i den? Vet inte var man hittar dem eftersom jag bara sett dem på TV, men veterinären eller polisen borde veta. Fällan fångar alltså katten levande och dödar den inte.

jag har en fälla jag lånat av kattkommando syd men hon går inte på det igen det var så vi fångade henne:)

Veterinärerna kan göra hembeök för avlivning och det alternativet skulle jag personligen välja. Vet inte vad det kan kosta och det kan bli fråga om reseersättning. Men kanske kan man ta det i samband med att veterinären liks har vägarna förbi och då blir det ju inte så dyrt.

En sak till: Har för mig att man måste ha speciell utbildning för att så fånga djur i fällor?

Har ni en vildkatt i köket som ni inte kan ta på ens? När tog ni in den?
Har nämligen själv fångat vildkatter men fått dom tama genom att ha dom i ett rum. Gått in i rummet flera ggr per dag, matat och pratat lungt med dom. Att ha den i köket är ju inte det bästa stället. Där är ni ju ofta och stör katten så den inte får lugna sig och ta in att den är på ett ofarligt ställe. Försök att flytta den om ni har ett rum där den kan vara själv mera.
Att skjuta en katt inne är väl vansinnigt. Det finns oftast veterinärer som kommer hem till en om man behöver det. Vad anlitar du för vet till din häst tex? Ta samma vet.

wow inte förhasta här ja ska inte skjuta henne i köket:D
vi fångade henne med en fälla hon gick vid en trafikerad bensin mack och dom hade försökt fånga henne flera ggr.
vi tog in henne och har haft henne ett bra tag nu men det funkar inte.. jag är nyinflyttad här och känner inte till ngra veterinärer här..

vi har inget mer rum vi bor i en tvåa,vardagsrummet och sovrummet bor våran katt i och köket och hallen är hon.

har haft en vildkatt innan men hon lugnade sig fort men denna skriker hela nätterna och lugnar sig inte..

Kan du inte få något lugnande av vet att lägga i maten så att ni kan komma nära henne?
Det fick jag när jag hade envildkatt i stallet som inte gick att fånga.
Hon var hungrig hela tiden så det var jättelätt att blanda ut det i lite mat. Sedan får man passa på dem när de lägger sig och så kan man lasta in dem i en transportbur efter det.
Vi gick tillväga precis så och det gjorde det mindre jobbigt för katten och alla inblandade. Körde raka vägen till vet vars stackars assistent hade ett mindre helvete med att hålla stackarn still så lång stund som det tog att ge katten sprutan.
Vi valde också att ta bort vildkatten för den mådde verkligen inte bra. Den var livrädd för allt och hittade den ingenstans att fly så satt den helt paralyserad och skakade - inte ett bra liv för en katt

Apo

nu har jag gett henne sömnpillrena så veterinären kommer sen och ger henne sprutan..

gejsa du behöver inte ge mig mer dåligt samvete,klart jag vet att det tar tid hon har vart här ett bra tag.
har haft vildkatt innan.

nu är hon död hon somnade in på bara ngn sekund och allt gick bra.
veterinären var en ängel!!

R.I.P Nova

Skönt att det gick bra. Alla har inte resureser och plats att lägga månader på att få en riktig vilding att må bra, och avlivning är bättre än alternativen. Det är inte ni som ska skämmas för att ni inte fick ordning på katten, utan de som "producerar" och gör sig av med sina katter utan en tanke på ansvar.

Om du har haft vildkatt innan så vet du säkert bäst själv, likaså alla du rådfrågat! Men det är likväl så synd att det ska behöva bli så..:(
Men heder till dig som försökte iaf!
Vila i frid kissen....

Synd! Men det var onödigt inlägg att jag ger dig dåligt samvete tycker jag. Eftersom jag har haft vildkatt så vet jag att det tar lång tid. Vet ju inte eftersom jag inte känner dig hur mycket du vet. Eller hur? En del kanske tror att det går på ett par dagar att få en vildkatt tam.
Men nu slipper iaf den katten att lida mer.

Jag tycker att du gjorde rätt. Man kan inte rädda alla, en del mår bättre av att återfödas.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 653
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?