Avlivning med spruta

Sv: Avlivning med spruta

min kompis fick ta bort sin häst fö ette tag sedan. allt gick lugnt å fint. hästen stor och åt äpple när dom bultade den. sen istället för att tämma den på blod fick den en sån avlivnings spruta också så att allt slogs ut. inget blod å inget krångel. hon sa att det var de bästa valet för henne. dock lite dyrare än bara bulta och sedan tömma på blod.

Inte tillåtet tydligen, även om jag vet flera som använder det. Men var diskussion om det i en annan tråd för ett bra tag sen, och tydligen inte tillåtet, utan bultning ska följas av avblodning.

*KL*

Jag har tagit bort både med spruta (nya) och bult.

Jag har inte sett ngon bultning gå snett, dock har jag sett en sprutavlivning som inte gick snett, men där hästen blev väldigt exalterad strax innan den föll, och där bult utan minsta tvekan var mer odramatiskt för de som tittar på. Jag har sett en sprutavlivning som gick så bra man kunde önska med, där hästen stöp som på bult.

Jag föredrar spruta pga att det är oblodigt och de ligger bättre när de väl ligger. De blottar inte tänderna t ex, och mulen är lika pussvänlig som om de sov. Däremot så finns det en stor fördel i bult och det är att förberedelserna är inte lika 'långrandiga', dvs det är mindre 'väntetid' mellan 'start och slut' på bult.

Men den absolut 'bästa' (för mig att se på) avlivning jag sett var på spruta, och även den 'värsta' (för mig att se på) var med spruta. Nu var den 'värsta' med spruta inte så farlig iom att jag var förberedd, det var inte första hästen som togs bort etc. Men hade det varit den första hade jag mest troligt för tid och evighet haft den bilden på näthinnan och aldrig mer pallat att vara med, och mest troligt aldrig använt spruta igen.

Så, det finns för och nackdelar med allt. Har fått ta bort sju hästar totalt, de första två var jag inte involverad i bestämmandet av sätt (en bultades, den andra på gamla sprutan, och aldrig mer gamla sprutan på häst som inte redan ligger.. är min åsikt). Nästa togs med kulvapen på slakteri, nästa ändå med bult hemma. Sen två stycken med spruta, och nu senast i förra veckan en med bult hemma igen. Hade dock gärna tagit honom med spruta på kliniken om jag haft råd, är dock på intet vis missnöjd med bultandet, men tycker inte om blodet sen..

Håller med dig om att bult är det "självklara" alternativet.
Varit m om många avlivnigar och spruta är inte kul när hästen käm,par emot och reser sig och tittar in i dina ögon och bedjar.....
Bult är ett snabbt och lätt alternativ(eller rättare sagt det enda ) för mig iallafall. Hästen hinner inte reagera utan faller ihop. Sedan kan vi diskutera varför hästen tappas på blod...Det har vi olika uppfattningar om...Min är att självklart går hästen till slakt. För många år sedan tappade man ej alla hästar på blod när man använde bult! Nu gör man det,men vad gör det egentligen om köttet används eller ej!!! Det man inget vet om lider man ej av!
Har avlivat ett antal hästar och har älskt dom högt allihop!
///

Jag tycker du ska ha ngn som kan hålla honom och sedan kan du låta honom få bult t.ex

men jag tycker ine du ska vara närvarande när det sker.

Spruta är vänligare mot hästägaren men är väldigt giftigt, bult är helt odramatiskt för hästen...men dramatiskare för oss. MAn kan beställa slakt på gården så hästen kan få äta favorit maten, de som kommer ut är väldigt vana vid hispiga hästägare och får ett lungt slut. Sedan kan de ta med hästen (efter blodavtappning som de kan göra i en container du behöver inte se!!!) DU minns din häst som det är levande och inte som den är död...

Det är inte fegt att inte följa sin bästa vän in i döden- se dig omkring - du har säkert ngn vän som inte är så sentimental som kan vara lugn med din häst i dess sista stund.

Och du är inte en sämre hästälskare för det. :love:

......................

Senast ändrad av en moderator:

Inte tillåtet tydligen, även om jag vet flera som använder det. Men var diskussion om det i en annan tråd för ett bra tag sen, och tydligen inte tillåtet, utan bultning ska följas av avblodning.

Har faktiskt oxå varit med om att dom inte avblodat... Men det var på en större anläggning som för tillfället var isolerad för kvarka. Jag hade inget val än att ta bort hästen men stallägaren vägrade få blod på sin mark så.... Nödslakt kom dit som sista anhalt å tog henne utan att bloda av....

Jag tycker du ska ha ngn som kan hålla honom och sedan kan du låta honom få bult t.ex

men jag tycker ine du ska vara närvarande när det sker.

Spruta är vänligare mot hästägaren men är väldigt giftigt, bult är helt odramatiskt för hästen...men dramatiskare för oss. MAn kan beställa slakt på gården så hästen kan få äta favorit maten, de som kommer ut är väldigt vana vid hispiga hästägare och får ett lungt slut. Sedan kan de ta med hästen (efter blodavtappning som de kan göra i en container du behöver inte se!!!) DU minns din häst som det är levande och inte som den är död...

Det är inte fegt att inte följa sin bästa vän in i döden- se dig omkring - du har säkert ngn vän som inte är så sentimental som kan vara lugn med din häst i dess sista stund.

Och du är inte en sämre hästälskare för det. :love:

:bow::bow::bow:

Väl skrivet!

Jag tillhör skaran som tagit bort några kompisar hästar då dom inte fixat det i den svåra stund som det faktiskt är. Hästar är känsliga o dom känner på sig om ngt är fel så känner man att man inte fixar det så är det helt klart bättre för hästen att be någon annan.
Personligen så bad jag själv en bekant vid ett tillfälle att ta en av mina då det kändes för tufft, men det ångrar jag djupt idag.. Att se dom gå ifrån mig över planen.. Det är ngt som jag ALDRIG glömmer:cry: Ovissheten att det faktiskt gick bra finns där hela tiden.. Men det är MIN känsla, jag är van att kunna kontrollera mig i dessa situationer och jag måste själv säga att jag kommer i framtiden ALLTID att hålla själv. Den känslan jag fick av att inte veta samt se dom gå ifrån mig mot hans sista stund har fastnat på min närhinna.. :cry::o
MEN återigen det är jag o mitt kontrollbehov samt skapligt starka nerver som känner detta! Om du/ni känner att ni kommer att bryta ihop när det är dags är det bättre att ni tar farväl i stallet å sen låter nån annan "hålla".
Alternativt håll hästen själv men låt en kompis ta över vid "avblodningen"..

Jag förespråkar helt hundra klart bultning efter mina erfarenheter!

Har faktiskt oxå varit med om att dom inte avblodat... Men det var på en större anläggning som för tillfället var isolerad för kvarka. Jag hade inget val än att ta bort hästen men stallägaren vägrade få blod på sin mark så.... Nödslakt kom dit som sista anhalt å tog henne utan att bloda av....

Éller så blodade de i containern när de kommit runt hörnet.

Dock så i andra tråden framkom det ju att exvis djurambulansen använt kombinationen bult + spruta. Vilket då inte är tillåtet, enligt veterinär i samma tråd.

(Jag tycker djurskyddslagen lämnar öppet för spruta eller avblodning, men den ska tydligen inte tolkas så)

Varför är det inte lagligt?

Och DÄR bestämde jag mej för att hästen absolut inte ska bultas.:eek:

Dom tömmer blodet på hästen för att den KANSKE kan vara hjärndöd, oftast inträffar nog inte det.

Alltså, det är rätt säkert att dom dör på en gång när man använder sig av bult.
Har själv fått avliva min ponny för ett tag sen och då sa han som avlivade ponnyn att det är en säkerhets grej, IFALL ATT.

Tror inte att du behöver oroa dig för lidande eller att den bara blir hjärndöd, och i vilket fall som helst så tror jag knappast hästen känner av något även om det låter hemskt.

Jag hade inte låtit min häst avlivas med spruta, en häst vill ju nog vara på benen så länge som möjligt och antagligen kämpar för att inte ramla ihop. En bult går fort, dom dör på en gång.

Det är mina åsikter, inga erfarenheter om sprutor och sånt men det är så JAG tänker att det antagligen är, man har ju hört ett och annat med.

Och sen när dom tömmer blodet så lägger dom ett litet snitt i halsen på hästen, var inte med när min ponny avlivades men det hela lät helt odramatiskt, han stod och åt gräs, han var fånghäst och kunde inte äta något gräs alls så det var nog underbart för honom att kunna stå och käka lite det sista han gjorde.

Om du har möjlighet så förordar jag att du tar bort hästen hemma på stallplan med en spruta och då ber du någon snäll vän eller släkting att hjälpa till att hålla hästen om det behövs. Du verkar känna lika som jag och det innebär att man är lite känslig och då känns nya sprutmetoden (somulose) som det bästa alternativet.

Det är ju skönast för hästen att dö hemma i lugn o ro om det kan funka men annars kan klinik vara ett bra alternativ. Du behöver beställa avlivningen av en veterinär om du vill göra det hemma och sedan blir det ju inget blod om man tar bort med spruta. Kolla att vet. har den nya avlivningsvätskan! Sedan ska en destruktionsbil komma och hämta hästkroppen. Men det finns veterinärer som fixar den biten så man inte behöver ringa själv.

KL

usch, nu känner jag mig som en elak människa som inte kunde ge min älskade vän en trotjänaravlining :(, låter så snällt och "harmoniskt".

Hon avlivades på slakten då jag ville att det skulle vara med bult.
Tack och lov så var hennes förra ägare/stallägaren med henne som hon hade känt i 3-4 år, och hon var väldigt stabil och lugn vilket gjorde att Pirran var lugn och avslappnad också hon stod åt morötter hela tiden, allt gick jättebra.

Men jag känner mig endå som en hemsk människa :cry:

Till TS: Jag skulle välja bult, då jag hört så mycket illa om spruta.
Men välj det som känns rätt! Men tänk på vad som är bäst för hästen, inte dig.
Jag själv tycker att sprutan mest är för människans skull då det inte är blod & bulten för hästens skull, det snällaste alternativet enligt mig alltså.

*kl*

Lånar denna tråd till att försöka få reda på om det finns någon här i Skaraborgsområdet som tagit bort sin häst (ej slakt) och vad isf hände med kroppen efteråt? Vad gäller här omkring? Finns det något ställe som man kan kremera kroppen hos, är det svårt att få tillstånd till begravning osv? Någon duktig trotjänaravlivare?

Min syster har en gammal häst som vi vill vara väl förberedda inför (jobbigt att behöva ta reda på sånt när det väl är dags, då är det skönast att ha allt avklarat så man vet vem man ska ringa osv). Det är (tack och lov) inte aktuellt ännu och han mår bra så han kan säkerligen leva MÅÅÅÅÅNGA år till, men ändå. Vi vill iaf vara förberedda för även med unga hästar kan det ju gå fort, menar jag. :cry:

Kan bara svara på en av dina frågor, läste i kvp idag att Sveriges första djurkrematorium som kommer kunna ta häst, ska öppans om några veckor i Munka-ljungby i Skåne...
Där får man askan när kroppen är "klar" och man hade möjlighet att låta t.ex. blommer, dikter osv följa med in i ungnen.
Försökte hitta artiklen på internet men hittar inget, ska ta tidningen på jobbet imorgon och scanna om du vill?

Varför är det inte lagligt?

Eftersom, fortf enligt samma tråd/källor, så ska bult följas av avblodning enligt djurskyddslagen/Jordbruksverket. Varför det är så om infot är korrekt vet jag inte alls.

Det som står är tillåtna avlivningsmetoder och bedövningsmetoder. Bult är bedövning, avblodning samt spruta är avlivningsmetoder. Det står ingenstans uttryckligen att man måste avbloda efter bult, däremot står det att avblodning ska göras inom 60 sekunder.

Men som sagt enligt annan tråd och bland annat Peter_Lundin så innebär formuleringarna och lagen att efter bult ska avblodning följa, dvs man får inte bulta - spruta. Jag har dock aldrig kollat upp om det verkligen stämmer, men P_L brukar ju iom sitt yrke veta vad han talar om i sådana frågor.

Men det går ju att höra med JSV en gång för alla. Om det är så att det inte är tillåtet och P_L har rätt skulle jag TRO, men nu tror jag bara, att det hänger ihop med de där 60 sekunderna, och det faktum att ett bultat djur har en cirkulation som är nedsatt, och då tar sprutan ännu längre tid att verka?

Éller så blodade de i containern när de kommit runt hörnet.

Dock så i andra tråden framkom det ju att exvis djurambulansen använt kombinationen bult + spruta. Vilket då inte är tillåtet, enligt veterinär i samma tråd.

(Jag tycker djurskyddslagen lämnar öppet för spruta eller avblodning, men den ska tydligen inte tolkas så)

Jo, det är ju mkt möjligt..
Oavsett så var jag nöjd med att han officiellt tog henne utan att "tömma" henne så hon kunde få sluta sina dagar.

Kanske är lika bra att tala om att hästen lever och kommer förhoppningsvis inte behövas avlivas, inte på ett tag iaf. När vi var på kliniken dom första gångerna var veterinärerna jätte negativa och dom sa att det aldrig kommer bli bra och att han skulle få en "sista chans" och efter det tas bort. Men efter några fler besök på kliniken så har det visat sej att skadan trotts allt har börjat läka. Men jag vågar inte slappna av helt än.....

Jag checkade faktiskt det här med sjv o de tolkade reglerna som jag. Definitivt svårt att få i en bultad häst avlivningsvätska på rätt sätt. Dessutom får nödslakten inte fara omkring med avlivningsvätska.
PL

Kan det vara så att djurambulansen har ett särskilt tillstånd att använda avlivningsvätska efter bultning, eftersom det var så det utfördes när jag tog bort min häst?
Eller gör de något som inte är tillåtet?!

Jag checkade faktiskt det här med sjv o de tolkade reglerna som jag. Definitivt svårt att få i en bultad häst avlivningsvätska på rätt sätt. Dessutom får nödslakten inte fara omkring med avlivningsvätska.
PL

Ah, bra. Jag misstrodde dig ju inte, men nu är det ju bortom allt tvivel. Har djurambulansen särskilt tillstånd då som AnnikaH funderade, för de gör ju just så att de bultar och ger avlivningsvätska?

Liknande trådar

Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: willy
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: axel
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 574
Senast: Liten
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 048
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka