Avlivning -spruta eller bultpistol?

Sv: Avlivning -spruta eller bultpistol?

Men avlivning med spruta sker väl i 2 faser?? fas 1 spruta 1 gör så hästen bara somnar
spruta 2 är den dödande

Så funkar de iaf på hundar och smådjur

Vi har bestämt oss för spruta på hemmaplan.
Ute på stallgården eller på annan lite mera öppen plats där hästen känner sig hemma, så får någon komma och hämta upp kroppen för förstörning/kremering sen.

När veterinären skulle avliva en av våra som bröt benet så använde han bult. vi avlivade våran älsta med spruta. tyckte de sista är snällast.

Jag kan hålla med om att det senare är snällare mot djurägaren(pga häftigheten o blodet) men knappast mot hästen.
PL

På häst precis som på hund ger man ev en lugnande spruta först så att djuret inte skall reagera när man lägger en kanyl intravenöst.
PL

Okej.. ja jag reagerade över en som skrev att de lät som hästen skulle kvävas eller gjorde de till döds..
Men hästen somnar väl in vad jag förstår

De som har otäcka upplevelser av spruta har inte varit med när det använts Somnulose. Där kämpar inte hästen ett dugg, den är helt klar och alert och nästa sekund är den tvärdöd.

Blir det blodigt med bultpistol? Har alltid fått för mig att det bara smäller till i pannan på hästen utan att det liksom går hål på den. Men så kanske det inte är?

En fråga till, från en amatör.. Varför avblodar man?

Knapplån
Bultpistol, helt klart!! Det går snabbast, tar man spruta så tar det några minuter och under den tiden kämpar hästen med att hålla sig på benen..

Jo, det blir en del blod men det är väl inget farligt? Har haft många hästar som vi avlivat hemma.. Inte så kul kanske men enligt mej det bästa och enda sättet!

I sverige anser man att hästen inte är död om den inte avblodas vid avlivning med bultpistol/slaktmask. Det är helt enkelt en säkerhetsgrej... Om jag nu inte har fått det hela om bakfoten..............

Det har faktiskt förekommit ett par fall där somnulose inte fungerat riktigt ok samt ngt olycktstillbud på veterinär.
PL

Har funderat lite.. Om man har en extremt huvudskygg häst skulle inte det funka med en ögonbindel då? Eller hästen blir nervös av det kanske..?
Isåfall är det väl mkt mindre risk att hästen rycker till med huvudet precis när de skjuter..
Har nämligen en väldigt huvudskygghäst i stallet och även hur snabbt de än skjuter tror jag hon ändå skulle hinna rycka till..

kristalia skrev:
Ibland när man ger en spruta så krampar musklerna på hästen alltså dom sträcks plötsligt ut. Det kan se lite obehagligt ut och hästen faller ned till backen med spikraka ben..som om du skulle vält en trähäst.

Men så händer det ju alltid, oavsett om den blir skjuten eller sprutad (kanske inte lika ofta med spruta?)
Det är ju nerverna som får ryck lr nåt vet inte vad det kallas..
Har aldrig sett djur som blivit avlivade med spruta men de jag sett bli skjutna har alltid fått sånt ryck i musklerna.

Men lever inte hästen om den andas efteråt eller är det bara reflexer?

det kan se ut som att den andas då den är avlivad med bult även att den är borta(död)

Jag har betsämt mig för bultpistol den dagen det är dags.

Jag ska ha bultpistol av flera anledningar, bla gillar varken jag eller pållen veterinärerna häromkring=)

peter_lundin skrev:
Det har faktiskt förekommit ett par fall där somnulose inte fungerat riktigt ok samt ngt olycktstillbud på veterinär.
PL

Min veterinär stod klar med ytterligare en spruta som hon var beredd med om det inte skulle vara helt tyst (hjärtat alltså) efter vad det nu var för tid.

Men pratar vi bara om "några fall" så har jag på bara de få åren jag var med om ett gäng avlivningar varit med där TVÅ avlivningar med bult missats så man fått göra om och haft helt hysteriska hästar, har även hört andra som varit med om samma sak.

:bow: :bow: :bow:

Har varit med vid tre sprutningar,varav en var min egen....Alla tre gick mkt lugnt till väga.När det var min egen kändes det som om det tog väldigt lång tid men de andra två kändes snabbt. Min fick lugnande först då han hade dansat runt på travbanan som en kung innan*ler åt minnet* Jag tycker att det är det finaste sättet och det tyckte veterinären ockå.Vi åkte upp och sa adjö senare på kvällen och mamma var uppe och betalade kontainern dagen efter och såg även då att hästen var stendö.
Jag har sett en nödslakt(hemma slakt) och det var inte trevligt, hästen var hysterisk. Har också hört tre olika personer som varit i väg till slakteri och de hästarna hade DÖDSÅNGEST.

Med min nuvarande är valet lätt.Spruta!Dels är det det JAG tycker är finast och dels älskar han sprutor.

Ponnyn jag sålde är väldigt spruträdd och då är jag inte säker på att trotjänaravlivning är det bästa.

Men en sak vet jag.Kör inte till slakteri!!!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 438
Hästmänniskan Hej på er. Imorgon ska min älskade, underbaraste lilla häst få somna in efter flera år med olika hältor och krämpor. Från början var jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 116
Senast: Tokmaja
·
Hästvård Jag har tagit beslutet att låta min älskade vän få somna nu. Som ni alla säkert vet så är det så fruktansvärt jobbigt. Men ansvar...
Svar
18
· Visningar
4 533
Senast: VatsBooster
·
Hästvård Jag ska inte ta bort någon häst nu utan är mest nyfiken, och någon gång kommer ju tyvärr dagen då det är dags. Om man vill avliva hemma...
2
Svar
36
· Visningar
5 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka