Sv: avlivning?
Jag har alltid TIDIGARE förespråkat avlivning i hemmamiljö med bultpistol utfört av Sthlms Nödslakt då dom är enormt skickliga och det har aldrig varit några problem, (inte ens med den vi va tvungna att skjuta p.g.a. att den va så huvudskygg)
då det alltid är lugnast för hästen att befinna sig i sin egne bekanta miljö. Om man sedan "förlorar en o annan krona på det " är väl enbart utifrån egen snålhet, inte till att ta vara på häseten eget bästa då dom alltid har avslöjat oss utifrån vad som är på gång.
Dock så har jag detta år varit tvungen att ta bort två hästar på klinik. Den första va planerad och detta skedde på SLU och skulle utföras med spruta vilket jag tog helt avstånd ifrån utifrån vad jag en gång för länge sedan bevittnat i ett stall. Man förklarade här att det för dagen används en ny typ av avlivningsvätska som är dubbelverkande,slår ut både hjärna och hjärta vilket inte den tidigare gjorde som enbart slog ut hjärtat(vilket tar ganska lång tid och ser jävligt äckligt ut) samt att Veterinärerna inte är lika skickliga på att avliva med bultpistol som dom som utför slakt på plats då dom alltid har jägarutbildning.
Den andra avlivningen i år skedde lite mer "impulsivt", denna gång på Strömsholm och båda utfördes av samma Veterinär som är Världskänd och med den nya avlivningsvätskan som är otroligt effektiv och skonsam. På ett djur som väger ca 650 kg används endast ca 50 ml och den faller och är död inom två secunder efter att den injecerats helt utan någon antydan till dödsångest.
Jag blev klart imponerad över hur humant och smidigt detta preparat fungerar,dock så är det utifrån den som utför detta rent livsfarligt och det krävs stora säkerhetsåtgärder för den som hanskas med detta preparat. Man råder dock att avlivning på plats(i stallar) hellre använda sig av slaktare med bult eller gevär då vissa yttre omständigheter kan förorsaka ett mindre lyckat resultat med avlivning utifrån spruta då förberedelserna tar lite längre tid och det inte utförs på på en plats där endast yrkeskunnigt folk har förståelse för hästens naturliga beteende.