avlivning?

D

Dream

Ska avliva min häst:cry:

Men så vill inte stallägaren att jag gör det hemma vid stallet.

Ska åka till klinik och göra det och undrar vad det finns för alternativ? Hur går det till på H - borgs Djursjukhus? eller vad finns det mer för kliniker här i skåne som gör det? Vad kostar det?

mvh / Karin

Sv: avlivning?

Min häst blev avlivad med bultpistol på ett gårdsslakteri.
Jag visste att jag ville använda bultpistol, eftersom jag inte är ett fan av avlivningssprutor, men att det blev på ett slakteri bestämde jag i sista minuten efter rekomendationer från andra som avlivat sina hästar där. Jag fick runt 3.500:- och allt gick jättebra.

Min häst avlivades på Mälaren Hästklinik nu i somras. Fick räkningen på 5700 och trodde jag själv skulle stryka med på kuppen!

Tycker verkligen att du ska ta dig en funderare ang åka till klinik. Jag gör inte om det iaf. Kolla runt på priser. Jag tänkte aldrig på att kolla priset i all bedrövelse. Hade jag tagit Livtjänst har uppe hade det gått på 2700 kr.

Kan inte bilen komma till gården och så går ni en bit bort? Ska väl inte vara några problem. Snabbt smidigt och de är väldigt duktiga.

Jag har bara posetiva saker om att åka till klinik. Dom är duktiga och vet vad dom gör. D förstår också hur svårt det ärr att mista sin kompis.

Miss Sixty skrev:
D förstår också hur svårt det ärr att mista sin kompis.

Även de som jobbar med trotjänaravlivning förstår.
Själv anlitade jag Djurambulansen, och hästen togs bort med bultpistol.

Immer

Enligt uppgift tar vår klinik ca 5 - 6 000 för avlivning (ATG-klinik). Jag frågade men minns inte exakt, det kanske var mer men absolut inte mindre.

Själv har jag ALLT FÖR MÅNGA GGR i år använt Djurambulansen hos oss. :cry: De tre vi avlivat hemma har fått stå med nosen i en hink havre precis utanför stallet. (Alla tre utdömda)

Jag tycker nog egentligen att du har en lite småaktig stallägare men det är ju upp till var och en att sätta upp sina krav. :crazy:
Man vet ju inte vad stallägaren har för argument? Min personliga åsikt är att om man hyr ut stallplatser så är det "en sak som ingår" :o :crazy:

Dream skrev:
Men så vill inte stallägaren att jag gör det hemma vid stallet.

Jag kan inte förstå varför du inte får avliva din häst hemma där den är trygg.. Vad anges som anledning till det? Tycker det är dålig stil, fråga om det igen!

Vad finns där för alternativ på Djursjukhuset(hbg)?

sprutar dom bara?

Vad nebär det att hästen går till livsmedel?
Får man ut pengar då?

Har avlivat hästar både med hjälp av veterinär (dvs spruta) och nödslakt (bultpistol). Det var nästan så att personalen från nödslakt var mer förstående och vänligare än veterinären. Mycket kunniga och duktiga med hästar.

Tillvägagångssätten går nog lika snabbt, hästen hinner inte reagera. Jag minns inte vad nödslakten kostade men med spruta kostade avlivningsvätskan 600:- (1 ml Somulose) plus resa, stationsavgift och allt annat veterinären tog ut (blev totalt ca 2000 kr).

Min mammas f.d häst kom de och hämtade på gården, Trotjänaravlivningen från Ängelholm tror jag det var.
Underbar människa som mycket väl visste vad det var vi gick igenom och tog allt i vår takt.:bow:
Lastade hästen på gården och sa våra farväl sen åkte han iväg med honom till slakteriet och skötte den allra jobbigaste biten!
Hästen var otroligt lättlastad och trodde ju bara att han skulle iväg på något kul.

Tror aldrig att jag kommer att palla stå och hålla en häst när dom avlivar den! Men man vet ju aldrig hur man tänker när den dagen kommer för min nuvarande häst! bara tanken på dagen får mig att må illa... :(
Men jag känner att det kommer att bli med bult om dom nu inte har kommit på ngt ännu bättre innan de tiden är kommen och han ska deffinitivt begravas "hemma"!

Min polle Smacken blev avlivad i sommar hagen pågrund av att han var mest där,och älskade att springa runt så när väl han stog där så kunde jag inte titta men vad skulle jag ha gjort??:(
Det gick fort och jag stog hela tiden brevid honom..
det är viktigt att man avlivar hästen där den mest hör hemma eller?
Det kostade mig 3000 och jag fick ett tack kort på köpet, men det hjälpte inte mycket eftersom jag älskade Smacken och ångrade mig efteråt....mycket viktigt att ge dom kärlek och rykta innan den stora sorliga slutet(avlivningen) och var inte ledsen, eller visa det inte för då blir ju hästen med ledsen det är svårt att avliva något som man älskar men om man måste så finns det inget bättre alternativ.....:(
//Elin, förlorade honom i sommras

Ja, jag håller helt och hållet med dig... Min häst är mitt allt och när dagen kommer så lär det deffinitivt INTE vara lätt!:(
Men jag vill att han ska tas bort på en plats han tycker om och om jag känner att jag orkar så vill jag stå och klappa och ge honom godsaker ända till slutet. Klarar jag inte det själv så vill jag iaf att någon både hästen och jag känner väl ska vara den som står bredvid.

Är det avblodningen stallägaren är rädd för? Om du tar ut veterinär som ger spruta (Somnulose) så behövs ingen avblodning.

Jag har alltid TIDIGARE förespråkat avlivning i hemmamiljö med bultpistol utfört av Sthlms Nödslakt då dom är enormt skickliga och det har aldrig varit några problem, (inte ens med den vi va tvungna att skjuta p.g.a. att den va så huvudskygg)
då det alltid är lugnast för hästen att befinna sig i sin egne bekanta miljö. Om man sedan "förlorar en o annan krona på det " är väl enbart utifrån egen snålhet, inte till att ta vara på häseten eget bästa då dom alltid har avslöjat oss utifrån vad som är på gång.

Dock så har jag detta år varit tvungen att ta bort två hästar på klinik. Den första va planerad och detta skedde på SLU och skulle utföras med spruta vilket jag tog helt avstånd ifrån utifrån vad jag en gång för länge sedan bevittnat i ett stall. Man förklarade här att det för dagen används en ny typ av avlivningsvätska som är dubbelverkande,slår ut både hjärna och hjärta vilket inte den tidigare gjorde som enbart slog ut hjärtat(vilket tar ganska lång tid och ser jävligt äckligt ut) samt att Veterinärerna inte är lika skickliga på att avliva med bultpistol som dom som utför slakt på plats då dom alltid har jägarutbildning.

Den andra avlivningen i år skedde lite mer "impulsivt", denna gång på Strömsholm och båda utfördes av samma Veterinär som är Världskänd och med den nya avlivningsvätskan som är otroligt effektiv och skonsam. På ett djur som väger ca 650 kg används endast ca 50 ml och den faller och är död inom två secunder efter att den injecerats helt utan någon antydan till dödsångest.

Jag blev klart imponerad över hur humant och smidigt detta preparat fungerar,dock så är det utifrån den som utför detta rent livsfarligt och det krävs stora säkerhetsåtgärder för den som hanskas med detta preparat. Man råder dock att avlivning på plats(i stallar) hellre använda sig av slaktare med bult eller gevär då vissa yttre omständigheter kan förorsaka ett mindre lyckat resultat med avlivning utifrån spruta då förberedelserna tar lite längre tid och det inte utförs på på en plats där endast yrkeskunnigt folk har förståelse för hästens naturliga beteende.

Jag åkte med min häst till klinik för att ta bort henne.(Hästen har stått på kliniken och varit där ca 15 gånger innan)

Allt gick väldigt bra och hästen hade inga sådana förknippningar med kliniken mer än att hon hatade att bli behandlat och när dom skulle känna och kläma annars så visade hon ingen stress vid besöken.

Vid transporten ditt så var det första gången på 16 månader som hästen gått rätt in i transporten. Vem vet kanske hon redanviste sitt öde:cry:

Sitter i exakt samma situation som du, Min ponny ska avlivas inom ett par veckor. Utdömd pga kroniska hov och kotledsinflammationer. Kommer att ta ut livdjurstjänst så han tas bort hemma. Det som gjort att jag tvekat är just avblodningen. Vill absolut inte se den fläcken senare. Men med lite vatten så kan det fixas. Har man en spolplats eller spolspilta, så går det lika bra.

Jag har hjälp av en kompis som kommer att hålla honom åt mig, är höggravid och varken vill eller orkar vara med. Fixar massa mat åt honom som han kommer att få mumsa på.

Tycker att det är lite larvigt att stallägaren säger stopp för avlivning hemma, den borde se till hästens bästa, det är ju där den är trygg.

Jag har också tidigare sagt att bult är vad jag skulle välja. Men så var jag tvungen att avliva min egen uppfödning som kommit hem från fodervärd huvudskygg, och ville inte utsätta honom för att en främmande karl skulle upp i ansiktet på honom.

Ringde ut min favvoveterinär och hon var jättelugn och förklarade allt. Lade permanentkanyl och gav även lugnande (fast han är inte spruträdd så det hade inte behövts, men för säkerhetsskull). Ena sekunden stod han och åt glatt ur min hand, nästa var han knalldöd. Klart impad! Inga ryckningar heller som vid bultning.

Hej.. Tråkigt att läsa att det e dags.. Jag har varit med många gånger tidigare men oavsett vilket är det oerhört jobbigt ändå.. Trots att man känner till rutinerna e man som nybörjare när allt kommer till pass.

Läste och förstod att du bodde i närheten av helsingborgsdjursjukhus? Har du hört talas om Stenestadhästklinik? Där avlivade jag min ängel med bult och det kostade 2000:-

Hemma i Dec förra året kom en kille från svensk lantbrukstjänst och avlivade med bult samt fraktade iväg, det kostade 2700:-

O för 3 år sedan kom en veterinär och avlivade me bult, en grävmaskinist grävde en grop, samt fick återkomma efteråt för att lyfta ner hästen o fylla igen. Den sammanlagde kostnaden där va 600:- för grävmaskinen och 500:- för veterinär.

Lycka till.. Tänker på dig..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 497
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 744
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 255
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka