Avlivning med spruta

Sv: Avlivning med spruta

Ja det är inte ett roligt beslut!
Jag tog bort min förra häst hemma vid stallet, han stod och åt morötter och annat gott i hinken, lugnt och fint.
Han blev avlivad med spruta, föll ihop och var död.
Jag tänker avliva med spruta i framtiden också, hemma, inget blod eller avtappning av blod behövs heller då destruktionsbilen hämtade kroppen.

Lycka till:crazy:

jag avlivade mitt hjärta för ca 1mån sen.. o använde mej att bult.. o kommer absolut att göra det igen, det gick jättefort o han märkte inget.. jag höll i, det small o sen låg han...... dom tog med han på en gång....

Jag blev rekommenderad att använda det utav i stort sett alla.. o även han som gjorde det sa att det var det "bästa"..
vid spruta fanns det risk att hästen försökte kämpa emot o lyfta sej igen...o det är väl det sista man vill att sin häst ska göra....

Blir alltid lika ledsen när jag läser att någon måste ta det jobbiga beslutet att ta bort sin bästa vän :cry:. Vi är många som vet hur det känns.... Det är alltid många frågor i huvudet innan och man vill bara att allt ska bli så bra som möjligt, eller hur?

Jag blev tvungen att ta bort min häst sommaren 2006 och jag valde att låta Djurambulansen göra det. De använde bult och jag skulle absolut välja det alternativet igen. De gav hästen lite lugnande först och när det väl var dags gick det fort. Jag fick gott om tid att ta farväl av min vän innan och när han fallit tog de hand om allt och tog med sig kroppen direkt. Jag valde att inte se min häst när han var död. Jag har tyvärr inga erfarenheter att dela med mig av när det gäller spruta.

Efteråt står man där ensam med sorgen och saknaden, men då vet man iallafall att ens bästa vän har det bra på de gröna ängarna.

Och du, du behöver inte vara med och ska inte känna någon skuld för att du inte orkar det, det är bättre för hästen om det finns en lugn och sansad person vid dess sida än en som är ledsen och förtvivlad.

Styrkekramar från mig

Du har ett stort beslut att ta, jag har avlivat två av mina älsklingar. Den första hade jag haft i många år den andra "bara" nån månad.

Min första pojk var det väldigt akut, var bestämt sedan ett par veckor att han skulle avlivas men har skulle få gå sommaren ut då han inte hade ont. Men en dag var har mkt dålig.O det vart dags. Jag ringde min veterinär så hon kom ut. Dom andra hästarna var kvar på bete en bit från stallet. Min pojk visste vad som väntade vilket i sig var hjärtskärande. Men jag pysslade om honom extra o stod o berättade för honom hur mkt jag älskade honom o så kom veterinären o gav honom lugnande. Sen gick vi ut på vår gräsmatta framför huset. Där fick han sömnmedel i halsen o ramlade omkull nån sekund senare. Han var då hjärndöd, men vid avlivning med sömnmedel får hästen alltid en spruta med medel rakt in i hjärtat som en extra säkerhet att hästen är död. Min pojks hjärta var ovanligt starkt så det slutade ej slå av den vanliga mängden så vet. tillsatte MKT medel. Hon berättade efteråt att hon aldrig tillsatt så mkt till någon häst tidigare. Det kom naturligtvis blod från hjärtat men allt gick så fint till så det gjorde inget. Min veterinär förklarade förloppet medans hon gav lugnande så jag var beredd.
Det som var traumatiskt var när bilen hämtade min älskling. Då gick jag in o lämnade över det till min pappa. Då hade jag gjort vad jag lovade min älskling o det var att vara med ändå till slutet.

Min andra pojke åkte jag iväg med till, låter hemskt, slakteriet o det är något jag ångrar. Jag hade sagt till mig själv att jag skulle vara med när dom sköt honom men klarade det inte psykiskt då det bara var 8månader sen jag fick avliva min förra. Jag kommer aldrig nånsin lämna en häst igen på slakteriet,det får kosta vad det vill att avliva med spruta!! Jag bröt ihop efteråt då jag inte hade varit med. Han visste även han vad som väntade.
Hästar är såna känslodjur så dom vet. Med min första pojke vart det akut som sagt, med min andra var det mer ett beslut för hans skull då han inte skulle kunna användas mer pga sne länd o han vara bara 9år gammal o var tidigare framgångrik på banorna.

Så jag rekommenderar absolut att du är med o din häst får en spruta. Det är det stillsammaste sättet att avliva. Sen om det är sömnmedel eller annat som hästen får tror jag inte har nån betydelse för förloppet.

Passar på att ägna en tanke åt mina vackra pojkar Rival o Shibbe nu när jag skrivit om dom!!ÄLSKAR ER!!

Har tagit bort tre av mina egna häster med bultpistol och det är snabbt och smärtfritt för hästen. Min första häst sederades(veterinär gav lugnade) då hon var mycket rädd om sitt huvud. Allt gick lungt och värdigt. Hästarna har fått äta och klappade och inte anat vad som komma skall. När man klappat om hästen och tagit av grimman har jag gått. Har inte sett på avblodning och bort frosling. Har även varit med då två hästar avlivats av veterinär och det har inte varit lika lungt som med "nödslakt". Men det är ett svårt beslut att bort sin bäste vänn.

Själv har jag bara erfarenhet av avlivning med bult - Anlitade Svensk Lantbrukstjänst när jag tvingades ta bort förra hästen! Dessa killar är verkligen toppen med hästarna - Och människorna! Killen som kom till mig var lugn & vänlig. Han myste med min häst i boxen - Gav honom godis samt tog honom på promenad runt stallområdet.

Sedan gick vi tillsammans in i stora beteshagen - Hästen mumsade godis från en hink! När han sedan frågade om jag var redo - Innan jag ens hann svara låg hästen död i snön! Så fort gick det!

Blodigt blev det inte heller - Det enda som blev kvar i snön efter "sticket" var en tefatstor fläck - Som jag täckte över med snö!

Avlivning med spruta har jag aldrig varit med om - Är tveksam till det efter allt man läst! Hästar som kämpar emot in i det längsta - stapplar omkring och slår sig blodiga. Det behöver absolut inte hända din häst - Välj det allternativ som känns bäst för dig! //Linda

Själv har jag bara erfarenhet av avlivning med bult - Anlitade Svensk Lantbrukstjänst när jag tvingades ta bort förra hästen! Dessa killar är verkligen toppen med hästarna - Och människorna! Killen som kom till mig var lugn & vänlig. Han myste med min häst i boxen - Gav honom godis samt tog honom på promenad runt stallområdet.

Sedan gick vi tillsammans in i stora beteshagen - Hästen mumsade godis från en hink! När han sedan frågade om jag var redo - Innan jag ens hann svara låg hästen död i snön! Så fort gick det!

Blodigt blev det inte heller - Det enda som blev kvar i snön efter "sticket" var en tefatstor fläck - Som jag täckte över med snö!

Avlivning med spruta har jag aldrig varit med om - Är tveksam till det efter allt man läst! Hästar som kämpar emot in i det längsta - stapplar omkring och slår sig blodiga. Det behöver absolut inte hända din häst - Välj det allternativ som känns bäst för dig! //Linda

Mkt bra sagt/skrevet. Håller med dig ang bult.

Även jag kommer att använda bult igen nästa gång..... hoppas det dröjer länge.

Avlivade min dam för ca en månad sedan med bult, hon fick även domosedan innan (enbart för min egen skull) Kunde inte gått bättre, hon var borta i samma ögonblick som det small.

Denna gången tyckte jag att det small väldigt högt, ekade ordentligt mellan husen. Har varit med en gång tidigare men då tyckte jag inte att det small särskilt högt, då var det iofs inte min häst

vid spruta fanns det risk att hästen försökte kämpa emot o lyfta sej igen...o det är väl det sista man vill att sin häst ska göra....
Känner två personer som detta har hänt. Hästen har försökt ta sig upp, fått en dos till och sedan låg dom och tittade. Dom var tvungna att bulta hästen ändå. Men jag tycker att det var onödigt lidande för hästen.

Därför har vi använt bult på våra egna hästar. Det har gått bra bägge gångerna precis som citerad skriver. Dom har inte märkt någonting och har varit borta direkt. Han som vi anlitat har varit lugn och säker och tagit hand om allt efteråt.

Bult kommer jag fortsätta med, aldrig spruta!

Senast ändrad:

Jag har varit med om två avlivningar med spruta. I båda fallen fick hästen först lugnande och sedan avlivningsmedel.
I det första fallet var vännen död innan han slog i marken, i det andra fick han lite ryckningar, även om han var borta i huvudet redan då.

Vi fick avliva min häst i våras.

Först var det meningen att en bil skulle komma och skjuta henne i huvudet och sedan transportera iväg henne.

Men vi bedömde att detta inte kändes rätt
dels för att hon va så hemskt rädd om sitt huvud.

Tillslut fick hon en hel hink havre och hon åt och åt och och åt och märkte inte äns att hon fick en spruta. Det hela gick snabbt och smärtfritt och kändes att vi valt rätt in i det sista.

ETT TIPS! till dig. Vad du än bestämmer dig för. Se till att personen som får uppdraget kan det han skall göra. Och fråga om det någon gång gått snett när han gjort det. Hör med honom innan du bestämmer dig och få en som kan det han ska som sagt. Har han gjort det som han ska ska han aldrig ha fått någon "miss"

Lycka till och jag är hemskt ledsen för din skull,,
Vet hur det känns och saknar min älsking fortfarande!

*kl*

Lånar denna tråd till att försöka få reda på om det finns någon här i Skaraborgsområdet som tagit bort sin häst (ej slakt) och vad isf hände med kroppen efteråt? Vad gäller här omkring? Finns det något ställe som man kan kremera kroppen hos, är det svårt att få tillstånd till begravning osv? Någon duktig trotjänaravlivare?

Min syster har en gammal häst som vi vill vara väl förberedda inför (jobbigt att behöva ta reda på sånt när det väl är dags, då är det skönast att ha allt avklarat så man vet vem man ska ringa osv). Det är (tack och lov) inte aktuellt ännu och han mår bra så han kan säkerligen leva MÅÅÅÅÅNGA år till, men ändå. Vi vill iaf vara förberedda för även med unga hästar kan det ju gå fort, menar jag. :cry:

Och DÄR bestämde jag mej för att hästen absolut inte ska bultas.:eek:

Då tycker jag att du väljer metod efter vad du tycker och inte hästen!
Bultning är det säkraste, hästen fattar ingenting, du kan ex ha med dej en hink pellets och morötter och när häsen står och tuggar och smaskar så pang och den trillar ner!! Hästen är då hjärndöd. sedan kan du klappa om han och sen gå din väg ner blodet ska tappas!
det kan verka otäckt, men jag har varit med vid misslyckad avlivning med spruta!! och det vill jag aldrig vara med om igen!!!

*kl*

Har tagit bort en häst med bult och en på klinik.

Den gamla tog vi bort med bult hemma på gården genom trötjänaravlivning eftersom jag hade lovat henne att hon aldrig skulle behöva åka därifrån. Hon var livrädd för transporten, fd misshandlad osv.. Henne tog de med bult en dag när jag var i skolan 11 år gammal, jag ville inte veta när de skulle göra det för då hade jag aldrig kunnat släppa henne. Älskade henne så sjukt mycket men visst samtidigt att hon inte mådde bra. Pappa var med iaf och enligt honom gick hon och betade, tittade upp och gnäggade efter Windy (sin dotter) och då satte killen bulten. Allt gick väldigt lugnt till och jag är glad att hon slutade sitt liv på det sättet.

Windy tog jag bort på klinik eftersom hon blev utdömd där, hon hade balansproblem och blev aggresiv efter en olycka. Där visste jag iof vad som komma skulle och då tog jag beslutet helt själv, värsta beslutet i mitt liv. Kände att jag inte klarade av att vara med så en djurskötare från djursjukhuset var med. Samma som hon hade haft när hon var inlagd och som jag litat mktpå. Veterinären som avlivade var samma som hade behandlat henne under hela skadan med. Jag var med tills de hade satt kanylen och bytt grimma. Grät som en tok under hela tiden.. Sen åkte vi hem och veterinären ringde när det var klart och berättade hur allt hade gått till..

Hade jag valt igen hade jag nog valt bult här hemma, varför vet jag inte... Känns nog säkrast.

Men både trotjänaravlivning och djursjukhuset i Slöinge har varit underbara i en så svår stund!

KL

när jag ska ta bort min gammling ska han sprutas. finns inte att han ska skjutas och sen avblodas, det känns som likskänding och slakt.

nej vet får komma ut och ge somulose, så ska han begravas under sitt favoritträd i hagen.. :cry:

det var med det gammla avlinvingsmedlet som hästarna kunde vackla omkring, med det nya så dör dom med det samma..

det var med det gammla avlinvingsmedlet som hästarna kunde vackla omkring, med det nya så dör dom med det samma..

Det har jag också hört! Någon mer som hört att avlivningsvätskan ska ha förbättrats?

Det har jag också hört men jag känner inte någon som använt det. Det gamla medlet litar jag inte ett dugg på. Var med om en avlivning med spruta för drygt tre år sedan och den hästen dog inte utan var bara rejält drogad av det lugnade medlet. Till slut fick de gå och hämta älgstudsaren och skjuta hästen. Jag avlivade därför min gamla häst med bult här hemma på gården en bit upp på en skogsväg. Eftersom det blir en hel del blod efteråt så kändes det bäst. Gick mycket lugnt och fint tillväga. GEOL killen gick sedan och hämtade bilen.

Jag var med för ett antal år sedan då min kompis häst bröt benet i boxen (hade boxvila av en anan orsak och halkade och bröt benet när vi skulle transportera honom tillklinik...) och då använda distriktaren den gamla avlivningsvätskan. Det var INTE roligt. Det var första gången jag var med och det var obehagligt, han kämpade emot hela tiden och det tog evigheter innan han var borta...
*sänder en tanke*

De sista gångerna på klinik har det varit med det "nya" medlet och det gick oerhört smidigt och snabbt, och jag kunde slappna av lite. Det var en sån mardröm med det andra, man hinner tänka tusen tankar om att han vill inte dö mmm...
Detta nya var dock "suveränt" (om ngt som dödar kan vara det) och jag kan absolut rekommendera det.

Det blev verkligen ett farväl och stilla insomnande utan stress eller rädsla.

*Styrkekramar*

min kompis fick ta bort sin häst fö ette tag sedan. allt gick lugnt å fint. hästen stor och åt äpple när dom bultade den. sen istället för att tämma den på blod fick den en sån avlivnings spruta också så att allt slogs ut. inget blod å inget krångel. hon sa att det var de bästa valet för henne. dock lite dyrare än bara bulta och sedan tömma på blod.

Det tycker jag lät som ett ganska "trevligt" alternativ!

(om man nu öht kan säga att något i avlivningsväg är trevligt... :cry:)

Liknande trådar

Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: willy
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka