Avlivning pga inflammerad led

Sv: Avlivning pga inflammerad led

Jag kan inte tro mina öron... Vad var det för en jäkla veterinär...
Är hästen oduglig till ridning så ska den inte ridas något mer... men man ska inte behöva avliva den för att den inte duger till ridning...
DET ÄR TYDLIGEN HEMSKT LÄTT FÖR EN VETERINÄR ATT UTDÖMMA EN HÄST.
Har du ens testat operation... eller sjukgymnast för hästen

Om T.S vill avliva hästen är ju upp till henne!! Men att få ut försäkringspengar på en häst på bara de undersökningarna som T.S har berättat är ett hån mot oss andra försäkringstagare!! Är ju inte konstigt att föräkringarna är så dyra om man får hästar utdömda så lätt!!
Men hästen har ju tydligen varit utredd innan med. Även dom andra skadorna ska ju tas upp i rapporten. Jag tycker nog att TS gör helt rätt. Man ska inte plåga sina djur bara för att man vill ha dom kvar. Lider ett djur så ska det få sluta lida.

fast hästen har blivit friskförklarad tidigare...
och så dömer en veterinär hästen till döden utan att ta nya röntgen bilder. det kan vara så att den här tjejen har hårdridit utan att hästen har varit tillräckligt bra... man kan inte börja rida hästen såhär tidigt efter att den har varit dåligt... mycket oansvarigt av ryttare... man måste vänta på hästen så den får bygga upp musklerna innan man rider den hårt

Men hästen har ju tydligen varit utredd innan med. Även dom andra skadorna ska ju tas upp i rapporten. Jag tycker nog att TS gör helt rätt. Man ska inte plåga sina djur bara för att man vill ha dom kvar. Lider ett djur så ska det få sluta lida.

Då tycker jag att T.S ska ge oss hela utredningen om h*n nu frågar om hur VI hade gjort!!
För utifrån det hon skriver i sitt inlägg kan man inte döma ut en häst, men det hade ju varit kul om T.S kunde skriva lite mer utförligt vad som verkligen är gjort med hästen.

Du, har du tänkt på att det förmodligen är MKT billigare för försäkringsbolagen och oss andra försäkringstagare att just döma ut "ledhästar" eftersom det blir DYRT att spruta lederna i flera år, var 6:e månad:cool:

Tyvärr så är det den bittra sanningen. Det ÄR billigare att ta bort än att behandla i flera månader.

Du, har du tänkt på att det förmodligen är MKT billigare för försäkringsbolagen och oss andra försäkringstagare att just döma ut "ledhästar" eftersom det blir DYRT att spruta lederna i flera år, var 6:e månad:cool:

Har du iofs rätt i:idea: :angel:

Jag håller med line_n. Hade jag stått med en häst som jag inte ville ha och den hade blivit utdömd hade jag nog tagit bort den istället för att hoppa på konvalecent-karusellen. Faktiskt. Även om den kanske hade kunnat bli bra nån gång i framtiden. Det tar så mycket tid, pengar och energi att ha en sjuk häst.

Om du inte är villig att ge honom tiden han behöver för att eventuellt bli frisk, så ta hellre bort istället för att sälja.
man kan väl ändå inte ta bort en häst på dom grunderna ( att man inte själv vill ha honom eller att de kostar pengar att bli frisk)är man inte mer intresserad själv att göra den frisk borde man heller inte ha någon mer häst, har själv räddat 4 hästar från slakt som vid skadse/sjukdomsfallen inträffade inte var mina så lätt kan man inte ge upp den inflamerade leden i sig e igentligen inte problemet de borde vi alla med lite kunskaper veta den blir inflamerad pga av felbelastningen o är endast ett symptom!!! tänk om alla skulle bli utdömda på de de e ju inte klokt alltså, usch va upprörd jag blir. jag har världens glsadaste sto i hagen hon har en skada i ett ben som gör att hon linkar något pga skadan ibland som hon INTE lider av utan de har bara blivit en rörelsestörning som gör att de syns men inte känns hon går med föl varje år o alla e klass1 som ärver henne temprament, uthållighet o framför allt hennes LIVSGNISTA så snälla du tänk om, om du inte vill behålla honon själv kan du t-märka istället o sälja/skänka honom till någon som kan ta hand om honom o ge honom en chans o få ut nästan alla dina pengar på försäkringen istället om dom nu e så viktiga.

Vad visade röntgen?
Ge oss mer fakta!!
jag säger de samma ge oss mer information jag kan inte sova inatt detta låter inte rättvist men de e de kanske men då måste man såklart ha alla delar på plats o de har ju bara du som äger den stackars kraken....

inte häst kan inte bedömma själv att han inte vill halta och om han kunde det hade han gjort de för att lura dig att tro att han inte har ont för han vill slippa slaktmasken, ingen häst vill väl dö. jag lider av fibromyalgi (ständig värk) i större delen av kroppen, tänk om någon bestämde att jag skulle dö för de, fy vad hemsk tanke. jag vill inte dö jag har massvis att leva för bara för att jag aldrig kan bli en tävlingsindivid för de orkar inte kroppen men jag kan gott leva vidare o tillfredställa någon eller flera ändå.....

Jag undrar bara vad ni skulle gjort i denna situation?

Fått leden behandlad och försökt sätta igång honom noga enligt veterinärens (hade nog sökt mig till någon annan veterinär) anvisningar, vila och efterföljande träningsschema. Varit petnoga med underlaget vid ridning. Stärkande tillskott och Back on Track. Låtit någon kolla igenom kroppen för att se om han avlastar/felbelastar och försökt rätta till det i så fall.
Kort sagt - försökt göra allt för att hjälpa honom att bli frisk igen.
För mig låter det alldeles för tidigt att ge upp.

Visade de plåtarna någonting då?
Håller för övrigt med de andra om att få en second opinion. Och ett blodprov för borrelia/erlichia, de sjukdomarna brukar ha en förmåga att sätta sig i lederna.
Finns det några fler symptom på borrelia/erlichia?
Undrar nämligen varför min helt plötsligt visar lite hälta båda fram......man griper ju efter halmstrån :grin:

Nja, det är rätt diffusa symtom, men om jag inte minns fel så trötthet och stelhet brukar kunna vara några av dom förrutom hältor, ja även feber. Min häst tex, var halt i 6 leder och vet. trodde att han var 20 när vi kom till kliniken. Han var 8.

Jag tycker det är helt sjukt egentligen hur alla här verkar tro att jag bara vill ha försäkringspengarna/bli av med min häst. Jag hade tänkt sälja honom eftersom jag är för gammal för honom. Men jag hade lika gärna kunnat behålla honom eftersom jag inte bryr mig om pengarna i detta fallet, jag älskar hästen. Därför vill jag gärna inte att han ska ha ont och lida!

Och det här med igångsättningen av honom efter förra behandlingen gjorde jag som veterinären sa, dessutom la jag till extra veckor för skritt innan jag började trava och samma med trav innan jag började galoppera. Sen har han blivit riden och byggt upp muskler och han blev inte hoppad förrän ett par veckor sedan.

Jag har nu pratat med en veterinär som sa ungefär som den förra, fast eftersom hon inte såg hästen så kunde hon inte bedöma. Har också bokat en ny till en annan klinik fast jag är osäker på om det kommer ändra beslutet. För det är ju en inflammerad led, det är jag i stort sett 100 på, och då är behandlingen väldigt jobbigt. Och min häst verkligen avskydde att få stå i en pytteliten hage och inte få göra något. Jag säger inte att det är rätt att avliva honom bara för det, jag tvekar jättemycket, men på något sätt känns det ändå bättre att han dör lyckligt än ifall han ska behöva lida i kanske något år till och ändå aldrig bli riktigt bra.

Det här med att han inte visar vid ridning att han har ont är ju jättevanligt. Har hört talas om många hästar som gjort samma sak, sen finns det ju hästar som ser ut som de har brytit benet bara de trampat fel lite. Han har inte varit jättefräsch på senaste tiden, han har segat och så, och jag har bara trott att han latat sig, men han har inte haltat. Han gjorde exakt likadant förra gången, jag kan inte vara säker på detta, men han hade antagligen bara haft en inflammation om han visat direkt att han hade ont.

Och jag kan omöjligt ge er all fakta här, det är bara jag som känner min häst, men jag ska prata med fler veterinärer och andra som kan något om sånt här innan jag tar mitt sista beslut. Men i slutändan kommer jag välja det som känns snällast mot min häst, jag tänker inte hålla på och behandla honom hur länge som helst bara för att jag inte kan släppa taget, för hur kul är det för en häst egentligen?

Det är precis så jag tänker!

självklart känner du hästen bäst själv men när du beskriver "latheten" så känner jag oxå lite borelia, irrlishios kring de hela dom måste kunna utreda ytterligare tycker man, eller kräv de som hästägare de hade jag gjort.....

Min fråga som direkt kommer upp är varöfr en häst får 5 st inflammationer??

Rider ni han fel eller är han felavlad att han har extrem fel på sina benvinklar och av detta blir överansträngd i lederna??

Jag hade inte avlivit en häst som inte har ont, jag hade satt mig ner och tänkt igenom varför hästen får dessa inflammationer och se om om det kan vara en själv som ridit fel.

För mkt i ridhus/paddock??

För länge?

Dåligt riden i korrekt form?

Hästen har fått blivit riden allt för mkt på bogarna?

Mkt ridning på hårtunderlag?

Lite utevistelse??

Dålig anpassad sadel??

Låsningar i kroppen??

Hur ser benställningarna ut??

Duger han som enbart sällskap så öser de av folk som vill köpa sånna som inte har tid för 2 ridhäsatr men måste ha sällskap till sin ridhäst!

Duger han till mer typ promenadridning öser de av folk som bara vill ge sig ut i skogen och skritta lite

En häst som ite har ont bör få leva vidare tills den har ont och då avlivas!

Fast jag kan förstå TS också... Hade jag vetat då det jag vet nu så hade jag nog låtit min få somna in där han stod på kliniken, halt i 6 leder (3-4 grader) och med ett uttryck likt en häst som passerat de 20 och inte en som inte ens fyllt 10. Visserligen lever han fortfarande idag och går bättre än nånsin och kommer antagligen leva många år till.
Men, vägen dit var oerhört lång och jobbig med många, många tårar. Vet inte hur många gånger vi sa att detta är sista gången, är han inte bra nu då måste vi låta honom gå. Forfarande idag, över 10 år senare blir jag livrädd när han visar hälta. Är det dags nu, är detta början på resan till Trappalanda?
Det tog två, två år att få honom frisk.

Ibland kommer det till mig funderingar över hur våra liv hade sett ut om han inte blivit halt, eller om vi hade tagit bort honom och letat efter en ny häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 852
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka