Avlivning på slakteri

_Runaway_

Trådstartare
Har fått ta de ttuffa beslutet att ta bort min travare av diverse omständigheter. Och jag har tänkt göra det på slakteri och låta han gå till livsmedelsproduktion. Men jag har aldrig tagit bort någon häst, så jag vill gärna ha lite råd på vägen.
Hur går jag till väga? Är det bara att åka in eller ska man beställa tid först? Hur sker "överlämnandet", måste jag vara med när han tas bort eller klarar dom sig utan en hejdlöst gråtande hästägare? :crazy:
Har kollat igenom passet och han är "grön" för att gå till livsmedel i alla fall.

Och till er stockholmare, visst är det inne vid Globen det finns slakthus? Jag har försökt googla på det men hittar liksom inget specifikt som man kan ringa till.

Och jag ber er att inte ifrågasätta vare sig att hästen tas bort, eller att jag väljer att låta honom gå till livsmedelsprod. Det är absolut inte ett lätt beslut att ta och det svider rejält i en mattes hjärta men jag tycker jag gör ett bra beslut ändå.

Sv: Avlivning på slakteri

Jag gjorde samma sak förra året men jag var inte med, mina föräldrar körde dit. Man bokar en ungefärlig tid när man ska vara där. När du kommer dit kommer de ut eller så får du gå in och säga till. Sen lastar du ur, de tar hästen (och kollar passet antar jag) leder iväg den och sen är det över. Det går jättefort. De är ju vana och gör inget i onödan för att stressa upp djuret, dessutom har de så god erfarenhet att de ska gå fort och utan problem.

Mina föräldrar var inte med vid själva avlivningen men mamma blev rätt chockad ändå, speciellt eftersom det gick så fort. När det är över kommer de med kvittot (tror inte de betalar kontant utan sätter in på konto men är inte säker).

Hoppas det går bra för dig, det är inte lätt men förhoppningsvis känns det bättre (för hästens skull) efteråt.

Så tråkigt - Vi körde sambon's travhäst till ett mindre gårdsslakteri i sommar och det börjar ju med att man ringer slakteriet och får en dag & tid, oftast tidigt på morgonen innan övrig slakt börjar.

Vi var där på utsatt, tyvärr blev det strul med veterinären som skulle besiktiga hästen så han dök aldrig upp så slaktaren fick ringa ut en annan vet. Detta brydde sig inte hästen om, han var van att resa så han stod glatt i transporten och mumsa hö. Vi väntade 1½ timme innan en ny veterinär kom men under den tiden fick vi se oss omkring, prata & fika med killen som skulle sköta avlivningen - För oss var det skönt att få den tiden.

När veterinären tillslut kom lastade vi ur och han gick igenom hästen och kollade att hästen & passet stämde överens. Vi fick backa hästen så han stod med rumpan precis utanför dörren in till slakeriet, där fick han stå och se sig omkring. Vi gav godis & klappade honom - När hästen var lugn & avslappnad satte han bulten mot pannan och tryckte av. Hästen föll till marken och gjorde några små ryckningar med bakbenen sedan blev han alldeles stilla. Vi stod kvar och tittade på honom - var även kvar vid avblodningen, det kändes bara rätt och vi har inte ångrat oss.

Slakteripersonalen är utbildad i djurhantering och hanterar både häst & hästägare väldigt professionellt. Killen som avlivade vår häst var själv hästägare så han förstog precis hur det känns.

Hoppas det går bra med din häst!

"Slakthusområdet" betyder inte att det slaktas massa djur där..
Där ligger massa företag, främst inom livsmedelsproduktion.
Tror inte att det kommer levande djur dit och slaktas,
mer att köttet styckas och behandlas där.

Och till er stockholmare, visst är det inne vid Globen det finns slakthus? Jag har försökt googla på det men hittar liksom inget specifikt som man kan ringa till.

Tyvärr så finns det i det området inget slakteri. Globens slakthusområde bedriver endast styckning av redan tidigare avlivade djur.

Jag "tror" att det finns ett slakteri i Uppsala, i annat fall vet jag att det finns ett jätte fint litet slakteri just för hästar i värmland, även ett litet trevligt gårdslakteri i norra Brottby.

Goggla så kanske du hittar.

Jag förstår att det är tufft för dig och du vill att allt ska gå så smärtfritt till som möjligt,,( både för dig och din livskamrat) i dom två sista ställena jag nämde så vet jag att du kommer åka därifrån med ett lättat hjärta.

Kram.

Okej, men jag har ett minne av att en tjej jag känner nämnt att hon åkte till globen och tog bort ett par hästar. Men det var ett par år sen så det kanske har ändrats :)

Tack coari för tipsen, ska kolla upp det!

Urscha :( Jag var till Faringe kl 7 i måndags morse o tog bort min /våran fuxa.. vi ringde för en vecka sen. Åkte dit , anmälde oss där o sen lastade vi ur o 2 jätte goa killar tog henne medans jag stod kvar i släpet storgråtandes.

Var sen o tittade på henne för att se att hon var borta.

Styrke kramar till dig!!

Fy vad jobbigt :(
Jag kände mig rättlättad när jag insåg att jag verkligen tagit beslutet och att det var det rätta fullt ut. Men sen börjarman tänka lite mer känslomässigt och ser bara hur jag ska lämna över min häst och jag kommer stå helt förstörd och grina ihjäl mig :( Ska höra mig för bland folk i min närhet vart man kan åka någonstans. Vill ju undvika längre transport också.

Man har inte kunnat slakta hästar i slakthusområdet på över 20 år. Kommer ihåg att en älsklingshäst fick avsluta sina dagar där -83.

Gårdsslakteriet i Brottby som coari tipsade om har jag hört gott om, har min egen häst uppstallad i närheten. Hittar du det inte på annat sätt kan du få kontaktinfo av mig.

Även om slakteriet vid Globen funnits kvar i det skick som det var hade det absolut inte varit ett alternativ att skicka en häst till. Jag har jobbat på slakthusområdet och känner väl till nämnda slakteri. Ta hem nödslakten som tidigare föreslagits om du inte vill transportera hästen lång väg. Som tidigare sagts är deras personal jättebra.

Tråkigt med din häst.
Du kan anlita dom här. Jag har alltid tagit ut dom till stallet då jag tagit bort mina hästar. Dom är verkligen att rekommendera. Hur bra och trevlig personal som helst.

http://www.stockholmsnodslakt.se/

Håller med!

Har inte anlitat just dom då jag bor på "Sveriges framsida" ;)= västkusten, men den nödslakt som finns här.
Mkt kompetent personal som förstår att det är en kompis som man tar bort o respekterar detta!
Jag känner en stor fördel i att ta hästen hemma då dom är i sin hemmiljö, men det är självklart upp till var o en vad man tycker passar bäst!
Själv har jag även anlitat Djurambulansen för trotjänaravlivning o dom är helt outstanding :bow:

Min faster tog bort sitt sto på slakteriet i Helsingborg då hon kände att hon inte klarade hålla i grimskaftet när det var dags o hon var mkt nöjd. Det kommer 2 personer som leder bort din häst till avsedd plats, bultar o sen är det över..... Om du vill se hästen efteråt så får du gärna göra det. Vissa klarar det inte men andra vill få en bekräftelse att h*n verkligen är borta.....

Hoppas det går bra för er bägge när stunden väl kommer....

Finns ett trevligt litet slakteri i huddunge heby som tar emot hästar. Vill man ta dom hemma rekomenderar jag svensk lantbrukstjänst mycke trevligare än sthlm nödslakt. Finns även ett slakteri i avesta som tar emot hästar. Vet flera från ön som åker dit.

Tråkigt med din häst.
Du kan anlita dom här. Jag har alltid tagit ut dom till stallet då jag tagit bort mina hästar. Dom är verkligen att rekommendera. Hur bra och trevlig personal som helst.

http://www.stockholmsnodslakt.se/

Helt överlägsna!!!! Jag kan inte bara rekomendera dom,, jag kräver dom!!

Problemet är väl dock att TS vill att sin kamrat ska gå till livsmedel,, mig veterligt så tror jag inte dom med sin tjänst att åka ut till individens hemma miljö och utföra detta i individens lugna miljö även har servicen att transportera kroppen till rätt instans.

Jag kan ha fel men tror att dom endast i "samlast" transporterar till SLU för bränning eller till sin egen anläggning på slakthusområdet för "destruktion".

Rätta mig gärna om jag har fel.

Håller med!

Har inte anlitat just dom då jag bor på "Sveriges framsida" ;)= västkusten, men den nödslakt som finns här.
Mkt kompetent personal som förstår att det är en kompis som man tar bort o respekterar detta!
Jag känner en stor fördel i att ta hästen hemma då dom är i sin hemmiljö, men det är självklart upp till var o en vad man tycker passar bäst!
Själv har jag även anlitat Djurambulansen för trotjänaravlivning o dom är helt outstanding :bow:

Min faster tog bort sitt sto på slakteriet i Helsingborg då hon kände att hon inte klarade hålla i grimskaftet när det var dags o hon var mkt nöjd. Det kommer 2 personer som leder bort din häst till avsedd plats, bultar o sen är det över..... Om du vill se hästen efteråt så får du gärna göra det. Vissa klarar det inte men andra vill få en bekräftelse att h*n verkligen är borta.....

Hoppas det går bra för er bägge när stunden väl kommer....

bor utanför helsingborg och min pappa har jobbat på dåvarande slakteriet i helsingborg (SLP) som både nödslaktare som avlivat hästar och diverse, plus vanlig slaktare av nöt. så det är inte helt omöjligt att kanske han (eller min gudfar som jobba tillsammans med min pappa) avlivat och slaktat din fasters häst.

Helt överlägsna!!!! Jag kan inte bara rekomendera dom,, jag kräver dom!!

Problemet är väl dock att TS vill att sin kamrat ska gå till livsmedel,, mig veterligt så tror jag inte dom med sin tjänst att åka ut till individens hemma miljö och utföra detta i individens lugna miljö även har servicen att transportera kroppen till rätt instans.

Jag kan ha fel men tror att dom endast i "samlast" transporterar till SLU för bränning eller till sin egen anläggning på slakthusområdet för "destruktion".

Rätta mig gärna om jag har fel.

Nej då du har alldeles rätt o jag såg sen efter mitt inlägg att TS ville att hennes kompis skulle gå till livsmedel.
SN åker till ett slakteri i Västmanland vet jag för att slakta om man väljer att hästen ska gå till livsmedel.
Hur som helst så är SN bra vilket man än väljer, att ta bort sin komis hemma vid stallet eller att dom transporterar den till slakteriet i Västmanland.

Så jag kan anlita stockholms nödslakt så de hämtar hästen hos mig och kör den till slakteri? Vore ju faktiskt smidigt, och efter allt bra jag hört om dessa genom åren skulle det kännas väldigt tryggt. Det enda jag hört om dessa "gubbar" är att de är otroligt skickliga, lugna och vänliga mot hästarna.

Tillägg: Kör dom häst för häst, eller är det stora lastbilar? Jag känner magen vrida sig lite när jag tänker "slaktbil" med massor av djur liksom. Men helt okej om det är fräscha hästlastbilar som typ transportörer kör med.

Senast ändrad:

Så jag kan anlita stockholms nödslakt så de hämtar hästen hos mig och kör den till slakteri? Vore ju faktiskt smidigt, och efter allt bra jag hört om dessa genom åren skulle det kännas väldigt tryggt. Det enda jag hört om dessa "gubbar" är att de är otroligt skickliga, lugna och vänliga mot hästarna.

Tillägg: Kör dom häst för häst, eller är det stora lastbilar? Jag känner magen vrida sig lite när jag tänker "slaktbil" med massor av djur liksom. Men helt okej om det är fräscha hästlastbilar som typ transportörer kör med.

Ring till dom och prata med dom om de alternativ dom har. Dom svarar trevligt och ger bra info om det kommande som är jäkligt jobbigt för oss hästägare och har full förståelse för om man velar hit och dit innan man bestämmer hur man ska gå till väga. Om jag fattade det helt rätt så skulle han köra min ensam upp dit men jag kan ha missförstått.
Ring och hör med dom!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 362
Senast: Sesca
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 511
Senast: Murphy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 744
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 635
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka