Sv: Avlivning pga inflammerad led
Jag tycker det är helt sjukt egentligen hur alla här verkar tro att jag bara vill ha försäkringspengarna/bli av med min häst. Jag hade tänkt sälja honom eftersom jag är för gammal för honom. Men jag hade lika gärna kunnat behålla honom eftersom jag inte bryr mig om pengarna i detta fallet, jag älskar hästen. Därför vill jag gärna inte att han ska ha ont och lida!
Och det här med igångsättningen av honom efter förra behandlingen gjorde jag som veterinären sa, dessutom la jag till extra veckor för skritt innan jag började trava och samma med trav innan jag började galoppera. Sen har han blivit riden och byggt upp muskler och han blev inte hoppad förrän ett par veckor sedan.
Jag har nu pratat med en veterinär som sa ungefär som den förra, fast eftersom hon inte såg hästen så kunde hon inte bedöma. Har också bokat en ny till en annan klinik fast jag är osäker på om det kommer ändra beslutet. För det är ju en inflammerad led, det är jag i stort sett 100 på, och då är behandlingen väldigt jobbigt. Och min häst verkligen avskydde att få stå i en pytteliten hage och inte få göra något. Jag säger inte att det är rätt att avliva honom bara för det, jag tvekar jättemycket, men på något sätt känns det ändå bättre att han dör lyckligt än ifall han ska behöva lida i kanske något år till och ändå aldrig bli riktigt bra.
Det här med att han inte visar vid ridning att han har ont är ju jättevanligt. Har hört talas om många hästar som gjort samma sak, sen finns det ju hästar som ser ut som de har brytit benet bara de trampat fel lite. Han har inte varit jättefräsch på senaste tiden, han har segat och så, och jag har bara trott att han latat sig, men han har inte haltat. Han gjorde exakt likadant förra gången, jag kan inte vara säker på detta, men han hade antagligen bara haft en inflammation om han visat direkt att han hade ont.
Och jag kan omöjligt ge er all fakta här, det är bara jag som känner min häst, men jag ska prata med fler veterinärer och andra som kan något om sånt här innan jag tar mitt sista beslut. Men i slutändan kommer jag välja det som känns snällast mot min häst, jag tänker inte hålla på och behandla honom hur länge som helst bara för att jag inte kan släppa taget, för hur kul är det för en häst egentligen?