avlivning?

Sv: avlivning?

varför inte hemma vid stallet? pga avblodningen?
på ridskolan jag jobbar på så skjuts hästarna på gödselstacken. då är det bara att skotta över sen så syns det inte. ganska viktigt iom många barn och andra människor som rör sig runt anläggningen.

min egna häst togs bort på SLU uppsala med spruta för många år sen. minns inte exakt vad det gick på men det var ett antal tusen spänn iaf.

varför får du inte avliva hästen vid stallet?
det verkar ju väldigt dumt att åka med häststackaren till klinik. det är ju naturligare att ha hästen hemma, där den inte behöver känna sig orolig eller misstänksam.
om du ringer nödslakt kommer de dit, skjuter hästen med bultpistol och tar med sig kroppen därifrån. det tar högst en halvtimma. förstår inte varför stallägaren vill missunna din häst en trygg och snabb död. :(

Hon menar nog att det är blodet som skottas över.

Skulle inte tro att en ridskola har döda hästar liggandes på dynghögen.

AM

Nafayette skrev:
Hon menar nog att det är blodet som skottas över.
Skulle inte tro att en ridskola har döda hästar liggandes på dynghögen.
AM

Ha ha (sorry)

i många år har vi Åkt med hästarna i egen transport in till slakteriet och lett in dom och stått brevid när dom har slutat sitt liv . ( bultpistol). tycker det är ett bra sätt för hästen att sluta på om man inte har möjlighet att avliva hemma. Och även om man avlivar hemma som vi gjorde en gång så är det inte så underbart. det tog en hel dag innan dom kom och hämtade hästen död. och när dom väl kom s kom en stor blå sop konteiner. kändes lite pisst att se dom slänga i hästen där i. . tycker altså att ma ska köra in dom:) då får du ju pengar istället ( köttpriset ) .. visst det kan kännas lite hemskt men vad spelar det igentligen för roll om hästen blir krimerad eller inte? . .det värsta som finns ärväl att skicka iiväg den på en slakt bil. .då vet man inte ens att hästen blir avlivad. den kke hamnar i polen ?. . iaf min åsikt :P

Jag vill bara säga att jag hoppas att alltihop går så bra som det kan för dig och din häst, och jag känner stooort medlidande med dig... det kan inte vara lätt... :cry:

Kommer du ihåg vad du fick betala för avlivning med Djurambulansen?

Jag blir illamående bara av att tänka på den dagen jag måste ta farväl av min lilla Laffy:cry: :cry: men då skulle det bli hemma med en spruta. Jag kanske är fånig men ingen ska få köra en bult in i hennes huvud....:cry: :cry: :cry: Skulle aldrig kunna tänka mig att skicka henne till slakt och få pengar för det..hon kommer att bli begraven hemma i skogsgläntan...:cry:

Senast ändrad av en moderator:

På vårat stall, (stort inackorderingsstall i Sthlm med ridskola) så avlivas skolhästarna på baksidan med bultpistol. Alltid extremt tidigt på morgonen för att säkerställa att inga barn etc. är närvarande. Ngt som jag däremot reagerar på är att ingenting görs åt blodet. Det är mycket blod och det är ju ett ställe där både människor och hästar vistas. Inte så bra. Vad kan man göra åt sådant annars?

De senaste hästarna som slaktades på ridskolan där jag jobbar har slaktats i vinterhagarna (grus), och därmed också avblodats där. Visserligen var det nödslakter, i övriga fall har det skett på undanskymda platser, men det jag är ute efter är att det inte varit så farligt med blod"pölen". Det skjunker ner rätt snabbt i marken och lämnar kvar en rostbrun fläck som försvinner efter ett tag. Som extraåtgärd har vi också lagt sågspån runt för att suga upp lite blod, och sen mockat bort detta när hästen är hämtad. Det behöver ju inte bli så dramatiskt bara för att det är blod inblandat. Inga kraftiga reaktioner från vare sig vuxna eller barn, om de ens lade märke till det. Om barnen undrar så har vi pratat med dem en stund och förklarat vad som hänt, och detta har barnen accepterat på ett bra sätt. Vad gäller hästarna så är det ingen som har reagerat hysteriskt på blodet, även om det säkert finns hästar som kan göra det. Ena hästen fick ligga i hagen över natten och blev hämtad tidigt nästa morgon. Samma dag släppte vi ut ett tiotal ridskolehästar i samma hage. De nosade lite på fläcken men struntade sen i den.

Ang. att åka till slakterier så tycker jag att många är onödigt rädda för det. Har man en häst som inte tycker om att åka transport och lätt blir stressad när den kommer till nya ställen kanske man ska låta bli, men det gäller ju även om man skulle åka till klinik. Vad jag vet så brukar slakterierna ta hästarna först på morgonen. När en av mina förra foderhästar lämnades till slakteri sa ridskolechefen som åkte med honom att det gick superlugnt till, och att det från det att hon lämnade ifrån sig hästen till att hon fick tillbaka grimman tog max 1 min.

/Frida

Det finns ju också små slakterier som tar emot hästar. Jag hämtar hundmat på ett sådant (5-6 anställda), det ligger i utkanten av ett industriområde och är mycket snyggt och prydligt. Dit skulle jag "gärna" köra min häst när det så blir dags.

jag tror inte att jag skulle klara av att leda upp min älskling på transporten för att sen åka till slakteriet. blir jag tvungen att avliva så blir det hemma med bultpistol. men ja hoppas det blir knall å fall. som tur är har hon många år kvar

Förra hösten avlivades mitt ena sto hemma av vet. med det nya starka avlivingsmedlet. Det var nog det bästa jag kunde välja, snabbt och smärtsamt, hon var borta inan hon ramlade ner på marken.
Det jobbigaste var att hon hade en 3 månaders fölunge vid sidan. (inte när hon avlivades) han fick gå fram när hon var död och lukta på henne för att vi tyckte att det var humanare än att mamma bara försvann. Han la sig tom. på henne inan han förstod att hon var borta sedan gick han snällt med ett annat sto som han "kände". Alla grät inkl vet.

Mvh Hanna

Skönt att fölet inte gjorde någon stor sak av det hela. Ibland önskar man att man hade en liten gnutta av deras styrka.

Vad äär de för medod dom använder på djursjukhuset i hbg?

vårat blod sjönk ner i leran (det var vinter så man får tänka på att det syntes ganska bra) men då det sedan regnade så kom det upp igen och färgade slasken röd...

jag måste säga att jag instämmer! småaktigt... Jag tog bort mitt sto i septemebr här hemma på gården med bultpistol, blodet spolades bort med högtryckspruta. De är ju tryggast hemma så varför åka för att göra det?
Fast vi har ju alla olika skäl.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 497
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 744
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 255
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka