Avlivning -spruta eller bultpistol?

Sv: Avlivning -spruta eller bultpistol?

*knapplån*

Jag har varit med om både bultpistol och spruta, båda lika hemska men sprutan var iaf bättre. De hästar som blivit sprutade har lagt sig ner relativt lugnt och har inte försökt ta sig upp igen. Däremot den hästen som avlivades med bult blev det lite panik när han ramlade ihop eftersom han höll på att trilla över de som höll honom. Dessutom ville han inte ha bultpistolen mot pannan.
Blir hästen sprutat så är det över sen, använder man bulten så finns ju blodet kvar. Det blir ganska mkt blod och det tar ett tag innan det försvinner. Visserligen inget som hästen lider av men ändå...

Jag har genom åren varit med om ett tiotal avlivningar, alla utom en med bultpistol.
Ingen av dessa gånger har det kommit mkt blod!
Visst har de dödsryckningar, och ibland kan det låta som om de drar ett sista tungt andetag, men det är bara luften som pressas ur lungorna.
Alla har döttögonblickligen.
Alla har varit lugna och det har gått sansat tillväga.

En gång har jag avlivat med spruta, de fick ge honom två stycken innan han dog, han hade kramper i kroppen, ögonen vändes ut o in mm...Det var fruktansvärt!!! Jag skulla aldrig välja det alternativet igen om jag hade ett val!!!

Det där med kremerig försvann lite... Jo hästar kan kremeras. Behöver dock styckas först till mindre bitar för att få plats i ugnen. Efteråt maler man askan för att det är trevligare för djurägaren att få hem stoft och inte benknutor att strö ut.

När den dagen kommer ( :( ) är det nog Bult som gäller på min pålla.
Hon är ganska spruträdd, och jag vill inte att hon ska vara nervös/rädd då det händer.

Fy....jag blir ledsen jag bara tänker på att jag en dag måste ta detta beslut :cry: :cry: :cry:
jag är så harig för allt sånt här och hoppas att min sambo kan vara med den dagen om jag själv inte är tillräckligt tuff då.....

Ja du kan få den kremerad separat och tillbaka askan efteråt, men det kostar väldigt mycket. Jag tror det var 14-15kr/kg om jag inte minns helt fel.
Att kremera med andra djur och ingen aska tillbaka gick på 11.50kr/kg.

På den firma jag anlitade alltså, vad andra tar vet jag inte.

Jag har valt att ta bort de två av mina hästar jag tagit bort - med spruta. Detta mest för min egen skull då de gånger jag varit med när hästar tagits bort med bultpistol, var rätt "häftiga" om än lugna (hästarna döda innan de träffar marken typ). Men det går ju väldigt fort och säkerligen mycket smärtfritt för hästen.

Första hästen (med spruta) var död innan han träffade marken. Det hela gick väldigt lugnt till.
Andra (med spruta) var lite obehagligt, även fast det var långtifrån så dramatiskt som någon ovan skrev. Hon föll ihop omedelbart när hon fått sprutan, och både hjärtslag och andning upphörde lika fort, men hon rörde ögonen & öronen litegrann i en halvminut-minut efteråt - kändes som en evighet. Enligt veterinären inte konstigt, att hörseln är det sista som "försvinner". Nå, fick ju tid att säga hej då ordentligt....

Båda är begravda hemma på ridbanan.

Vet ej vad jag skulle välja vid framtida avlivningar, men förhoppningsvis dröjer det många år till innan det är dags....

Jag avlivade min gamla ponny idag. Han blev 16 år. Vi gjorde det på kliniken med bultpistol. Skulle inte kunna tänka mig något annat sätt. Det gick otroligt fort. Slaktaren kliade honom i pannan och sekunden innan han tryckte så gnäggade några hästar längre bort så ponnyns uppmärksamhet riktades dit. Han hann inte märka någonting alls.

Någon frågade varför man avblodar. Det är för att undvika likstelheten.

*lånar*

Usch, jag vill inte tänka på det :cry: :cry: :cry:
Har alltid velat ha spruta men jag vet inte... Kommer nog att läsa på en hel del innan! Vi har iaf en super veterinär här ute... Men vet inte om jag skulle klara att vara med.

Man avblodar väl för att risken finns att de är bara hjärndöda när man avlivar med bultpistol. Rätta mig om jag har fel. Ska köttet gå till livsmedel så är det tvunget för att köttet inte ska bli förstört.

Tror du har rätt i det. I skolan var vi på en rättegång om en öh... slaktare" som avlivat med bultpistol och sedan ej tappat med blod. För en human liten penning :smirk: grävde han ned dem på gården. Smaaart.

Clintan skrev:
Man avblodar väl för att risken finns att de är bara hjärndöda när man avlivar med bultpistol. Rätta mig om jag har fel. Ska köttet gå till livsmedel så är det tvunget för att köttet inte ska bli förstört.

Avlivning av häst sker genom att hästen bedövas med bultpistol eller kulvapen och hästen ska sedan inom 60 sekunder avblodas. Det är avblodningen som är avlivningen och skottet är endast en bedövning. Ofta dör hästen av bedövningsskottet men det kan vara svårt att avgöra om hästen är död eftersom ett bedövningsskott som inte går rätt väg kanske endast slår ut vissa delar av hjärnan. Därför krävs en avblodning av alla hästar som bedövas med bultpistol eller kulvapen. Att lyssna på hjärtat och titta på hästens ögon är inte tillräckligt för att konstatera att hästen verkligen är död.

Källa: Länsstyrelsen

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästmänniskan Hej på er. Imorgon ska min älskade, underbaraste lilla häst få somna in efter flera år med olika hältor och krämpor. Från början var jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 116
Senast: Tokmaja
·
Hästvård Jag har tagit beslutet att låta min älskade vän få somna nu. Som ni alla säkert vet så är det så fruktansvärt jobbigt. Men ansvar...
Svar
18
· Visningar
4 533
Senast: VatsBooster
·
Hästvård Jag ska inte ta bort någon häst nu utan är mest nyfiken, och någon gång kommer ju tyvärr dagen då det är dags. Om man vill avliva hemma...
2
Svar
36
· Visningar
5 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka