Avlivning vid hälta

Sv: Avlivning vid hälta

jag har hållt på med hästar i 28 år och bara behövt ta bort en häst pga ålder och att han inte klarade mer och jag har haft fånghästar i stallet också. Men de har aldrig fått tarmvred dock... Mina hästar får stanna hos mig så länge vi trivs ihop, de avlider av hög ålder eller att de blivit sålda. Men jag har haft tur med friska hästar.

Det är inte det det här handlar om. Det handlade om att tjejen var ledsen för att hästen ska avlivas och du gick på henne flera gånger och tyckte att hon inte gjort tillräckligt och det behöver man inte alls höra i den här situationen. Du tyckte ju själv det var jobbigt när det kändes som kritik när du berättade om din häst som dött.

Det var det jag menade att du kan ju se hur det kändes för henne om du tyckte det var jobbigt själv. Skulle det då kännas bättre av att någon kom och sa Men du har ju inte provat allt.

Och forskning innebär att många dör i forskningens namn, men det kanske inte gör nåt om djur dör då?
*irriterad angelwings*

Senast ändrad:

Oj oj oj, no offense, men hur gammal är du?
Så som du resonerar kanske jag hade gjort när jag var tio:eek:

Jag är nog världens hemskaste hästmänniska i dina ögon!

Jag har haft tre hästar (har min tredej nu)...

Den första hade liksom din fång. Hon klarade sig i sju år med det genom att vi var noga med att inte låta henne beta kraftigt gräs osv osv. Till slut gick det dock inte. Jag vet inte om du vet det, men det allvarligaste med fång är inte att "tarmarna vrids" som du uttrycker dig (något som för övrigt är mer rekevant om vi pratar kolik), det är att hovbenet roterar. Till slut kan det gå så illa att det går igenom sulan. Har benet väl roterat så finns det inget som kan "återställa" det. Givetvis roterar inte allt på en gång (oftast), men föreställ dig själv hur gott det varit att g om itt skelett i foten pressades genom huden.
Detta finns alltså ingen operation för.
Denna hästen fick somna in endast 10 år gammal, men hon slutade sina dagar värdigt.

Min andra häst fick så kallad pålagring. Hon var lite till åldern och hade även begynnande spatt. Spatten var dock inte det stora problemet utan det var just pålagringarna.
Hästen hade alltså, enkelt förklarat, ett bit ben som växt ut på bak-knät och kom emot muskeln för varje steg hon tog. Skadan hade kommit av en spark i hagen. Alltså var hon inte "sönderr-iden".
Även denna häst somnade in i stillhet. Min älskade skrutta som jag saknar nåt enormt fortfarande. Hade gjort vad som helst för att hon skulle få vara kvar.

Nu då till min nuvarande häst. Han är just nu frisk "peppar peppar, ta i trä". Har dock haft lite blessyrer då han är ung och klumpig, men hittills inget som varit värre än att han kunnat få vila lite i lugn och ro.
Detta är en häst som ALDRIG skulle klara en konvalecens i box eller liten hagen en längre tid. Han går nu på lösdrift då han inte kan stå i stall eftersom han boxvandrar. Ett beteende som han haft sen han var ung och innan jag hade honom.
Det finns alltså ingen möjlighet att ha honom på boxvila. Så om han skulle skada sig och inte kan gå ut inom ett par dagar MAX så måste jag ta bort honom, för hans skull!
Man kan aldrig generallisera. Det finns olika individer. Jag vet hästar som stått på boxvila i månader utan att vara knäkta, men jag vet oxå de som inte klara en bråkdel av det utan att bli helt förstörda mentalt.

Så, om det nu är en massa folk som tycker jag är djurplågare som resonerar såhär må det vara hänt. Jag vet att jag gör/gjort rätt utifrån mina hästars förutsättningar.

Jag är nog snarare av den åsikten att en häst aldrig lider av att bli avlivad, oavsett om den är frisk innan, faktiskt. Såvida avlivningen sker på ett bra sätt. Däremot har jag sett flertalet hästar som lider/lidit pga deras ägare inte orkat med beslutet.

min häst är redan död. han led av fång. hästen kan självdö av det . genom att tarmarna vrids. Han kunde knappt stå tillslut... så snacka inte skit...

Lider en häst av fång så kan det gå jävligt fort om den får ett anfall om man inte gör något i tid.
det kan ta en timme eller två så hästen pinats till döds
ringer man vet så är det inte säkert dom hinner komma

Du måste fått det här fel va? Fång leder väl knapppast till tarmvred? Hästen självdör inte av fång heller, fång är en sjukdom i hovarna...

Word!

Jag tror inte TS har så stor kunskap om diverse sjukdomar som hon tror.... Verkar inte ens inse allvaret i pålagringar...
Skulle gärna visa min förra häst röngenplåtar så får vi TS yttrar sig sen.

Hej!

Jag tycker inte du verkat plåga nån av hästarna, du har tagit ditt ansvar som hästägare och gjort vad som krävts, trots att det varit svårt..

Till ts: Du skulle kanske försöka läsa dina egna inlägg och reda ut vad du egentligen tycker och tänker, för du motsäger dig själv på flera punkter, kanske därför vi inte förstår riktigt vad du vill ha sagt?

/ Lavinia

Och jag ser anonser ganska ofta om hästar som inte duger till travet längre och för att dom har fått skador på travet oxo ibland. vet du vad som händer med dessa hästar.
Dessa hästar kommer till folk som vill säga att dom har häst eller till folk som inte hästkunniga som rider dom hårt även om hästen är halt. men det tänker dom inte på för travhästar har en kantigare gångart än vad andra hästar. hade ryttaren fattat att hästen varit halt så hade ryttaren inte ridit hästen utan låtit veterinär kollat till hästen i tid
Pga av det låga priset på dessa hästar så verkar vissa människor tro att dom kan behandla dessa djur hursomhelst.

Och det är precis därför man hellre väljer att ta bort sin häst! Du säger emot dig själv en hel del...

nej det gör jag inte...
jag vet precis vad jag pratar om. vill du ha mer bevis från andra sidor kanske eller?

Okej jag har ingen koll på vad jag snackar om alltså... hur kommer det sig att det som jag säger står på andra sidor då?

Oh hur kommer det sej att jag sett en hel del oxo i verkligheten. man lär sig av erfarenheter.
Tror jag vet en hel del hästar efterssom att jag känner folk på ATG

Ja tack, mer "bevis" hade inte varit fel, du verkar inte ha någon större koll på vad du pratar om faktiskt (det lilla man nu förstår av vad du skriver)

Jaha, det räcker med att känna folk på ATG för att kunna något om hästar (dumma jag som lagt ner en massa tid på att lära mig saker, borde lagt tiden på att känna folk alltså)

Senast ändrad:

Jag har bara hållit på med hästar i 40 år...
och jag känner också en massa "hästfolk".

Okej jag har ingen koll på vad jag snackar om alltså... hur kommer det sig att det som jag säger står på andra sidor då?

På vilken sida står det om att fång leder till tarmvred? Eller att allvarliga pålagringar går att operera och bota? *nyfiken*

Hahaha det var det bästa jag hört på länge! :rofl:

Jag känner en bonde, alltså kan jag allt om lantbruk?!?

Det är ju så man blir mörkrädd...

:rofl::bow::rofl::rofl:

det luktar
images

Oh hur kommer det sej att jag sett en hel del oxo i verkligheten. man lär sig av erfarenheter.

Nu måste du ta ett djupt andetag, och sen skriva så man förstår vad du diskuterar. Att du tycker att hästar ej ska avlivas för lättvinligt har jag förstått men sen?? Sett o sett VAD? O vad står på andra sidor? Ta en sak i taget nu så kanske det kan bli en interesant tråd.

min häst är redan död. han led av fång. hästen kan självdö av det . genom att tarmarna vrids. Han kunde knappt stå tillslut... så snacka inte skit...

Lider en häst av fång så kan det gå jävligt fort om den får ett anfall om man inte gör något i tid.
det kan ta en timme eller två så hästen pinats till döds
ringer man vet så är det inte säkert dom hinner komma

Åh nej, nu fabulerar du väl ändå......

Immer

Du fattar ju fortfarande vad jag menar... Jag sitter och berättar saker om en häst jag älskar mest av allt som har dött. och så får jag bara hugg tillbaka... fy fan

Har det aldrig slagit dig vad som händer med hästen efter döden.
Är jag en djurplågare för det så. Bara för att vill att forskningen för hästar inte bara ska stå still så är man alltså en djurplågare... ska lägga det på minnet

fy fan för denna värld vi lever i

Vad pratar du om?!? Du var ruskigt spydig i den andra tråden med tjejen som skulle få avliva sin häst! Här får du snällare komentarer än dom du själv gav och börjar svära.

Jag vill inte betala mera forskning, lägg ner dom pengarna själv om du tycker det är så viktigt. Eller vem tycker du ska finansiera?

Man väljer själv vilken värd man lever i, jag lever i en bra. Du verkar ha mera problem med din

Tack. Precis vad jag försökt förklara för ts angående hennes bemötande av den andra tjejen. Skönt att fler tänker som jag. :bow::bow:

Orkar inte läsa hela tråden.

Men jag har tagit bort en häst pga hälta.

Det var mitt livs kärlek, min första egna häst och jag hade henne i 13 år.

Förmodligen skulle hon aldrig ha blivit bra. Men kanske kanske hon hade kunnat bli frisk, men det hade inneburit många många månader på box och sedan ensam i sjukhage.

Jag försökte, men hon svarade inte på behandlingen, blev bara haltare och haltare och hon misstrivdes tydligt med att stå själv. Sista tiden innan jag tod beslutet så gick hon på smärtstillande men hade ändå ont.
Jag orkade verkligen inte se henne så längre. Jag ville verkligen ha henne kvar, men jag ser det som att jag gjorde det som var bäst för henne. Det bästa för mej hade absolut varit att ha henne kvar. Men hade det varit humant tycker du???

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
965
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder