N

Nile

Nu har det gått lite mer än ett år sen min häst blev skadad. hon har fått någon typ av skada i hasen. hon har stått i ca 8 månader. nu har vi gått ca en timme om dagen i tre månader. och idag tänkte jag prova att skritta på henne. men hon prottesterade efter bara några steg. så tyvärr verkar det ju inte hjälpt med vilan. Eftersom jag vill kunna ha en häst som jag kan rida. jag hyr in mig, så jag kan inte ha kvar henne som sällskap heller. innan har jag varit jätte säker på att jag vill avliva henne hemma och gräva ner henne. men då måste någon komma ut och mäta ut plats, vilket inte va billigt. hur har ni gjort när ni har varit tvugna att ta bort era älskade hästar?

Sv: Avlivning

Jag tog bort min älskade vän förra veckan och gjorde det med bult på gården där hon är uppstallad.
Allt hade gått lugnt och fint och sen efter avblodningen så tog dom med henne och kremerade henne.

Jag har en fläta från manen och en fläta från svansen kvar. Jag tycker det räcker så. Kroppen är ändå bara ett tomt skal när hon somnar in.

Usch.. Det är inte lätt alltså. :cry:

usch vad hemskt.. vill inte att den dagen ska komma.. vad kostar det att avliva dom hemma, men att dom sedan tar med hästen?

Jag tog bort min älskade vän förra veckan och gjorde det med bult på gården där hon är uppstallad.
Allt hade gått lugnt och fint och sen efter avblodningen så tog dom med henne och kremerade henne.

Jag har en fläta från manen och en fläta från svansen kvar. Jag tycker det räcker så. Kroppen är ändå bara ett tomt skal när hon somnar in.

Usch.. Det är inte lätt alltså. :cry:

jag tog bort en av mina hästar i lördags, han sprutades med avlivningsvätska av en veterinär och han somnade in lugnt och stilla. jag skulle själv aldrig använda en bultpistol då jag tycker det känns grymt att skjuta sin älskade häst i huvudet. jag har ingen aning om varför man avblodar en häst som ska kremeras men det har jag aldrig behövt göra. jag har avlivat hemma på gården sen har jag ringt till ett företag som hämtar döda djur, det blir ju inte gratis men det är värt det tycker jag. avlivningen går på ca 2000 och hämtningen 3500.

oj är det så dyrt?!

jag tog bort en av mina hästar i lördags, han sprutades med avlivningsvätska av en veterinär och han somnade in lugnt och stilla. jag skulle själv aldrig använda en bultpistol då jag tycker det känns grymt att skjuta sin älskade häst i huvudet. jag har ingen aning om varför man avblodar en häst som ska kremeras men det har jag aldrig behövt göra. jag har avlivat hemma på gården sen har jag ringt till ett företag som hämtar döda djur, det blir ju inte gratis men det är värt det tycker jag. avlivningen går på ca 2000 och hämtningen 3500.

Hej
Min häst dog av okänd anledning i sin hage i somras. Jag grävde ner henne i hagen och för det tog de som kom och mätte ut platsen 300 kr!

Kostade 4000kr. Betalade direkt kontant till mannen som kom och avlivade henne.
Jag var inte själv med (efter mycket om och men). Men min sambo var med och "var mina ögon", då jag litar på honom till 100%. Och stallägaren som ledde henne ut till hagen varje morgon, fick hålla henne en sista gång.

Fy.. Blä. Känns konstigt att prata om.. Så himla .. konstigt helt enkelt :crazy:

Jag har precis ikväll fått en tid för att få min häst hämtad av Stockholms Nödslakt. Har valt att låta honom gå som livsmedel (något som en del tycker är väldigt okänsligt, men jag står för det). Han kommer hämtas av en kille tidigt på morgonen, köras till ett litet slakteri där han avlivas med bultpistol i en paddock utanför slakteriet (för att slippa gå in i en byggnad och bli orolig av tex lukter). Killen stannar kvar tills hästen är borta och ringer mig när det är klart om jag vill det.
Det kommer inte kosta mig någonting, killen från nödslakt tar hästen i betalning, alltså slaktpriset.

För mig känns det här oerhört bra, trots den svåra situation man är i med jobbiga beslut etc.

Vi tog bort min sambo's häst i sommar på ett mindre gårdsslakteri - Fungerade jättebra, var en helt vanlig bondgård med hagar & betande djur runt omkring. Vi behövde aldrig gå in i slakteriet utan han avlivades i dörröppningen.

Du kan också kontakta Svensk lantbrukstjänst - www.svensklantbrukstjanst.se De finns i ditt län. Har anlitat dem till en tidigare häst och det är jättetrevliga & professionella killar.

Hoppas det går bra med din häst!

Det här med att mäta plats, antar jag ni menar kostnaden man får betala för tillståndet att begrava hästen och det är 300 kr till Länstyrelsen i Skåne, iaf senast det drabbade mig och det är väl inte speciellt dyrt, vill knappast att vi förgiftar vårt eget vatten så det är väl bra att det kollas av Miljö & hälsa. Grävaren har tagit mellan 500 och 800 för att gräva hålet, sedan har min man själv lagt tillbaka jorden med traktor. Vet tar cirka 2000 för avlivningen.
Allt kostar pengar och med tanke på hur mycket pengar jag lägger på mina hästar annars så är detta inte så mycket som en sista utgift, tycker jag....

Man avblodar alltid en bultad häst för bulten är endast bedövning. Den orsakar inte hjärtdöden vilket avblodningen gör.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka