Sv: Avlivning med spruta
Du har ett stort beslut att ta, jag har avlivat två av mina älsklingar. Den första hade jag haft i många år den andra "bara" nån månad.
Min första pojk var det väldigt akut, var bestämt sedan ett par veckor att han skulle avlivas men har skulle få gå sommaren ut då han inte hade ont. Men en dag var har mkt dålig.O det vart dags. Jag ringde min veterinär så hon kom ut. Dom andra hästarna var kvar på bete en bit från stallet. Min pojk visste vad som väntade vilket i sig var hjärtskärande. Men jag pysslade om honom extra o stod o berättade för honom hur mkt jag älskade honom o så kom veterinären o gav honom lugnande. Sen gick vi ut på vår gräsmatta framför huset. Där fick han sömnmedel i halsen o ramlade omkull nån sekund senare. Han var då hjärndöd, men vid avlivning med sömnmedel får hästen alltid en spruta med medel rakt in i hjärtat som en extra säkerhet att hästen är död. Min pojks hjärta var ovanligt starkt så det slutade ej slå av den vanliga mängden så vet. tillsatte MKT medel. Hon berättade efteråt att hon aldrig tillsatt så mkt till någon häst tidigare. Det kom naturligtvis blod från hjärtat men allt gick så fint till så det gjorde inget. Min veterinär förklarade förloppet medans hon gav lugnande så jag var beredd.
Det som var traumatiskt var när bilen hämtade min älskling. Då gick jag in o lämnade över det till min pappa. Då hade jag gjort vad jag lovade min älskling o det var att vara med ändå till slutet.
Min andra pojke åkte jag iväg med till, låter hemskt, slakteriet o det är något jag ångrar. Jag hade sagt till mig själv att jag skulle vara med när dom sköt honom men klarade det inte psykiskt då det bara var 8månader sen jag fick avliva min förra. Jag kommer aldrig nånsin lämna en häst igen på slakteriet,det får kosta vad det vill att avliva med spruta!! Jag bröt ihop efteråt då jag inte hade varit med. Han visste även han vad som väntade.
Hästar är såna känslodjur så dom vet. Med min första pojke vart det akut som sagt, med min andra var det mer ett beslut för hans skull då han inte skulle kunna användas mer pga sne länd o han vara bara 9år gammal o var tidigare framgångrik på banorna.
Så jag rekommenderar absolut att du är med o din häst får en spruta. Det är det stillsammaste sättet att avliva. Sen om det är sömnmedel eller annat som hästen får tror jag inte har nån betydelse för förloppet.
Passar på att ägna en tanke åt mina vackra pojkar Rival o Shibbe nu när jag skrivit om dom!!ÄLSKAR ER!!