Avlivning/slakt

Sv: Avlivning/slakt

Vid all avlivning ska man "dubbeldöda" dvs döda två ggr. Alltså avlivningsvätska =död + avlivningsvätska i hjärtat = dubbeldöd
bultpistol i huvudet = död (hjärnan är inte stor, det som fortfarande "fungerar" är msukelminne + avblodning =dubbeldöd

Att spruta intrakardielt på häst utförs väldigt sällan. Det sidekick berättar om att hästen efter injicering i halsvenen, injiceres direkt i hjärtat är absolut inte standard! På smådjur är det vanligt förekommande däremot.

Efter att hästen har lagt sig ned (vilket den gör snabbt) så finns där en risk att den av ren reflex sparkar, fast hästen officiellt är död. Att då sätta sig vid sidan av hästen och injicera intrakardielt, är mera riskfyllt än att injicera en gång till i venen. Men det beror också på om det sitter en kanyl med connector slang fastsydd i hästen (som på klinikerna) med direkttillgång till halsvenen, eller om man stuckit och injicerat på en gång och därefter tagit ut kanylen. Att då försöka hitta venen igen när hästen eventuellt redan har lagt sig ner är betydligt svårare än att sticka direkt i hjärtat.

Alltså, vid avlivning med injektion ska hästen inte "dubbeldödas".

Jag föredrar injektion framför bultpistol. Orsaken är att jag varit med om bultning av en oxe som skulle bultas 3 ggr innan avlivningsvätska fick hämtas och avliva den på, för att den inte reagerade alls på bultningen. Obduktionen av oxen visade att alla skotten satt direkt in i hjärnan var de ska sitta, men ändå hjälpte de inte. Jag har aldrig varit med om att ett djur inte har dött av injektion med avlivningsvätska.

Om det var en stor tjur ska det inte användas bult då är det slaktmask eller revolver som gäller, "vanlig" bultning räcker inte till på stora tjurar eller avels suggor/galtar heller för den delen.

Om du träffar rätt så står inte djuret upp,
om du träffar lite brevid så åker djuret ihop men kan resa sig,
skjuter du helt fel så står djuret bara och tittar på dig.

Senast ändrad:

Där ser man.
Men om man inte är på klinik och skall avliva sin häst hemma istället. Som en trotjänaravlivning. Då sätter man antagligen inte en permanentkanyl.

och som sidekick skrev
"Det gick till så att hon fick en kanyl i halsen (inget snitt) och sedan gick vi ut ur stallet och då fick hon en rejäl spruta i kanylen,"

hur löser man detta? om kanylen sitter i halsen (kan förstå att det är lättare/lugnare att sätta kanylen i stallet än ute när ägaren börjar bli nervös) så lär det droppa blod, eller finns de kanyl med lock?
Hur mycket är det man sprutar in på en "normalstor" häst? Hinner allt in innan den brakar ihop?

Om det var en stor tjur ska det inte användas bult då är det slaktmask eller revolver som gäller, "vanlig" bultning räcker inte till på stora tjurar eller avels suggor/galtar heller för den delen.

Om du träffar rätt så står inte djuret upp,
om du träffar lite brevid så åker djuret ihop men kan resa sig,
skjuter du helt fel så står djuret bara och tittar på dig.

Ok, slaktmask känner jag inte till. Det enda jag kan svara med är att också tjurar bultas på ett av Danmarks största slakterier och där fungerar det alldeles utmärkt.
Och som jag sa, obduktionen visade att alla skott satt mitt i hjärnan, exakt var de ska sitta, så felbultad var den inte.

Där ser man.
Men om man inte är på klinik och skall avliva sin häst hemma istället. Som en trotjänaravlivning. Då sätter man antagligen inte en permanentkanyl.

och som sidekick skrev
"Det gick till så att hon fick en kanyl i halsen (inget snitt) och sedan gick vi ut ur stallet och då fick hon en rejäl spruta i kanylen,"

hur löser man detta? om kanylen sitter i halsen (kan förstå att det är lättare/lugnare att sätta kanylen i stallet än ute när ägaren börjar bli nervös) så lär det droppa blod, eller finns de kanyl med lock?
Hur mycket är det man sprutar in på en "normalstor" häst? Hinner allt in innan den brakar ihop?

Nej precis, permanentkanylerna brukar oftast vara rätt så dyra, så känns ju "onödigt" att använda en sån. Däremot finns det lite billigare kanyler som en connector slang kan kopplas till och lite snabbt häftas fast i hästens hud. Det kan ha varit en sån de använde, för har svårt att föreställa mig att det bara var en vanlig kanyl - som du säger, då är det ju någon som måste stasa upp blodet så att luft inte sugs in under tiden de tar ut hästen ur stallet. Men är hästen lugn och snäll så i och för sig...

Till en normalstor häst brukar man spruta in ca 40-50 ml (med en 200mg/ml koncentration) om jag kommer ihåg riktigt. Bättre med för mkt än för lite! Oftast så tar det ca. 20 sek innan hästen faller, och själva injektionen tar inte mer än 10 sek. Så har man 10 sek till att komma väck/förbereda sig på att hästen faller. Om hästen är sjuk går det snabbare. Ibland händer det att svårt sjuka hästar faller innan man hunnit ge allt, och det är där det är viktigt att man har direkttillgång till venen via en kanyl kopplat till en connector slang så man snabbt injicerar det sista. Har man inte det, är antagligen injektion direkt i hjärtat det andra alternativet.

Ok, slaktmask känner jag inte till. Det enda jag kan svara med är att också tjurar bultas på ett av Danmarks största slakterier och där fungerar det alldeles utmärkt.
Och som jag sa, obduktionen visade att alla skott satt mitt i hjärnan, exakt var de ska sitta, så felbultad var den inte.

Ja tjurar bultas på svenska slakterier också, men som jag skrev inte större tjurar. För då räcker inte bulten till.

Ang obduktionen på tjuren som du tar upp så kan inte jag svara på hur den såg ut i hjärnan men ett djur som bultas rätt den åker i hop, så det jag vill få fram är att risken att djuret står upp och får avlivas med spruta efter att hjärnan är utslagen den måste vara minimal, har aldrig hört att det ens skulle gå.

Ja tjurar bultas på svenska slakterier också, men som jag skrev inte större tjurar. För då räcker inte bulten till.

Ang obduktionen på tjuren som du tar upp så kan inte jag svara på hur den såg ut i hjärnan men ett djur som bultas rätt den åker i hop, så det jag vill få fram är att risken att djuret står upp och får avlivas med spruta efter att hjärnan är utslagen den måste vara minimal, har aldrig hört att det ens skulle gå.

Ok större tjurar.. Detta var en normalstor tjur.
Och det är det jag försöker förklara att trots att bulten satt rätt 3 ggr, vilket är bevisat på obduktionen av tjuren, så föll tjuren ändå inte. Det är ju det som är det konstiga och risken är minimal, MEN det hände. Därför föredrar jag avlivning med injektion av t.ex. pentobarbital.
Jag kan passa på att berätta att tjuren inte hade några anatomiska förändringar, och borde därför gått ner i och med att alla skott satt riktigt.

Tack för det utförliga svaret, nu är jag med! :idea:
Låter ju som att det inte riktigt spelar någon roll.
Risker att "träffa" fel med bult
Risk att nån får vätska på sig vin injektion
Ingen blodpöl vid injektion men man måste ha ut både vet. + de som hämtar kroppen o inte bara nödslakt.

Ok större tjurar.. Detta var en normalstor tjur.
Och det är det jag försöker förklara att trots att bulten satt rätt 3 ggr, vilket är bevisat på obduktionen av tjuren, så föll tjuren ändå inte. Det är ju det som är det konstiga och risken är minimal, MEN det hände. Därför föredrar jag avlivning med injektion av t.ex. pentobarbital.
Jag kan passa på att berätta att tjuren inte hade några anatomiska förändringar, och borde därför gått ner i och med att alla skott satt riktigt.

Ja om du anser att risken är större att djuret inte dör av bult än med vätska så ska du självklart använda injektion, jag försökte bara förklara att den risken inte borde göra andra "rädda" för att använda bult för, som sagt det ska inte ske att dom står efter korrekt bultning i hjärnan, det är en annan femma med risken att tex missa, skjuta fel etc. men det är ju även en risk med att sätta spruta.

Jag har inge erfarenheter av injektion så jag kan inte säga att det är varken sämre eller bättre än bult, men jag är nöjd med bultning och har ingen erfarenhet eller anledning att tro att djuret inte skulle falla i hop dirrekt.

Tur det finns valmöjligheter i livet!;)

Ja om du anser att risken är större att djuret inte dör av bult än med vätska så ska du självklart använda injektion, jag försökte bara förklara att den risken inte borde göra andra "rädda" för att använda bult...

Tur det finns valmöjligheter i livet!;)

Nej folk ska absolut inte vara rädda för att använda bult, det är ju en mycket bra och snabb metod, och i och för sig som du säger, så är det ju risker med allt såklart.. Ja tur att det finns valmöjligheter:)

Haffar sista knappen :)

Tack så mycket för alla utförliga svar, känner mig ganska insatt nu :) Vad det blir den dagen det är dags för min häst att vandra vidare är jag inte säker på; å ena sidan vore det skönt att slippa allt blod, å andra sidan känns det shysstare att hon ska slippa kanyl och så. Jaja, är förhoppningsvis några år kvar innan det är dags att ta det beslutet, men tack igen för svaren :) Skönt att höra att de flestas avlivningar tycks ha gått snabbt och "smärtfritt" med båda metoderna, det lättar mitt hjärta.

Nej fy va hemskt!

Djurplågeri D-lux!!!!!!! Finner inga andra ord, ryser och blir tårögd av denna historia!:cry:

Ja, det är en verklig rysare. Den ultimata mardrömmen för en djurägare. Visst kan en bult sitta fel men jag har aldrig hört om någon ens i vida bekantskapskretsen som haft ett misslyckande med bult, och den omgående (lagstadgade) avblodningen eliminerar ju möjligheten till just detta scenario.

Ja precis så är det, en bultad och avblodad häst, överlever inte och dödsförloppet är på sekunder.

Kommer bara använda bult!
Inge nålar här inte:devil:

Jag har varit med vid båda avlivningssätten och båda gick bra till även om jag tyckte bultning var obehagligt då det small så högt att det tjöt i mina öron efteråt + att jag upplevde det som väldigt obehagligt, jag vet inte varför jag är inte blödig direkt, kanske för att jag trodde det skulle mindre obehagligt än det var. Hästen hade fått lugnande men var ändå lite misstänksam så fort han kom nära.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 965
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 771
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 371
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar