Avlivning pga inflammerad led

Sv: Avlivning pga inflammerad led

En häst som har en inflammation i lederna har ju ont , det går inte att bortse ifrån.

Och det med att göra en häst till sällskapshäst.. Jag tykcer det är en svår fråga, har exempelvis en kompis som tog bort sin häst nu i våras. Den hade dugit som sällskapshäst, men det var inte ett alternativ eftersom det var en tävlingshäst. Vissa hästar mår endast bra när de arbetar, alla klarar inte att bara gå i hage och lulla. Det måste man lägga till i beräkningen.

KL
Att det är för lätt att döma ut hästar vill jag inte hålla med om. En återkommande ledskada, nejtack. Det leder bara till pålagringar etc. Man måste även betänka att varje gång man går in i en led för att behandla/bedöva så är det en risk.
Är det återkommande så känns det som att det ibland är bättre att låta hästen somna in.

Välj det som känns bäst för din ponny, vad somliga verkar glömma och/eller blunda för är att man som ägare alltid har det yttersta ansvaret för att en dag släppa taget hur ont det än gör. Du är som du säger den som känner honom bäst och vet alla turer och vad han gått igenom. Följ ditt hjärta och skit i alla de som försöker hoppa på dig och anklagar din ridning och vård eller för att du skulle vara girig och egoistisk. :mad:

Gör vad som känns bäst för hans skull, även om det är en avlivning. :(

Eget val

Till sist handlar ju allt om huruvida man verkligen VILL behålla hästen eller inte, dvs om man orkar med en »halvdan« häst som kanske inte ger valuta för pengarna 365 dagar om året.

Enligt min erfarenhet och åsikt BLIR de flesta hästar friska! Undantag finns givetvis massor av; svåra olycksfallskador, neurologiska skador, förstörda leder och ligament m m.

Hästen behöver ofta behandling – just ledinflammationer läker sällan ut helt av sig själva – och man måste därefter kanske ändra lite i upplägget på träning. Och den vilan hästen behöver kan vara lång. Men de flesta BLIR friska!

Sen lägger jag ingen skuld på de som inte orkar/vill kämpa med sin häst utan låter veterinär och försäkringsbolag avgöra. Jag hoppas bara att försäkringsbolagen har en något restriktiv inställning och inte hur lätt som helst godkänner en avlivning och utbetalning av A1-försäkring.

En häst som inte haltar initialt tror jag inte lider, kanske inte vid arbete, och näpperligen av att bara finnas till. Så DET argumentet håller kanske inte riktigt. Bara för att en häst har inflammation i en led behöver det INTE betyda att den har mkt ont. Man ska också tänka på att böjprov är en onormal provokation som i SIG inte säger allt. Precis som röntgenplåtar inte gör det. Allt har en skala och man får se till det specifika fallet. Just i detta fall har ryttaren märkt ovilja genom seghet – vilket så klart kan vara ett tecken på smärta även om hästar periodvis kan vara sega utan att ha ont i en led...

Det får man väl erkänna att det oftast handlar om ens egna VAL och MÖJLIGHETER, såväl ekonomiskt som vilja och kraft att lägga möda på att få hästen frisk.

Och om hästen nu inte GÅR att bibehålla som tävlings/träningshäst, har man möjlighet och råd att ha den kvar som promenadhäst? Eller har man möjlighet att behandla och sen kanske ge hästen väldigt lång vila? I många fall är svaret nej, man har hästen inackorderad och har varken råd eller tid med fler än en häst. Att låna ut en häst som ej fungerar i ridning är nog ganska svårt. Har man hästen försäkrad för användbarhet (typ A1) behöver man kanske helt krasst de pengarna till en ny häst.

Själv har jag haft en häst som var utdömd som 6-åring. 6 år senare tävlade han med mig mkt t o m svår klass. Jag var en mkt nöjd och även framgångsrik hästägare till honom i 9 år efter han blev utdömd. Även fast han under dessa 9 år inte var felfri utan behövde lite hjälp då och då. Han är 18 idag och går med junior i ganska höga klasser. En annan ung häst behandlades många gånger och reds ej på ett år, men går idag som en klocka och är på väg uppåt. En tredje häst lät jag ta bort (med godkännande av veterinär och försäkringsbolag) för att jag inte tyckte hästen var värd att kämpa mer för. Trist men sant.

Vill man vara säker – för sitt egna samvete skull – skulle jag ta hästen till en annan skicklig veterinär för ett second opinion och ev »ett försök till«. Just denna häst är ju i sin bästa ålder. Lite synd är det...

Senast ändrad:

Det är ett svårt beslut det där med avlivning. Själv hade jag nog inte gett upp så lätt efterssom det trotsallt finns en hel del som man kan göra för hästen i dagens rehablitering. utvecklingen börjar gått framåt sakta men säkert.

Hästar med senskador ska enligt forskare kunna gå att rehablitera. eller åtminstone habliteras. det är en ultraljudsbehandling och jag tycker det verkar som att det är en bra metod. Tror denna metod funnits i några år nu.
men det är ju för senor.

Har hittat en sida på nätet där dom använde en metod på hästar.
simma. simmning stärker muskler utan att behöva belasta några leder. och för att en led ska kunna läkas så borde det vara viktigt att bygga upp muskler utan att behöva belasta leder.

Det finns en hel del nya metoder idag som visat sig har funkat på hästar idag...

skulle jag vara i din sits så skulle det nog ha varit svårt för mig att veta vad som skulle vara bäst. men jag hade försökt att göra allt jag kunde för hästen och inte bara ta bort den bara för lite motgångar. skulle man ta livet av sig för att man får motgångar skulle man bli sedd som feg. verkar vara anorlunda med hästar tyvärr

Jag hade en ponny som precis som din inte visade att hon hade ont. Vi tävlade henne i hoppning och hon blev placerad nästan varje gång. När hon släpptes på bete blev hon lätt halt. Vi avaktade ett par dagar, men lät henne inte gå på betet (ifall det var fång). Vi åkte till klinik ett flertal gånger med henne, men vet visste inte vad det berodde på. Trodde det var olika leder behandlade med tuppkam på 3 olika ställen. Den 7.de gången upptäcker de på röntgen en inflammation i hovbenet från en gammal hovböld. Våran ponny hade alltså tävlat i hoppning med en inflammation utan att någon hade sett hältan. Vet sa att hon förmodligen hade haft det i 6 månader. Det är ju veterinärbesikningar på tävlingar och hon visade ingen hälta. Vet sa även till oss att vissa hästar inte visar sin smärta. Jag har haft ångest över detta ända sen dess. Känt mig hemsk över att vi tävlade med henne.
Jag förstår precis vad du går igenom och det är inte ett lätt beslut.
Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt för både dig och hästen.
Säger som flera andra: Hästen lider inte när den är död.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 852
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka