Sv: avlivning?
De senaste hästarna som slaktades på ridskolan där jag jobbar har slaktats i vinterhagarna (grus), och därmed också avblodats där. Visserligen var det nödslakter, i övriga fall har det skett på undanskymda platser, men det jag är ute efter är att det inte varit så farligt med blod"pölen". Det skjunker ner rätt snabbt i marken och lämnar kvar en rostbrun fläck som försvinner efter ett tag. Som extraåtgärd har vi också lagt sågspån runt för att suga upp lite blod, och sen mockat bort detta när hästen är hämtad. Det behöver ju inte bli så dramatiskt bara för att det är blod inblandat. Inga kraftiga reaktioner från vare sig vuxna eller barn, om de ens lade märke till det. Om barnen undrar så har vi pratat med dem en stund och förklarat vad som hänt, och detta har barnen accepterat på ett bra sätt. Vad gäller hästarna så är det ingen som har reagerat hysteriskt på blodet, även om det säkert finns hästar som kan göra det. Ena hästen fick ligga i hagen över natten och blev hämtad tidigt nästa morgon. Samma dag släppte vi ut ett tiotal ridskolehästar i samma hage. De nosade lite på fläcken men struntade sen i den.
Ang. att åka till slakterier så tycker jag att många är onödigt rädda för det. Har man en häst som inte tycker om att åka transport och lätt blir stressad när den kommer till nya ställen kanske man ska låta bli, men det gäller ju även om man skulle åka till klinik. Vad jag vet så brukar slakterierna ta hästarna först på morgonen. När en av mina förra foderhästar lämnades till slakteri sa ridskolechefen som åkte med honom att det gick superlugnt till, och att det från det att hon lämnade ifrån sig hästen till att hon fick tillbaka grimman tog max 1 min.
/Frida