Wacero

Trådstartare
Tänk på att om det står KOPIA på ert hästpass får inte köttet gå till människomat. Med andra ord kan du själv få bekosta avlivningen. detta gäller om du tar bort hästen på slakteriet. Detta står någonstans i passet med SMÅ bokstäver. Denna info fick jag i torsdags då jag tvingades avliva min häst.. Ring och hör med ert slakteri innan ni åker, så slipper ni ta med hästen hem igen i oförättat ärende.

Sv: Avlivning

Men hästen kunde väl trots detta avlivas? Gjorde det ändå på slakteriet eller fick ni ta hästen till annat ställe. Jag tror att det är väldigt sekundärt för den allra största merparten att deras hästar inte får användas som livsmedel.

För mig är inte det primära, om jag måste betala eller om jag får betalt för att avliva min häst. Det primära för mig är att min häst inte ska behöva lida och inte om den duger till människoföda eller inte. Jag skulle INTE vända hem med min häst igen, bara för att köttet inte går att använda till människoföda. Utan skulle min häst avlivas, så skulle den göra det i vilket fall som helst.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Min hästs pass var OK men mannen på slakteriet ville att jag skulle vidarbefodra detta till mina vänner..Det är inte roligt när man kanske får vänta på en tid,komma dit och sedan få vända hem igen med hästen. Nu är väl det inte bra betalt för köttet,och inte spelar dessa pengar någon roll när hästen väl är borta men det kostar +-5000 att ta bort hästen om man inte kan ta reda på köttet...Hur folk gör med detta bryr jag mej inte om utan jag ville bara informera.

Det är stor skillnad på om hästen slaktas (används till livsmedel) eller om hästen avlivas (går till destruktion). Vid slakt kanske ägaren får en mindre slant för köttet, vid avlivning får man i stället betala ett antal tusenlappar. Visst, slutresultatet är en död häst; men det är inte alla som har råd att ignorera den ekonomiska skillnaden.

Det är bara hästar med A-pass utan noteringar om medicinering med vissa preparat med livstids karens som får slaktas. Hästar med duplikathandlingar, B-pass etc, får aldrig slaktas utan jämställs med hästar med livstids karens.

Var rädda om era A-pass!

Men i orginalinlägget står det att du i torsdags tvingades avliva din häst. Men du menar alltså att hästen fortfarande lever? Varför skulle den tas bort öht?

Min hästs pass var OK men mannen på slakteriet ville att jag skulle vidarbefodra detta till mina vänner..Det är inte roligt när man kanske får vänta på en tid,komma dit och sedan få vända hem igen med hästen.

Det kan löna sig att läsa vad TS skriver.;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 004
Senast: Korven
·
Hästhantering Skulle idag avliva min gamla häst som var 25 år. Min pappa hade pratat med en person som jobbar på ett slakteri i närheten och talat om...
Svar
11
· Visningar
1 874
Senast: Ahi
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 664
Senast: Fille
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 120
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka