Först och främst så beklagar jag att du har behövt ta det här beslutet, det är helt klart medaljens baksida när man kommer dit, men det måste ju tyvärr fattas någon gång.
Jag har behövt ta bort två hästar, mina två första ponnyer, med fem års mellanrum. Min första ponny blev väldigt tumultartat, veterinären skulle komma ut för vaccinering och tandkoll, och jag hade inte en tanke på att det kunde sluta med avlivning (hästen hade magrat av under de sista veckorna men han hade haft lite problem med tänderna tidigare så jag var övertygad om att det skulle räcka med att kolla upp dem igen, men det visade sig vara långt värre problem än bråkande tänder...). Helt plötsligt var jag tvungen till att ta ställning till om hästen skulle avlivas på plats eller om vi skulle chansa och åka till Helsingborg (vilket är en rejäl resa, minst fyra-fem timmar enkel resa), och dessutom hamnade veterinären och stallägaren i en dispyt om vilket sätt som var det bästa att hantera avlivningen på, så det blev mycket upprörda känslor på en gång. Hästen avlivades i alla fall med spruta (vilket stallägaren var negativ till eftersom hen varit med när andra hästar avlivats med spruta och de inte dog av den), men för oss dog hästen direkt. Jag fick krama honom hej då medan han levde, sen var min pappa med när han fick sprutan (jag var fortfarande väldigt ung och hysterisk, så veterinären avrådde till att vara med i dödsögonblicket), men jag såg honom sen när allt var över. Jag är trots allt glad över det idag, han gick på sista resan med någon han kände väl, och jag fick se honom efteråt med egna ögon. Trots att jag var helt förkrossad och bara skrek kunde jag ändå på något sätt ta in att han verkligen var borta.
Den andra ponnyn var helt annorlunda. Hon blev jättegammal, och hade fått en fin sista sommar, men beslutet växte fram att det inte var rätt att "tvinga" henne att fortsätta leva, hon hade flera oförklarliga hältor efter varandra och började tappa vikt. Jag hade redan haft henne rejält på övertid. Just med stallägarens ord om sprut-avlivning ringande i öronen (den andra ponnyn var ju så medtagen att sprutan definitivt verkade, men den här var inte i så fysiskt nedsatt skick så jag blev rädd att det inte skulle ta) så beslutades det att hon skulle bultas istället. Jag var helt övertygad om att jag skulle vara med fram till sista kvällen hon levde, men sen gick det inte. Jag var om möjligt ännu mer hysterisk den här gången, grät dygnet runt hela sista veckan hon levde och när hon gick runt hörnet och försvann grät jag så mycket att jag knappt fick luft. Det är utan tvekan det värsta jag gjort i mitt liv. Jag såg henne inte efteråt, ville inte p.g.a. bultningen, och det ångrar jag lite, det tog tid innan jag verkligen accepterade att hon var borta. Mitt sista minne av henne var att hon levde. Däremot har de tankarna enbart med mig att göra, för hästen var det utan tvekan bästa sättet/tidpunkten att göra det.