Avlivning/slakt

Jag trodde in min enfald att "bulten" gick rakt in i hjärnan så det blev omedelbar död. Något annat, som att avbloda innan djuret är dött, är inte tillåtet i Svertige, Det är därför dom flesta muslimer inte kan få Hallalkött.

Kan jag ha fel?

Frida

Jag var tvungen att låta nödslakta min häst -01 då han bröt frambenet. Innan gubben hann bulta så reste sig hästen slog över och bröt nacken av sig, han dog på fläcken. Hemskt var det iallafall. :cry:

Jag trodde in min enfald att "bulten" gick rakt in i hjärnan så det blev omedelbar död. Något annat, som att avbloda innan djuret är dött, är inte tillåtet i Svertige, Det är därför dom flesta muslimer inte kan få Hallalkött.

Kan jag ha fel?

Frida
Bulten skjuter man i huvudet på hästen (Pannan) så att hjärnan blir mosad :crazy: och hästen är så att säga hjärndöd. Hästen skulle ju naturligtvis dö av "bara" det, men hjärtat slår ju en stund till så man skär av halspulsådern och avblodar direkt efter bulten.

Bulten skjuter man i huvudet på hästen (Pannan) så att hjärnan blir mosad :crazy: och hästen är så att säga hjärndöd. Hästen skulle ju naturligtvis dö av "bara" det, men hjärtat slår ju en stund till så man skär av halspulsådern och avblodar direkt efter bulten.

usch, va hemskt.
Önskar nu att mina dör naturlig i hagen eller nåt. :(

Tog hem Helsingborgs djurambulans när min valack togs bort i november 02. Han fick först en lugnande spruta, sedan användes bultpistolen. När han fallit till marken så ablodades han INTE, utan det sprutades avlivningsvätska i honom. Dom gör så, för att slippa det hemska med avblodningen. Därefter transporterades han därifrån.
Vi betalade strax över 6000:-, då hade dom ju kört rätt långt till oss, ca 15 mil.

usch, va hemskt.
Önskar nu att mina dör naturlig i hagen eller nåt. :(
Varför är det mer hemskt än att avliva vilket djur som helst? Det är klart det är skönt om ens djur får dö naturligt, men det är ju sällan vi har den "turen" - oftast står vi och bestämmer att "Nu är livet inte värdigt längre" när hästen tex blivit sjuk o knappt kan gå eller mager o utmärglad. Jag ser det som ett privilegium för djuren att de faktiskt slipper lida sig in i döden. Att ta bort sitt djur ingår på nåt sätt i djurägandet. En bultpistol är inte hemsk för hästen om den som sköter den är duktig o träffar rätt direkt. Hästen märker ju inget utan dör rätt o slätt snabbt och förmodligen hyfsat smärtfritt.

Dom gör så, för att slippa det hemska med avblodningen.
Ja, det kan säkert vara annorlunda med djurambulans. Men "det hemska med avblodningen" är ju inte hemskt för en van slaktare. Det är ju snarare för dig som ägare som man gör den saken. Om köttet däremot inte ska gå till destruktion (vilket min hästs kött inte gjorde) så får man ju inte spruta in avlivningsvätska. Så då avblodar man så att man kan använda köttet.

Jag ser inget fel i att äta hästkött o därför gick min häst till köttproduktion. De hemska hästtransporterna i Europa skulle ju snarare missgynnas om vi i Sverige åt upp lite fler av våra egna hästar så att slaktpriset höjs på dem och det inte lönar sig att skicka ner dem till Europa. Kan man äta gris, ko och höns, varför inte häst? Det har jag aldrig förstått.... :smirk:

jag är själv vegetarian men peppar andra att äta massa hästkött istället :)

jag är själv vegetarian men peppar andra att äta massa hästkött istället :)
Jaa, så kan man ju göra! :D
men då är du antagligen inte vegetarian av skälet att du anser det vara rent moraliskt fel att äta djur antar jag?! FÖr i så fall är det ju lika illa att döda och äta vilket djur som helst. Själv har jag ibland tanken att sluta äta kött som kommer från "produktion". Äta gårdskött, hästkött o framförallt vilt bara - så har djuren haft ett bra "djurliv" innan de äts upp.

Jag valde först bort hästköttet när min första ponny avlivades :cry: och sen för drygt 8 år sen slutade jag äta kött överhuvud taget då jag sett så många dokumentärer om just hanteringen av levande föda :( Men som vi alla vet så har dom flesta(observera dom flesta) hästar haft ett 100ggr bättre liv än en gris eller ko.

jag själv har en väldigt stark kontakt med min häst och eftersom jag inte har eller har haft hund eller nåt annat djur, så kan jag inte svara på att det är lika hemskt att avliva vilket djur som helst.
visst ingår det i djurägandet att man en gång i hästens liv måste avsluta detta och självklart vill man det bästa för hästen, men eftersom jag inte är så gammal och väldigt känslig över att ha tanken över att skjuta in nåt i huvudet på min häst, så i detta läge så kanske jag skulle be dom spruta eller att dom säger att dom sprutat och dom gjort nåt annat.
Visst är jag egoistiskt med den tanken, men det är nog en mognadssak att accepera hur det går till.. :(

Precis, du behöver ju inte se HUR dom avlivar hästen. Jag avlivade min ponny sommaren 02 och jag var med och höll henne och såg när han sköt bulten, men sa sa han åt mig att gå därifrån när han skulle avbloda. jag vände och gick och HÖRDE istället allt forsande blod. Ingen trevlig upplevelse men allt gick så snabbt så tack vare en duktig slaktare. För några veckor sedan var jag med när en av mina inackorderingar avlivades, då med spruta och det va mildarer att se på men ett himla massa sprutande.

Men som vi alla vet så har dom flesta(observera dom flesta) hästar haft ett 100ggr bättre liv än en gris eller ko.
Precis!! Därför borde ju köttätande hästvänner i ÄN högre grad käka just hästkött!

Visst är jag egoistiskt med den tanken, men det är nog en mognadssak att accepera hur det går till.. :(
Bara för att upplysa: jag har också stark kontakt med mina husdjur och min häst... det hindrar inte att jag ändå tycker slakt är okej. :smirk:

För övrigt har du rätt; det är vettigt att tänka en del över sånt här; att resonera med sig själv och fundera varför man gör si eller så. Om man anser att sprutning är det mest humana för en själv som människa så kan det väl finnas skäl att fundera lite till kan jag tycka.... det är som att säga: jag älskar mitt djur och tror det lider minst av bultpistol, men jag tål inte blod själv o därför vill jag hellre ge spruta. Det rimmar lite illa, eller hur? Det är nog bra att tänka och tänka igen; att resonera med sig själv o andra om vad som är bäst/humanast för min häst - vad jag tycker om livet i allmänhet - är det okej att äta kött - har jag rätten att bestämma när mitt djur ska dö osv osv osv.

Sen kan man ju vara övertygad om spruta är likvärdigt eller bättre för hästen men då har man ju byggt ett resonemang kring det som är rätt för en själv.

Sen behöver man ju inte vara med vid slakten om man inte vill, brukar alltid gå att ordna så att nåhon annan kan hålla. Själv VILL jag vara med för att aldrig behöva fundera att allt gick bra till. Ställer upp och håller andras hästar också.

Hur kan man "förbereda" sig för den dagen man måste avliva/slakta sin häst?
Jag tvekar att över huvudtaget skaffa egen häst på grund av att jag inte klarar att hantera slakt/avlivning!

Håller helt med dej. Hästkött är faktiskt gott. Har oxå låtit min gamla häst bli människomat. Det är som sagt vad bättre att äta hästen här istället för att låta den bli transporterad levande ner i Europa.

Jag skulle nog inte vilja vara med när den dagen kommer - skulle låta min sambo hålla damen isåfall... (schysst mot honom... :crazy:). Jag skulle vara så uppriven och förstörd att hon skulle bli orolig av mig...

Sedan att hantera sorgen....nej, fy f*n, jag vill inte tänka på det....

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 834
Senast: Kilauea
·
Hästvård Postade en annan tråd som ingen nappat på, så här kommer en ny. Min fina häst Skorpan har konstaterad gaffelbandsskada som tyvärr inte...
Svar
6
· Visningar
718
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka